Ezt kell tudni az Országos Kéktúra zempléni módosításáról

Az elmúlt évtizedek legnagyobb nyomvonal-módosítása történt az Országos Kéktúra zempléni szakaszán, Kishuta és Füzér között. Bemutatjuk a változás hátterét, és ismertetjük a hozzá kapcsolódó legfontosabb praktikus tudnivalókat is.

Szerző:
Magyar Természetjáró Szövetség
2025. szeptember 19.

Az elmúlt évtizedek legnagyobb nyomvonal-módosítása történt az Országos Kéktúra zempléni szakaszán, Kishuta és Füzér között. Bemutatjuk a változás hátterét, és ismertetjük a hozzá kapcsolódó legfontosabb praktikus tudnivalókat is.

Többször írtunk már arról, hogy a KÉKTÚRA útvonala nem állandó, sokféle ok miatt válhat szükségessé a módosítása. Ezeknek egy kisebb részét a mozgalom kezelője és fenntartója, a Magyar Természetjáró Szövetség kezdeményezi a kéktúrázók érdekében (például azért, hogy kiváltsunk egy aszfaltúton vezető vagy veszélyesnek ítélt útszakaszt), az esetek zömében ugyanakkor kényszerhelyzet áll elő valamilyen külső ok – a terület hasznosításában vagy a tulajdonviszonyokban beállt változás, esetleg egy váratlanul elkerített magánterületet – miatt.

A zempléni az utóbbi típusba tartozik.

Az MTSZ egyáltalán nem tervezte ennek a szakasznak a módosítását,

hiszen a KÉKTÚRA egyik ikonikus részéről van szó, amely különösen a füzéri várra nyíló panoráma jóvoltából belopta magát a kéktúrázók szívébe. Hogy ettől el kell búcsúznunk, az sajnálatos és érzékeny veszteség, de szerencsére az új útvonalról szintén elénk tárul majd a vulkáni kúpon trónoló középkori erődítmény regényes látványa, sőt, több helyről, hosszabban és szokatlan perspektívából is élvezhetjük ezt a különleges látképet, miközben kevesebb kilométert kell aszfalton talpalnunk. Bár a régi nyomvonal a gazdag múltja révén hiányozni fog (igaz, a ráépült kerékpárút miatt az eredeti nyomvonal sem lett volna a régi),

az új útvonal túraként összességében mindenképpen változatosabb és érdekesebb.

Az útvonalba bekapcsolódó települések – Pálháza, Füzérradvány, Füzérkajata és Pusztafalu – barátságos pihenőhelyekkel, szállásokkal, közlekedési lehetőségekkel várják a kéktúrázókat. Érdemes időt szánni a kis kitérővel elérhető, nemrégiben felújított és gyönyörű parkkal körbevett Károlyi-kastély felfedezésére is, vagy akár kibővíteni a kéktúrázást kisvasutozással a pálházi erdei vasút vonalán.

Előzmény

Először 2024 augusztusában kellett módosítani az Országos Kéktúra Bózsva és Füzérkomlós közötti szakaszát egy olyan kerékpárút építésének megkezdése miatt, amelyet pontosan oda – az egykori hegyközi kisvasút nyomvonalára – terveztek, ahol hagyományosan a kék sáv jelzés is vezetett. Ezért a jelzést a Bózsva-Kisbózsva-Nyíri-Füzérkomlós közötti műútra tereltük, de már akkor jeleztük, hogy ez csupán ideiglenes megoldás lesz, hiszen nem tartjuk sem szerencsésnek, sem biztonságosnak, ha több mint 15 km-en keresztül aszfaltozott közúton kell kéktúrázni.

Amikor a kerékpárút jövőbeni tervéről először értesültünk 2022 júliusában, jeleztük, hogy nem értünk egyet vele, és nehezményeztük, hogy kész helyzet elé lettünk állítva, de legközelebb csak a munkagépek felvonulása előtt egy hónappal kaptunk hírt az építkezés megkezdéséről 2024 nyarán. Ekkor már sem időnk, sem lehetőségünk nem volt jobb megoldást kidolgozni a KÉKTÚRA ideiglenes közútra terelésénél, de ami hosszú távon még kellemetlenebb: beleszólást sem kaptunk a kerékpárút műszaki terveibe.

Itt kell hangsúlyoznunk egy nagyon fontos tényt:

a turistautaknak ma Magyarországon nincs jogi védettsége.

