Fotó

Magyar fotósok győztek a nemzetközi természetfotós pályázaton

A felnőtt és az ifjúsági kategóriát is magyar fotós nyerte az idén indult, 10 hónapon át tartó pályázaton. A téma ezúttal a monokróm volt, mutatjuk a legjobb, a szürke sok száz árnyalatában megelevenedő képeket.

2021. szeptember 26.

A felnőtt és az ifjúsági kategóriát is magyar fotós nyerte az idén indult, 10 hónapon át tartó pályázaton. A téma ezúttal a monokróm volt, mutatjuk a legjobb, a szürke sok száz árnyalatában megelevenedő képeket.

Az idén indult WildArt Photographer of the Year pályázat elérkezett egy olyan témához, amelyet minden fotósnak legalább egyszer az életben ki kell próbálnia. Ez amolyan vissza a gyökerekhez dolog, afféle ujjgyakorlat, hiszen a fekete-fehér fényképezéshez valóban jó szem és kiváló kompozíciós készség szükséges. Bár a téma címe Monokróm volt, a legjobb fotók mindegyike fekete-fehér, pedig nagyon vártam, hogy hátha akad majd a mezőnyben egy-két egyéb színű alkotás is. De panaszra semmi ok, hiszen a fotók zseniálisak, a magyarok pedig remekeltek. