A legszebb fenyőerdős túraútvonalak

A karácsonyi ünnepek központi eleme a feldíszített fenyő. Számtalan történet szól arról, hogyan és mikor született ez a hagyomány. Biztosat nem tudunk, de most mi is a nyomukba eredünk – mármint a fenyőfáknak, a Természetjáró e heti gyűjtésének fókuszában ugyanis azok állnak.

Természetjáró.hu
Francz Ilona (Kiemelt kép)
2022. december 14.

A Bakonyalján bebarangoljuk a hegyvidéki és alföldi növényfajokat is rejtő, helyenként húsz méter magasra nyújtózkodó Fenyőfői-ősfenyvest, Budaörs felett megismerjük a táj hőseit, a talajt a teljes lepusztulástól megmentő, extrém életkörülményeket is elviselő feketefenyőket, Sopron környékén katonás sorban álló vörösfenyők és az 1880 körül ültetett kaliforniai mamutfenyő kíséri utunkat. Sőt, az Országos Kéktúrának a főváros karácsonyi forgatagától távolodó szakaszán is találkozhatunk a tájba simuló tűlevelűek egy-egy kisebb csoportjával.

1. Pápalátó séta az ősfenyvesben

Bakony

A Bakony aprócska zsákfaluja, az árulkodó nevű Fenyőfő határában találjuk az 1954 óta kiemelten védett ősfenyvest. Teszünk egy kört az utolsó jégkorszak utáni növényzeti viszonyokat őrző erdő homok borította útjain, majd a Pápalátó-kő teraszára kapaszkodva fentről is végigpásztázhatjuk tekintetünkkel a tűlevelűek rengetegét.

• Táv: 8,7 km
  • Szintemelkedés és -csökkenés: 197 m
  • Időtartam: kb. 2 és fél óra
  • Kiinduló- és végpont: Fenyőfő, községháza buszmegálló
  • Főbb látnivalók: Fenyőfői-ősfenyves, a Pápalátó-kő panorámája

2. Kopárok és fenyőerdők Budaörs határában

Budai-hegység

Némelyik fenyőféle nemcsak karácsonyfaként, hanem a talaj megkötésére is kiválóan használható – erre remek példát látunk ezen az útvonalon. Az igénytelen, szárazságtűrő feketefenyőt a tarvágással „lekopaszított” hegyek vékony termőrétegének megmentése érdekében telepítették. Bár tájidegennek számítanak, és a klímaváltozás sem kedvez nekik, a feladatukat akkoriban nagyszerűen ellátták: megállították az eróziót. A hangulatos tűlevelű erdők szomszédságában ritka, védett dolomitsziklagyepet találunk.

• Táv: 13,4 km
  • Szintemelkedés: 426 m
  • Szintcsökkenés: 690 m
  • Időtartam: kb. 4 és fél óra
  • Kiindulópont: Normafa buszmegálló és parkoló
  • Végpont: Irhás árok buszmegálló
  • Főbb látnivalók: Normafa, Makkosmária, a Sorrento sziklái, Vitorlázórepülő-emlékmű, Piktortéglaüregek

3. Dallamok, kilátók, növényritkaságok nyomán

Soproni-hegység

A Soproni-hegység bővelkedik fenyvesekben. Ezen az útvonalon, ahol a természet és a történelem szorosan összefonódik, a parkerdő általánosnak mondható tűlevelűi mellett két különlegességet is felkeresünk. Az egyik a Károly-kilátóhoz vezető, szép vörösfenyősor, a másik pedig az Erzsébet-kert hórihorgas óriás mamutfenyője. Ennek az impozáns fajnak az őshazája Kaliforniában van, és ez a hazánkba eljutó első példányok egyike volt.

• Táv: 4,1 km
  • Szintemelkedés: 160 m
  • Szintcsökkenés: 198 m
  • Időtartam: kb. másfél óra
  • Kiindulópont: Sopron, Lövér szálló buszmegálló
  • Végpont: Sopron, Erzsébet-kert buszmegálló
  • Főbb látnivalók: Károly-kilátó, Sörházdombi-kilátó, Soproni Egyetem Botanikus Kert

4. Rozália téglagyár – Dobogókő (OKT-15.)

Dunazug-hegyvidék

Az Országos Kéktúra 15. szakaszán a főváros fenyőárusainak hátat fordítva változatos terepre érkezünk, szinte végig erdei környezetben haladunk. Vad mészkőszurdokon át, majd vulkanikus sziklatornyokat érintve kaptatunk fel a Dobogó-kő télen is meseszép kilátást nyújtó panorámateraszára. A kiadós túra végén megmelegedhetünk, sőt, akár meg is szállhatunk a közeli turistaházban.

• Táv: 22,6 km
  • Szintemelkedés: 1060 m
  • Szintcsökkenés: 490 m
  • Időtartam: kb. 7 és fél óra
  • Kiindulópont: Rozália téglagyár
  • Végpont: Dobogókő
  • Főbb látnivalók: Teve-szikla, Kevélyek, Dera-szurdok, Zsivány-sziklák, Dobogókő

Másik túrát keresel?

A Természetjáró.hu folyamatosan bővülő katalógusában országszerte több mint ezer közül válogathatsz: gyalogos túrákat éppúgy találsz benne, mint kerékpáros- és vízitúrákat, terepfutásokat vagy teljesítménytúrákat. Mindegyikhez fotógaléria, részletes leírás és térképes nyomvonal tartozik, ami akár le is tölthető. De még erre sincs szükség, hiszen telefonon egyetlen gombnyomással megnyithatod a túrát az ingyenes Természetjáró appban, amivel lementheted térerő nélküli használatra, és a terepen navigálhatsz is. Ha pedig inkább magadnak keresnél útvonalat, azt is megszerkesztheted a Túratervezővel, nyomon követve a közeli látnivalókat és szállásokat, sőt áttekintheted a térképen az aktuális terepi figyelmeztetéseket, lezárásokat is.