Ezért is fordulhat elő olyan helyzet, hogy az Országos Kéktúra évtizedek óta meglévő útvonalára előzetes egyeztetés, engedélyeztetés, vagy bármilyen más, valódi együttműködés nélkül épülhet – például – kerékpárút, kizárva onnan az addigi gyalogos forgalmat.

Az elkészült zempléni kerékpárút műszaki engedélye ugyanis kizárólag kerékpáros forgalomra vonatkozik, nem pedig közös, gyalogos-kerékpáros közlekedésre. Az MTSZ területi turistaút-felelőse természetesen bejárta a már gyakorlatilag elkészült kerékpárút egyes részeit, hátha még utólag, az utolsó pillanatban is találunk megoldást a turisták számára, de megállapította, hogy az nem alkalmas a gyalogos és kerékpáros közlekedés egyidejű, biztonságos használatára.

Az ideiglenes terelés megszüntetésére elvileg két lehetőségünk volt: vagy visszahelyezzük a kék sávot az eredeti nyomvonalára a kerékpárút építésének végeztével, vagy keresünk számára egy új nyomvonalat. Az első megoldás sokkal egyszerűbb lett volna számunkra is, hiszen alig járt volna plusz munkával, csakhogy a fentiek miatt megvalósíthatatlanná vált. Így legnagyobb sajnálatunkra

nem maradt más választásunk, mint új nyomvonalat keresni az Országos Kéktúrának.

A megoldáskeresés

Miután 2024 nyarán kész helyzet elé lettünk állítva, azonnal megkezdtük a lehetséges alternatívák felkutatását. Már akkor nyáron, de az elmúlt egy év során is az MTSZ turistaút területi felelősei helyi tagszervezetünkkel, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Természetjáró Szövetséggel együtt számos olyan útvonal-lehetőséget megvizsgáltak, amely az eredeti nyomvonal közelében, azzal többé-kevésbé párhuzamosan vezet. Kézenfekvő lett volna ezek valamelyikére terelni a kéket, hiszen a változás így kevésbé lett volna drasztikus, és az új útvonal is az eredetivel megegyező településeket érintette volna, hűen az Országos Kéktúra hagyományaihoz.

Sajnos azonban ez nem olyan egyszerű, hogy kinézünk a térképen egy jónak tűnő útvonalat, és felfestjük rá a jelzéseket. Kollégáink szokás szerint hónapokon keresztül tervezték a különféle útvariációkat, majd a terepen is számtalanszor végigmentek rajtuk, ellenőrizve a biztonságos bejárhatóságukat, és mérlegelve a hosszú távú fenntartásuk esetleges nehézségeit.

A jelzések felfestéséről azonban természetesen meg kell állapodni az érintett területek tulajdonosaival is. Engedély híján nem vezethetünk turistautat magán-, önkormányzati- vagy erdészeti területeken, és ezúttal kellemetlen meglepetés ért minket:

az érintett területek tulajdonosai nem kívánták átengedni a turistaforgalmat a kiszemelt részeken.

Fájó szívvel ezért voltunk kénytelenek úgy dönteni, hogy másfelé irányítjuk a kék sáv jelzést.

Ha már így alakult, a már régóta létező kék kereszt jelzés nyomvonala jó választásnak tűnt. Igaz ugyan, hogy elég nagy „kitérő” a mostani útvonaltól, viszont a jelentős része szép környezetben vezet. Sajnos ebben sem kevés az aszfaltozott út, de lényegesen kevesebb, mint a régi nyomvonalra ráépített kerékpárúton lenne, és mint a 2024 augusztusa óta használt ideiglenes terelés mentén volt.

Mellette szólt az is, hogy egy már meglévő turistaúton kell átfesteni hozzá a jelzéseket, nem kell a semmiből kialakítani új turistautakat, ezért az engedélyeztetés imént említett buktatóit el lehet kerülni. És – bár Bózsva és Füzérkomlós kiesését sajnáljuk – a két, turisztikailag is fontos település, Pálháza és Füzérradvány bekapcsolásának a KÉKTÚRA vérkeringésébe kifejezetten örülünk.

Végül alapos mérlegelés után mind a megyei szövetség, mind az MTSZ ezt a megoldást találta a legjobbnak.

Bózsva helyett új helyet kellett találni a bélyegzőnek is. Füzérradvány adta magát, ahol a település vezetői szerencsére örömmel fogadták az ötletet. Az új lenyomatra nem meglepő módon a KÉKTÚRA új nyomvonalától rövid kitérővel elérhető, festői parkjáról és ötletesen berendezett kiállításáról híres, pár éve felújított Károlyi-kastély képe került.


