Az elmúlt évtizedek legnagyobb nyomvonal-módosítása történt az Országos Kéktúra zempléni szakaszán, Kishuta és Füzér között. Bemutatjuk a változás hátterét, és ismertetjük a hozzá kapcsolódó legfontosabb praktikus tudnivalókat is.
Többször írtunk már arról, hogy a KÉKTÚRA útvonala nem állandó, sokféle ok miatt válhat szükségessé a módosítása. Ezeknek egy kisebb részét a mozgalom kezelője és fenntartója, a Magyar Természetjáró Szövetség kezdeményezi a kéktúrázók érdekében (például azért, hogy kiváltsunk egy aszfaltúton vezető vagy veszélyesnek ítélt útszakaszt), az esetek zömében ugyanakkor kényszerhelyzet áll elő valamilyen külső ok – a terület hasznosításában vagy a tulajdonviszonyokban beállt változás, esetleg egy váratlanul elkerített magánterületet – miatt.
A zempléni az utóbbi típusba tartozik.
Az MTSZ egyáltalán nem tervezte ennek a szakasznak a módosítását,
hiszen a KÉKTÚRA egyik ikonikus részéről van szó, amely különösen a füzéri várra nyíló panoráma jóvoltából belopta magát a kéktúrázók szívébe. Hogy ettől el kell búcsúznunk, az sajnálatos és érzékeny veszteség, de szerencsére az új útvonalról szintén elénk tárul majd a vulkáni kúpon trónoló középkori erődítmény regényes látványa, sőt, több helyről, hosszabban és szokatlan perspektívából is élvezhetjük ezt a különleges látképet, miközben kevesebb kilométert kell aszfalton talpalnunk. Bár a régi nyomvonal a gazdag múltja révén hiányozni fog (igaz, a ráépült kerékpárút miatt az eredeti nyomvonal sem lett volna a régi),
az új útvonal túraként összességében mindenképpen változatosabb és érdekesebb.

A Milic-csoport tömbje élőben még lenyűgözőbb látvány! Előtérben látható a KÉKTÚRA útvonala, a háttérben a füzéri vár fehérlik

Az útvonalba bekapcsolódó települések – Pálháza, Füzérradvány, Füzérkajata és Pusztafalu – barátságos pihenőhelyekkel, szállásokkal, közlekedési lehetőségekkel várják a kéktúrázókat. Érdemes időt szánni a kis kitérővel elérhető, nemrégiben felújított és gyönyörű parkkal körbevett Károlyi-kastély felfedezésére is, vagy akár kibővíteni a kéktúrázást kisvasutozással a pálházi erdei vasút vonalán.

A füzérradványi Károlyi-kastélyra és kertjére mindenképpen érdemes időt szánni, és csak egy rövid kitérő az Országos Kéktúra új útvonaláról

Előzmény
Először 2024 augusztusában kellett módosítani az Országos Kéktúra Bózsva és Füzérkomlós közötti szakaszát egy olyan kerékpárút építésének megkezdése miatt, amelyet pontosan oda – az egykori hegyközi kisvasút nyomvonalára – terveztek, ahol hagyományosan a kék sáv jelzés is vezetett. Ezért a jelzést a Bózsva-Kisbózsva-Nyíri-Füzérkomlós közötti műútra tereltük, de már akkor jeleztük, hogy ez csupán ideiglenes megoldás lesz, hiszen nem tartjuk sem szerencsésnek, sem biztonságosnak, ha több mint 15 km-en keresztül aszfaltozott közúton kell kéktúrázni.
Amikor a kerékpárút jövőbeni tervéről először értesültünk 2022 júliusában, jeleztük, hogy nem értünk egyet vele, és nehezményeztük, hogy kész helyzet elé lettünk állítva, de legközelebb csak a munkagépek felvonulása előtt egy hónappal kaptunk hírt az építkezés megkezdéséről 2024 nyarán. Ekkor már sem időnk, sem lehetőségünk nem volt jobb megoldást kidolgozni a KÉKTÚRA ideiglenes közútra terelésénél, de ami hosszú távon még kellemetlenebb: beleszólást sem kaptunk a kerékpárút műszaki terveibe.
Itt kell hangsúlyoznunk egy nagyon fontos tényt:
a turistautaknak ma Magyarországon nincs jogi védettsége.
Ezért is fordulhat elő olyan helyzet, hogy az Országos Kéktúra évtizedek óta meglévő útvonalára előzetes egyeztetés, engedélyeztetés, vagy bármilyen más, valódi együttműködés nélkül épülhet – például – kerékpárút, kizárva onnan az addigi gyalogos forgalmat.
Az elkészült zempléni kerékpárút műszaki engedélye ugyanis kizárólag kerékpáros forgalomra vonatkozik, nem pedig közös, gyalogos-kerékpáros közlekedésre. Az MTSZ területi turistaút-felelőse természetesen bejárta a már gyakorlatilag elkészült kerékpárút egyes részeit, hátha még utólag, az utolsó pillanatban is találunk megoldást a turisták számára, de megállapította, hogy az nem alkalmas a gyalogos és kerékpáros közlekedés egyidejű, biztonságos használatára.
Az ideiglenes terelés megszüntetésére elvileg két lehetőségünk volt: vagy visszahelyezzük a kék sávot az eredeti nyomvonalára a kerékpárút építésének végeztével, vagy keresünk számára egy új nyomvonalat. Az első megoldás sokkal egyszerűbb lett volna számunkra is, hiszen alig járt volna plusz munkával, csakhogy a fentiek miatt megvalósíthatatlanná vált. Így legnagyobb sajnálatunkra
nem maradt más választásunk, mint új nyomvonalat keresni az Országos Kéktúrának.
A megoldáskeresés
Miután 2024 nyarán kész helyzet elé lettünk állítva, azonnal megkezdtük a lehetséges alternatívák felkutatását. Már akkor nyáron, de az elmúlt egy év során is az MTSZ turistaút területi felelősei helyi tagszervezetünkkel, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Természetjáró Szövetséggel együtt számos olyan útvonal-lehetőséget megvizsgáltak, amely az eredeti nyomvonal közelében, azzal többé-kevésbé párhuzamosan vezet. Kézenfekvő lett volna ezek valamelyikére terelni a kéket, hiszen a változás így kevésbé lett volna drasztikus, és az új útvonal is az eredetivel megegyező településeket érintette volna, hűen az Országos Kéktúra hagyományaihoz.

