Kalandozások az erdőhatáron

A hosszan tartó enyhe időjárással már február végén megindult a természet ébredése. A tavasz közeledtét legteljesebben az erdőhatáron, a füves, sziklás déli hegyoldalak napsütötte vidékén élvezhetjük. A túrákba a természeti élmény mellett történelmi és kulturális emlékeket is beleszőttünk hegységeink misztikus helyszínein.

Természetjáró
MTSZ
2024. február 22.

A Bükkalján egy tanösvényeket ötvöző körtúrát járunk be, a világörökség részeként védett kőkultúra emlékeit, látványos földtani alakzatokat felfűzve. Látunk itt középkori várat, szurdokokat, barlanglakásokat és pincesort, de hegytetőről nyíló kilátást és tágas fás legelőt is élvezhetünk hazánk egyik legkülönlegesebb vidékén. Majd a Dunakanyar környékét fedezzük fel egy kilátásokat összegyűjtő panorámatúrán, a legendás Remete-barlang kalandos üregét, a Szent Mihály-hegyet, Hegyes-tetőt bejárva. Végül a Mecsek tetejére kapaszkodunk egy változatos hangulatokat összekötő túrán, a Zengő északi oldalának öreg erdején keresztül a Réka-kunyhóhoz, majd a zengővárkonyi szelídgesztenyésen át térünk vissza a pécsváradi várhoz.

Az Országos Kéktúra egy különösen kedves szakaszát ajánljuk még a Gerecsén át, ami remek lehet szezonkezdésnek, de részleteiben is bejárható a könnyen szakaszolható útvonal, a rendezett falvakkal, erdőkkel, rétekkel, röghegyekkel mozaikos vidékén.

1. Kaptárkövek és barlanglakások földjén
Bükk

Tartalmas és látványos túrára hív a vulkanikus eredetű Bükkalja lankás dombvidéke. Utunk felfűzi az Ördög-szikla és a Kő-völgy tansövények nagy részét, így a világörökség részeként védett természetes tufaalakzatokat, barlanglakásokat, pincesort látogatunk meg, de vadvirágos legelőket, mélyre vágódó köves szurdokokat és tágas panorámát nyújtó füves hegytetőket is bejárunk a Bükk peremén barangoló túránkon.

• Kiinduló- és végpont: Cserépfalu, autóbusz váróterem
  • Táv: 15,1 km
  • Szintemelkedés: 408 m
  • Szintcsökkenés: 408 m
  • Időtartam: kb. 5 óra
  • Főbb látnivalók: Millenniumi-kilátó, Ördögtorony, Mész-patak szurdoka, Kő-völgy, Cserépvár

2. Panorámatúra Nagymarosról
Börzsöny

Utunk velejét az egymás után sorakozó, lenyűgöző kilátópontok adják a festői Dunakanyarra. A folyót kanyarodásra kényszerítő Szent Mihály-hegyre kapaszkodunk a legendákkal átszőtt Remete-barlangot érintve, hogy a leglátványosabb panorámát nyújtó Julianus barát toronyból kémleljük körbe a körülöttünk húzódó markáns hegyvidéket, visszafelé pedig a visegrádi várban gyönyörködhetünk a Köves-mezőről.

Kiindulópont: Nagymaros, vasútállomás

• Főbb látnivalók: Gánti-pihenő, Remete-barlang, Julianus-kilátó, Köves-mező

3. Emléktúra a Zengő körül
Mecsek

Tartalmas körtúrát teszünk a Zengő tömbjére és a központi erdőségek vadregényes vidékére. A Zengővár és a Réka-kunyhó erdei hangulata után a zengővárkonyi erődtemplom és a szelídgesztenyésben megbúvó emlékhely, Rockenbauer Pál sírja vezet vissza a mediterrán mecseki hangulatba, mielőtt visszatérünk a Pécsváradi erőd falaihoz.

• Kiinduló- és végpont: Pécsvárad, Vár utcai buszmegálló
  • Táv: 15,8 km
  • Szintemelkedés: 582 m
  • Szintcsökkenés: 582 m
  • Időtartam: kb. 5 óra
  • Főbb látnivalók: Zengő, Réka-kunyhó, Zengővárkonyi szelídgesztenyés, Rockenbauer Pál sírja

4. Országos Kéktúra: Szárliget – Dorog (OKT-11.)
Gerecse

A Gerecse kilátópontokban bővelkedő, igen változatos vidékén kalauzol végig az Országos Kéktúra 11. szakasza. Mészkőgöröngyös ösvények, vadban bővelkedő erdők, sziklakilátók és barátságos, rendezett települések gyors váltakozása teszi színessé a gerecsei vándorlást.