Véglegesítés

Mivel a Bózsva és Füzérkomlós közötti kerékpárút építésének befejezését idén szeptemberre ígérték, nyár végén egyre sürgetőbbé vált a döntés arról, hogyan tovább. A véglegesítés és a kivitelezés idejét az is befolyásolta, hogy szeptember elején szoktuk meghirdetni az októberi Kéktúrázás Napját, ahol már végleges útvonalon szerettük volna vezetni a napi túraszakaszt. Ráadásul évről évre októberben szoktuk aktualizálni a kéktúrás igazolófüzeteket is, amelyekben a tavasszal kihelyezett új bélyegzőhelyek mellett már a zempléni változásokat is szerettük volna megjeleníteni, hogy ne elavult nyomvonal szerepeljen bennük újabb egy évig.

A tényleges megvalósítás előkészületei már augusztus végén megkezdődtek, hiszen egy új útvonalat nem elég csupán jelzésekkel ellátni, hanem a megszokott tájékoztató és útjelző táblákat is ki kell helyezni, a közeli táblákon cserélni kell a távolságadatokat és bélyegzőhely-feliratokat, illetve a fákon elő kell készíteni a jelzésalapokat, hogy a festést minél gyorsabban el lehessen végezni egy ilyen hosszú szakaszon is.

A módosítás által érintett rész szokatlan (20 km-es) hossza miatt szükség is volt az alaposságra, hogy az MTSZ munkatársai ezen a héten befejezhessék a terepi munkát, és péntekre élesíteni lehessen a változást az online tájékoztató felületeinken is, így az útnak induló kéktúrázók naprakész információhoz juthassanak.

A kék sáv módosításának vannak egyéb hozadékai is, hiszen a turistautak hálózatosan kapcsolódnak, amit, ha egy ponton megbontunk, az több változást is maga után vonz. Most azonban a kék sáv volt a prioritás – de terveink szerint Füzérkomlós és Bózsva sem fog kiesni a turistaút-hálózatból.

Praktikus információk

A zempléni kéktúra-módosítás 2025. szeptember 19-től lép életbe, ezen a napon frissülnek az adatok, a nyomvonal, valamint a letölthető GPX fájlok is a KÉKTÚRA hivatalos honlapján, továbbá a Természetjárón. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy

aki hivatalosan szeretné teljesíteni az Országos Kéktúrát, annak ettől a naptól kezdve az új útvonalat kell követnie.

Az új bélyegzőhelyet Füzérradványban találjátok, a régebbi kiadású igazolófüzetekben az itteni bélyegzőlenyomatot Bózsva helyére lehet beütni.

A KÉKTÚRA hivatalos oldalára feltöltöttük az igazolófüzet változással érintett oldalának frissített verzióját (a pótlapot). Aki ezt szeretné kinyomtatni, és beilleszteni a füzetébe, innen megteheti.

Aki korábban épp Bózsván szakította meg a kéktúrázást, és onnan folytatná a változás hatályba lépése után, arra a következő egyszerű szabály vonatkozik:

  • ha előzőleg észak (Füzér) felől teljesítetted a szakaszt Bózsváig, akkor Füzérradványról kell folytatnod a kéktúrázást az új nyomvonalon Nagyhuta felé,
  • ha előzőleg dél (Nagyhuta) felől érkeztél Bózsvára, és ott szálltál ki, akkor szintén Füzérradványról kell folytatnod a kéktúrázást az új nyomvonalon Füzér felé.

Tehát az új füzérradványi bélyegzőhely a régi bózsvainak felel meg (a sorszámuk is ugyanaz), és egyszerűen úgy lehet gondolni a változásra, mintha a nyomvonalat a „bélyegzőhelynél fogva” áthúztuk volna Bózsváról Füzérradványra. Bármelyik irányból is érkeztél korábban Bózsvára, Füzér és Nagyhuta között ugyanannyi, kb. 20 km lesz a teljes távod a régi+új nyomvonalon.

Az érintett KÉKTÚRA szakasz: Nagy-nyugodó – Hollóháza(OKT-27)

A nyomvonal-módosításra és az új bélyegzőhelyre Füzéren és Kishután is figyelmeztető táblák hívják fel a kéktúrázók figyelmét.





Cikkajánló