A Magyar Természetjáró Szövetség munkatársai festették fel a kék sáv jelzéseket az Országos Kéktúra új szakaszán

Sajnos azonban ez nem olyan egyszerű, hogy kinézünk a térképen egy jónak tűnő útvonalat, és felfestjük rá a jelzéseket. Kollégáink szokás szerint hónapokon keresztül tervezték a különféle útvariációkat, majd a terepen is számtalanszor végigmentek rajtuk, ellenőrizve a biztonságos bejárhatóságukat, és mérlegelve a hosszú távú fenntartásuk esetleges nehézségeit.
A jelzések felfestéséről azonban természetesen meg kell állapodni az érintett területek tulajdonosaival is. Engedély híján nem vezethetünk turistautat magán-, önkormányzati- vagy erdészeti területeken, és ezúttal kellemetlen meglepetés ért minket:
az érintett területek tulajdonosai nem kívánták átengedni a turistaforgalmat a kiszemelt részeken.
Fájó szívvel ezért voltunk kénytelenek úgy dönteni, hogy másfelé irányítjuk a kék sáv jelzést.

Kilátás a Tolvaj-hegy felé Pusztafalu határából - 1952-ben, az Országos Kéktúra alapításakor még ez a hegy volt a KÉKTÚRA keleti végpontja (és Tapolca a nyugati)

Ha már így alakult, a már régóta létező kék kereszt jelzés nyomvonala jó választásnak tűnt. Igaz ugyan, hogy elég nagy „kitérő” a mostani útvonaltól, viszont a jelentős része szép környezetben vezet. Sajnos ebben sem kevés az aszfaltozott út, de lényegesen kevesebb, mint a régi nyomvonalra ráépített kerékpárúton lenne, és mint a 2024 augusztusa óta használt ideiglenes terelés mentén volt.
Mellette szólt az is, hogy egy már meglévő turistaúton kell átfesteni hozzá a jelzéseket, nem kell a semmiből kialakítani új turistautakat, ezért az engedélyeztetés imént említett buktatóit el lehet kerülni. És – bár Bózsva és Füzérkomlós kiesését sajnáljuk – a két, turisztikailag is fontos település, Pálháza és Füzérradvány bekapcsolásának a KÉKTÚRA vérkeringésébe kifejezetten örülünk.
Végül alapos mérlegelés után mind a megyei szövetség, mind az MTSZ ezt a megoldást találta a legjobbnak.
Bózsva helyett új helyet kellett találni a bélyegzőnek is. Füzérradvány adta magát, ahol a település vezetői szerencsére örömmel fogadták az ötletet. Az új lenyomatra nem meglepő módon a KÉKTÚRA új nyomvonalától rövid kitérővel elérhető, festői parkjáról és ötletesen berendezett kiállításáról híres, pár éve felújított Károlyi-kastély képe került.

