Átkelés a Bakony festői medvehagymatengerén

Az Öreg-Bakonyhoz tartozó Hajagok vidéke minden évszakban remek túracélpont, tavasszal azonban ez a táj olyan varázslatos látványt tár elénk, ami az országban egyedülállónak mondható.

Lánczi Péter - MTSZ
2024. április 25.

A bakonyi táj egy kevésbé felkapott, ámbár élményekben gazdag szegletében több minden is vonzza a kirándulót. Kényelmesen járható pagonyerdő, földtani látnivalók, panorámák, kikapcsolódást nyújtó kulcsosházak, továbbá egy volt katonai bázis titokzatos maradványai is felfedezésre csábítanak. Mi most azonban kimondottan a tavaszi pompa miatt érkeztünk erre a terepre, hogy élőben is megtapasztaljuk azt a varázst, amit ilyenkor a bakonyi rengeteg és az éppen virágzó medvehagyma közösen alkotnak.

A négy fő tagból álló Hajag hegycsoportot Csehbánya és Hárskút közé ékelődve találjuk. A környéket számtalan jelzett turistaút szeli keresztül-kasul: átkanyarog rajta a sárga jelzésű Dornyay Béla emlékút, a Közép-Dunántúli Piros, a Ráktanya tanösvény, illetve déli lábánál a Kis-Bükk tanösvény útvonala. Mi dél felől a porcelángyártásáról híres Herendről vágtunk neki a túrának, majd több jelzésváltással érkeztünk meg a Hajagoktól északra fekvő Bakonybélbe. A kevesebb mint 20 km-es átkelés során több mindent láttunk, de a felejthetetlen élményt alapvetően a fák lombjai alatt végtelennek ható zöld-fehér medvehagymaszőnyeg nyújtotta.

Hajagok

A Hajag tömbjének négy fő kiemelkedése délről észak felé haladva: Alsó-Hajag, Középső-Hajag, Felső-Hajag és Mester-Hajag. A Hajagok nyugati oldala meredek, sziklalépcsős leszakadás. Kelet felől lágyabb emelkedéssel magasodnak környezetük fölé. A hegycsúcsokat összefüggő erdő borítja, melynek fatömege egykor a térképen is jelzett üveghutát látta el fűtőanyaggal.

Irány a hegytető
Herendet északi irányban, az aszfalton nyílegyenesen kivezető sárga jelzésen hagytuk el, enyhe emelkedésben az Alsó-Hajag felé. Kisvártatva azonban a jobb kéz felé leágazó sárga keresztre fordultunk rá, ami az Aranyos-patak mentén máris ízelítőt adott a ránk váró medvehagymás látványból. Alig értünk ki a városi forgatagból, máris magával ragadó, kikeleti hangulatot árasztó erdőbe csöppentünk.

A sárga kereszt Hársaskútra vezet, ezért – tartva a hajagi irányt – átváltottunk a piros keresztre, ami először a bükkös és fiatalos határán található György-forrás pihenőjéhez vezetett. A csörgedező nedű mellett padok és tűzrakó nyújt kényelmet, illetve egy tábla regél a források vízhozamát befolyásoló tényezőkről. Kis uzsonnázást követően megtöltöttük a kulacsunkat, majd a harsányzöldbe öltözött erdőben, a Hajag turistaház mellett elhaladva törtünk a hegytető irányába.

Az egykor a bakonyi tanyavilághoz tartozó, közel 100 éves épület elsősorban a bakancsos turisták számára ajánlott szállás. A csendes környezetben álló erdei menedék kulcsosházként működik, magunknak kell gondoskodni az ellátásról.

A Kis-Bükk tanösvénnyel közösen haladva már az Alsó-Hajag elegyes erdővel borított oldalában járunk, amikor hangulatosan kanyargó utunk mesébe illő díszletbe érkezett. A földutat mindkét oldalról egybefüggő medvehagymaszőnyeg kísérte, ami a hegyoldal teljes aljnövényzetét uralta. Mondanom se kell, az egész erdőt lágy fokhagyma illat lengte be, ami kilométereken át velünk maradt.

Színek és illatok
Korábban még egyikünk sem látott ilyen hatalmas és egységes medvehagymatengert, ami a szeszélyes tavaszi időjárásban még hullámzónak is tűnt. Hol a szél ringatta a virágokat, hol a felhők és lombok között pásztázó napsugarakban fürödtek a növények.

Eredetileg a Törkő-lik felé terveztük a túrát, ahová a piros kereszt turistaút is elvezet, de úgy döntöttünk, maradunk a hegytömb medvehagymás részén, és ezzel együtt felhágunk a Középső-Hajag katonai múltat rejtő tetejére. A Bakony harmadik legmagasabb, 646 méter magas hegyére a volt bázis aszfaltútján gyalogoltunk fel.

Hópárduc a Hajag tetején

A Középső-Hajag fennsíkszerű csúcsa anno ideális helyszínt biztosított a szovjetek számára egy hírközlőállomás kialakítására. A szigorúan védett katonai bázis építését 1983-ban kezdték meg, ami az úgynevezett BARSZ-rendszer részét képezte. A „barsz” szó oroszul hópárducot jelent, de az elnevezés egy mozaikszó, aminek jelentése: védett, autonóm rádiórendszer. (Hazánkban egyébként négy ilyen bázist építettek ki 1983 és 1987 között.)

