A Börzsöny elveszett hegyi vasútjának nyomában

A Nagybörzsönyi Erdei Vasút mai szakaszához egykor megannyi szárnyvonal kapcsolódott, amelyek nyomában ma is bejárhatjuk a hegység mélyének ismeretlen zegzugait. Közülük a legkülönlegesebben nemcsak távolság, de magasság terén is messzire juthatunk. A Kammerhof-vonal nyomában jártunk.

Szerző:
Sipos Tamás
Fotó:
Sipos Tamás
2019. május 30.

A Nagybörzsönyi Erdei Vasút mai szakaszához egykor megannyi szárnyvonal kapcsolódott, amelyek nyomában ma is bejárhatjuk a hegység mélyének ismeretlen zegzugait. Közülük a legkülönlegesebben nemcsak távolság, de magasság terén is messzire juthatunk. A Kammerhof-vonal nyomában jártunk.

A nagybörzsönyi kisvasútról kevesen tudják, hogy központja sokáig nem a faluban volt, hanem Kisirtáspusztán (régi iratokon Börzsönyirtás-puszta). Itt állt az üzemvezetői iroda, a fűtőház és a kocsijavító műhely is. Innen indultak több irányba a vonalak, többek között a legendás Kammerhof-vonal 14 csúcsfordítóval, amely 1951-re épült ki teljes, kb. 12 km-es hosszában.

 

Reggeli csendélet Nagyirtáspusztán. A hegyek mélyén fekvő kulcsosház egykor a környező erdei vasúti hálózat központját jelentette


Sokat járunk Nagybörzsönybe azért a csendért és nyugalomért, ami ott vár minket minden alkalommal. Na jó... A vendéglátóink szeretete is sokat dob a dolgon. Május közepén is fent voltunk a családdal, és ilyenkor időről-időre azon gondolkozom, hogy az én korai kukorékolásom és a család későbbi ébredése közti órákat mivel tudnám értelmesen elütni. Még az utazás előtt eszembe jutott Kammerhof és Attila története a 14 csúcsfordítós vonalról. Mivel a fellelhető Börzsöny-térképek nem a felszámolt kisvasúti vonalak felkutatóinak kedveznek, ezért beszereztem Moór Attilától, a börzsönyi kisvasutak professzorától egy korabeli térképet a vonalról.

 

Hegymászás csúcsfordítókkal
Kép
 
Túl meredek az emelkedő? Szerencsére a vasúti pálya összehajtható. A párosával egymást követő csúcsfordítókon a vonatok irányváltásokkal a legmagasabb hegyoldalra is felkapaszkodhatnak. Az egykor általánosan elterjedt megoldást párosával építve, és akár sokszor megismételve alkalmazták. Utolsó működő hazai példája, a Nagybörzsönyi Erdei Vasút kisirtási és tolmács-hegyi csúcsfordítópárja 2000 óta ipari műemlék. A vasúti pályának adott „Z” alakja a vasút emblémájában is visszaköszön.
 

 


Az egykori kammerhofi vasútvonal és környéke - mindkét térkép nagyítható

 


A korai 6.30-as indulást követően már az első 500 méteren szembesültem egy problémával, ami az előző napi esőzésnek köszönhetően hatalmasra duzzadt patak formájában hömpölygött előttem. Egy kb. 1 km-es kerülővel sikerült átjutnom a patakon, és visszagyalogoltam a sárga háromszög jelzésig, amin egy rövid, de annál meredekebb kaptatóval elérhető az egykori Kammerhof-vonal Nagybörzsönyhöz legközelebb eső része. A csodálatos kilátás a kapaszkodón némileg kárpótolja az embert, de télen nagy hóban vagy a nyári kánikulában nem szívesen másznék itt fel.

 

Az erdészeti útként felújított nyomvonal csak az első kiadós esőkig járható könnyen


Miután elértem az egykori vasút nyomvonalát, balra fordultam, és első célként belőttem az egykori Hegyes-hegyi rakodót, ami már gyerekkorom óta megmozgatta a fantáziámat. A nyomvonalat ezen a szakaszon az elmúlt hetekben elkezdték kiszélesíteni az erdészeti gépek számára, így sok helyen bokáig cuppogtam a laza sárban, de ahogy egyre beljebb jutottam a völgybe, úgy maradtak el az erdészeti „beavatkozások”, és lett végre jelzett út a kék + formájában. Azért nagyon kellett figyelnem, mert itt már szükség volt Attila térképére, mivel itt kezdődött a „14 csúcsfordító szakasza”.

 

A Börzsöny két Királyrétje egyikének tövében; itt nem a nagy forgalmat kiszolgáló kirándulóközpont, hanem ezek hiánya, a csend, és a számolatlanul múló idő a legfontosabb

 

Ahol a kék + átkel a patakon, ott kell jobbra fordulni. Itt szembesülünk azzal a hihetetlen látvánnyal, hogy hiába telt el 50 év az utolsó vonat óta, a vágány helye tökéletesen kivehető ott is, ahol nem létesült erdészeti út rajta.

 

Az egykori Hegyes-hegyi rakodó 
 

Az egykori csúcsfordítókon fordulva elértem a Hegyes-hegyi rakodót, ahol semmi sem emlékeztetett arra, hogy ez volt a legfontosabb rakodóhely ezen a vonalon. A csodálatos, érintetlen környezet viszont kárpótolt mindenért. A völgyben haladó jelzett utat keresztezve átverekszi magát az egykori vasút a völgy túloldalára, ahol 3 csúcsfordítóval és egy komolyabb bevágással a Királyrét felett találjuk magunkat a gerincen, majd szintben haladva elérünk az István-bérc alá, ahol az Attila-féle térképnek köszönhetően elkezdem keresni az egykori aranybányák bejáratát. Legnagyobb meglepetésemre az öt táróból kettőnek tökéletesen kivehető a bejárata.

 

A Nagybörzsönyt gazdaggá tevő egykori több tucat aranybánya egyike: a beomlott bejárat mögött több kilométernyi elveszett vágat rejtőzhet
 

Innentől már egy kicsit sietősre kellett fognom a bejárást, de így is volt egy olyan szakasz, ahol percekre megálltam, és elképzeltem, hogy az alattam lévő négy csúcsfordítónál tolja felfelé a kis motoros vontató az üres teherkocsikat. A vonal egykori végpontjánál még egy kicsit elidőztem. Egy vágtázó vaddisznó végleg meggyőzött, hogy el kell indulnom Kisirtásra a 10 órási vonathoz, amivel a család is jött utánam. A sárga négyzeten és a sárga +-en hamarabb átértem az egykori vasúti központba, mint gondoltam, ahol felújították és kulcsosházzá alakították az egykori forgalmi irodát. Még volt időm a kulcsosház tornácán megreggelizni és végiggondolni, hogy milyen csodálatos és vadregényes helyeken jártam az elmúlt órákban, ahol 50 éve még keskeny nyomközű vasúton is eljuthattam volna.

 


Menetrend szerinti járatok találkozása a vasút legmagasabb pontján, a szomszédos Nagyirtáspusztán. A jelenleg üzemelő szakasz 2002 és 2015 között több ütemben épült újjá. Ma már két átszállással, egészen a Duna partján fekvő Szobig utazhatunk

 

Kapcsolódó cikkeink:
Transzbörzsönyi zakatolás panorámákkal
Két keréken a Börzsönyben
Újra száguld a Börzsny mini villamosa

Cikkajánló