H.Z. túrablog

2014. december 9.

Gyalogszerrel a Balaton körül - II. rész - Kenese és Alsóörs között

A Balaton körtúra folytatását ezúttal is az igazolófüzetben megadott szakasznál hosszabbra terveztem. Így előbb elfogy. Logisztikailag a Kaposvár - Győr közötti autóbuszjárat volt legalkalmasabb a szakasz a megközelítéséhez.

Második túranap
Balatonkenese - Balatonalmádi Táv: 21 km Szint: 280 m
Balatonalmádi - Alsóörs Táv: 14 km Szint: 380 m
 

Balaton körtúra 2/2. és 3. szakasza

 

Az autóbusszal Balatonfűzfőig utazhattam, innen szinte azonnal van csatlakozás Alsóörs felé. Az útvonalon elég sokat agyaltam, hogy minden kötelező érintőpont benne legyen, és mégis figyelembe tudjam venni a helyi adottságokat is. Így aztán az ajánlott útvonal helyett egy másikat dolgoztam ki, amiben nagy segítség volt a turistautak.hu térképe. Alsóőrs felől indulva a leírás sem kedvezett mivel az a másik teljesítési irányra vonatkozik.

 

 

A Balaton a Somlyó-hegyi kilátóból


A vasútállomáson gyorsan megkaptuk a pecsétet, majd a somlyó-hegyi kilátót céloztuk meg az emelkedő nem vészes gyorsan megtaláltuk „fotózkodtunk” és mentünk tovább.

A fából készült kilátót 2001-ben a Balaton-felvidéki Nemzeti Park újíttatta fel és tetejéről csodálatos körpanoráma élvezhető az erdővel borított, védett környezetre, Alsóörsre, és a Balaton keleti medencéjére. A fakilátó legutóbbi túránk alkalmával eléggé rozoga állapotban volt - talán majd kap egy kis megerősítést, mert ráférne.

A szépen kialakított szikla színház után az erdőben egy geoládát is sikeresen begyűjtöttünk, benne egy szép Geocoinnal.


A Csere-hegyi Szabadság-kilátó


A Csere-hegyen már egy kicsit több emelkedőt kellett leküzdenünk, de azt is sikeresen bevettük. Az egykori Horthy-, majd Szabadság-kilátó nagyon látványos. A láncra vert kutyus is örömmel fogadja a jutalomfalatokat ebédünkből. Itt is van geoláda, ebben pedig egy újabb utazót, egy “travel bugot” találtam.

A kilátó Padányi Gulyás Jenő tervei alapján épült 1935-ben, a 298 méter magas Csere-hegyre. Építéséhez permi vörös homokkövet használtak fel, s a reneszánsz, valamint a gótika jegyeit viselte magán. Ez volt az első kőből épült kilátó a Balaton-felvidéken. Eredetileg 6,5 méter magasra épült, mert a környező fák alacsonyabbak voltak. Hamar a turisták közkedvelt célpontjává vált. Az erdőn keresztül ismét ereszkedni kezdtünk, a Balatonalmádi vasútállomást céloztuk meg, itt is gyorsan megkaptuk a pecsétet.

 

Óvári Messzelátó

 

A Malom-völgy sziklái

Nevét dr. Óvári Ferenc ügyvédről, országgyűlési képviselőről (1858-1938) kapta, aki nagyon sokat tett többek között a kilátó megépítéséért, a vasúthálózat kiépítéséért Almádiban. Egy időben Wesselényi-kilátónak is nevezték. A gerendavázas és cseréptetővel fedett turistalétesítmény Almádi hajdani szőlőhegyén a századforduló táján épült, a 90-es években újították fel eredeti fotók alapján.
Ide megérkezve a 3. szakaszt teljesítettük, de az egyéni útvonal miatt még megkerestük az óvári Messzelátó-domb kilátóját is, meg az alatta álló vasúti emléket is jól megnéztük.


A túra során ebből a kilátóból nyílt a legnagyszerűbb látvány a Balaton keleti medencéjére. Kicsit körülnéztünk a környező vörös homokkő szikláknál is a tanösvény elején, majd ismét ereszkedni kezdtünk. Szerencsére nem sok szintet vesztettünk, mert még előttünk állt a legnagyobb emelkedő.

Jelzetlen utakon céloztuk meg az Almádi felett magasodó hegycsúcsot. Hát ez eléggé húzós volt, kapkodtam is rendesen a levegő után, de végül szép, erdős fennsíkra érkeztünk, ahonnét egy meredek ösvény vezetett az Ember-szikla tetejére. Itt is elkészítettük az igazoló fotókat, majd egy sziklás, nagyon látványos ösvényen újabb hatalmas sziklafal mellett ereszkedtünk le a Malom-völgybe.
A kanyargós, csobogó kis patak mély völgye peremén haladtunk tovább a sűrű erdőben, és ismét Balatonalmádi területére érkeztünk bár ezt a településrészt inkább Vörösberény néven ismerik. Gyönyörű árpádkori erődtemploma van, mi is megnéztük.

 

 

Vörösberény erődtemploma


A ma Balatonalmádihoz tartozó Vörösberény református temploma a Balaton-felvidék egyetlen épen maradt erődtemploma. Vörösberényt eredetileg Szárberénynek hívták és a veszprémvölgyi apácák birtoka volt. A falu templomának pontos építési dátumát nem ismerjük. Magát a templomot 1297-ben említik először, de jóval ezelőtt már biztosan állnia kellett. A falut már 1109-ben, mint 54 házzal rendelkező települést írják le. A templomot egykor temető vette körül, amelyet a későbbiekben megszüntettek, azonban a régészeti feltárások során az újkori sekrestye alatt olyan sírokat találtak, amelyekből X-XI. századi leletanyag került elő. A templom titulusa - Szent Márton tiszteletére szentelték fel - szintén régi eredetre utal. Mindezek alapján azt feltételezik, hogy a templom a tatárjárás előtt, valamikor a XI. században épülhetett.

Innen már siettünk tovább túránk végcélja a Balatonfűzfő vasútállomás felé. A felhők egyre sötétebbek voltak felettünk, így aztán egy rövid távon még nagyobb sebességre kapcsoltunk, de végül is sikeresen megkezdtük az esőkabátok tesztelését, amihez egy kellemes zápor segítségét vettük igénybe. A vasútállomás épületében szépen kiteregettük magunkat, megszáradtunk, majd a már reggel is igénybevett járattal, autóbusszal utazhattunk haza.

 

Részletes képtár 2.
Gyalogszerrel a Balaton körül - I. rész - Aliga és Fűzfő között


A folytatásban Alsóörstől Örvényesig túrázunk.


(írta és fényképezte: Hevesi Zoltán)
 

Gyalogszerrel a Balaton körül - IX. rész - Szigliget - Badacsony között

Gyalogszerrel a Balaton körül - IX. rész - Szigliget - Badacsony között

2015.08.05.

A Balaton körtúra legnehezebb része a füzet szerinti 10-es szakasz. Azt írja az igazoló füzet, hogy 25 km hosszú, a szintemelkedés pedig 730 m. Mivel nem „megszakadós” stílusban túrázok, én ezt a szakaszt kettévágtam, és most a Szigliget - Badacsony részét jártam végig, de azért hozzácsaptam még 4 km-t, mivel Balatonedericstől gyalogoltam rá az útvonalra a kerékpárúton.

→ Tovább