Az objektumot 1991-ben számolták fel, azóta a híradórendszer maradványait, üresen tátongó betonfedezékeit, rozsdás roncsait kezdi visszafoglalni a természet. A közelmúltban (2019-ig) még láthatóak voltak a bázis óriási rádiótornyai is, amit lebontásukig – a tiltás ellenére – kilátóként használtak a turisták. A hajdani bázis felszíne alatt 11 méteres mélységben – mára lezárt – kétszintes bunker rejtőzik. Itt akár egy nukleáris, vegyi vagy biológiai támadást is átvészelhetett volna a benne tartózkodó legénység.

Benéztünk a betonfedezékekbe, megnéztük az egykori rádiótornyok helyét, de túl sokat nem időztünk a területen. Az egykori katonai terület mellett elhaladó sárga úton folytattuk a túrát észak felé, a Közép-Hajag medvehagymás gerincén. Még ekkor sem tudtunk eltelni a bükkösben virító virágtengerrel, ami hózáport idéző fehérséggel takarta be a talajt. A bázis neve kapcsán azon gondolkoztunk, hogy egy hópárduc a bakonyi medvehagymás kikeletben tökéletesen el tudna rejtőzni.

Tragédiák emlékei

A hegyplatón több helyen találkozhatunk katonai emlékekkel. Egymástól egy kilométeres távolságban két pilótaemlékmű is tragédia helyszínét jelöli. A hegycsoport északkeleti szélén álló márványtábla egy 1968-ban életét vesztett magyar pilóta, a sárga és piros turistautak találkozásánál álló három szovjet repülős emlékét őrzi. Utóbbi szerencsétlenség 1973-ban történt, amikor három MiG-21-es repülő csapódott a hegyoldalba.

Elgyalogoltunk a hegytetőn található amatőr rádióállomás antennás épülete mellett, ekkor már egyre kitartóbban világították meg az erdő tarkaságát a felhők közül előbukkanó napsugarak. Kívánni sem tudtunk volna szebb időt és tájat.

A Közép-Dunántúli Pirossal közösen haladó sárga jelzést az Augusztin-tanya előtt leágazó piros négyzet jelzésen hagytuk el, hogy beereszkedjünk a sziklaormokat is ígérő Fehér-kő-árkába. Sajnos az itt váró élmény nem volt teljesen zavartalan. A munkagépek eléggé szétnyomták az ösvényt: az egyébként vadregényes völgyszoros felső része helyenként nehéz haladást tartogatott a mély keréknyomok és a fatörmelék miatt.

A Szökrényes-kő impozáns szirtjétől már egészen festőinek hatott a zöldellő völgy. Itt kisebb, egymástól különálló foltokban bukkant fel a medvehagyma, lejjebb, a Gerence-pataknál azonban újabb, zsenge tömegei pompáztak. Idáig csak terveztük a szedését, de túránk lassan a végéhez közeledett, ezért eljött az ideje a szüretnek.

A medvehagymának régóta ismertek a jótékony hatásai. Jó méregtelenítő, csökkenti a vérnyomást, serkenti a bélműködést, és az érelmeszesedés ellen is hatásos. Leveleit a konyhában egészen sokféleképpen használhatjuk, akár nyersen, salátaként, akár főzve, pogácsába sütve vagy éppen pestót készítve belőle.

A Fehér-kő-árokban folyamatos lejtésben hagytuk magunk mögött a hajagi tájat. Megérkeztünk a Szömörke-völgybe, ahol már szelídebb környezet, és nyílt, némi körbetekintést is engedő rész következett. Kisvártatva felbukkant előttünk a hegyláb ligetesében megbújó Borostyán-kút idillje.

Remeték helye – Borostyán-kút (Szent-kút)

A megkapó szépségű, kis tavat tápláló Borostyán-kút és az itt álló, Szűz Mária tiszteletére szentelt kápolna a monostor híres lakójának, Szent Gellértnek is emléket állít, aki 1023-1030 között a bakonybéli monostor vezetője volt, s remeteként szívesen időzött a karsztforrásnál. A festői tó partján már a 13. században is állt kápolna, azonban a ma is látható szentélyt 1824-ben emelték. Az itt fakadó három forrás vízgyűjtő medencéje 1889-ben épült a hegyoldalban látható kálváriával együtt. A falu összefogásával 1996-ban újították meg a kápolna környékét, ekkor készült a tó is a források vizének felduzzasztásával.

A kápolna mellett lépcsősor vezet egy elfalazott sziklahasadékhoz, amely elé egy Lourdes-i Mária szobor került. A szájhagyomány szerint ebben a barlangban remetéskedett Szent Günther, a béli monostor alapítója, illetve Szent Gellért is.

Immáron Bakonybél határában jártunk, s a Szent-kúttól csupán néhány lépés választott el minket a falu házaitól. A Petőfi utcán keresztül értük el a község központját, ahol a Szent Mauríciusz Monostort is találjuk. Ez alkalommal viszont a buszindulás miatt semmilyen formában nem élvezhettük ki Bakonybél kényelmet vagy felfrissülést nyújtó vendéglátóit, nem jutott idő látnivalókra, amelyek akár egész napra is bőséges programot kínálnak. Medvehagymától illatozva felszálltunk a buszra, ami menetrend szerint több mint három órán át zötyögött Budapestig. Ez idő alatt bőven volt időnk megbeszélni a napi élményt, amely mindkettőnk számára maradandó varázzsal bírt. Ha valaki igazi, hamisítatlan bakonyi hangulatot szeretne magának, bizonyosan tavasszal kell ide ellátogatnia, akkor is elsősorban a hegység központi részére.