Az útvonal barátságos falvakat érint - Füzérkajata látképe a levegőből

Véglegesítés
Mivel a Bózsva és Füzérkomlós közötti kerékpárút építésének befejezését idén szeptemberre ígérték, nyár végén egyre sürgetőbbé vált a döntés arról, hogyan tovább. A véglegesítés és a kivitelezés idejét az is befolyásolta, hogy szeptember elején szoktuk meghirdetni az októberi Kéktúrázás Napját, ahol már végleges útvonalon szerettük volna vezetni a napi túraszakaszt. Ráadásul évről évre októberben szoktuk aktualizálni a kéktúrás igazolófüzeteket is, amelyekben a tavasszal kihelyezett új bélyegzőhelyek mellett már a zempléni változásokat is szerettük volna megjeleníteni, hogy ne elavult nyomvonal szerepeljen bennük újabb egy évig.

A Magyar Természetjáró Szövetség új információs táblát helyezett ki az Országos Kéktúra új szakaszán, Füzérradványban

A tényleges megvalósítás előkészületei már augusztus végén megkezdődtek, hiszen egy új útvonalat nem elég csupán jelzésekkel ellátni, hanem a megszokott tájékoztató és útjelző táblákat is ki kell helyezni, a közeli táblákon cserélni kell a távolságadatokat és bélyegzőhely-feliratokat, illetve a fákon elő kell készíteni a jelzésalapokat, hogy a festést minél gyorsabban el lehessen végezni egy ilyen hosszú szakaszon is.
A módosítás által érintett rész szokatlan (20 km-es) hossza miatt szükség is volt az alaposságra, hogy az MTSZ munkatársai ezen a héten befejezhessék a terepi munkát, és péntekre élesíteni lehessen a változást az online tájékoztató felületeinken is, így az útnak induló kéktúrázók naprakész információhoz juthassanak.

A Magyar Természetjáró Szövetség munkatársai festették fel a kék sáv jelzéseket az Országos Kéktúra új szakaszán

A kék sáv módosításának vannak egyéb hozadékai is, hiszen a turistautak hálózatosan kapcsolódnak, amit, ha egy ponton megbontunk, az több változást is maga után vonz. Most azonban a kék sáv volt a prioritás – de terveink szerint Füzérkomlós és Bózsva sem fog kiesni a turistaút-hálózatból.
Praktikus információk
A zempléni kéktúra-módosítás 2025. szeptember 19-től lép életbe, ezen a napon frissülnek az adatok, a nyomvonal, valamint a letölthető GPX fájlok is a KÉKTÚRA hivatalos honlapján, továbbá a Természetjárón. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy
aki hivatalosan szeretné teljesíteni az Országos Kéktúrát, annak ettől a naptól kezdve az új útvonalat kell követnie.
Az új bélyegzőhelyet Füzérradványban találjátok, a régebbi kiadású igazolófüzetekben az itteni bélyegzőlenyomatot Bózsva helyére lehet beütni.

A füzérradványi Károlyi-kastély az új bélyegzőlenyomaton (amit Bózsva helyére lehet pecsételni)

A KÉKTÚRA hivatalos oldalára feltöltöttük az igazolófüzet változással érintett oldalának frissített verzióját (a pótlapot). Aki ezt szeretné kinyomtatni, és beilleszteni a füzetébe, innen megteheti.
Aki korábban épp Bózsván szakította meg a kéktúrázást, és onnan folytatná a változás hatályba lépése után, arra a következő egyszerű szabály vonatkozik:
- ha előzőleg észak (Füzér) felől teljesítetted a szakaszt Bózsváig, akkor Füzérradványról kell folytatnod a kéktúrázást az új nyomvonalon Nagyhuta felé,
- ha előzőleg dél (Nagyhuta) felől érkeztél Bózsvára, és ott szálltál ki, akkor szintén Füzérradványról kell folytatnod a kéktúrázást az új nyomvonalon Füzér felé.
Tehát az új füzérradványi bélyegzőhely a régi bózsvainak felel meg (a sorszámuk is ugyanaz), és egyszerűen úgy lehet gondolni a változásra, mintha a nyomvonalat a „bélyegzőhelynél fogva” áthúztuk volna Bózsváról Füzérradványra. Bármelyik irányból is érkeztél korábban Bózsvára, Füzér és Nagyhuta között ugyanannyi, kb. 20 km lesz a teljes távod a régi+új nyomvonalon.
Az érintett KÉKTÚRA szakasz: Nagy-nyugodó – Hollóháza(OKT-27)
A nyomvonal-módosításra és az új bélyegzőhelyre Füzéren és Kishután is figyelmeztető táblák hívják fel a kéktúrázók figyelmét.

Térkép: MTSZ
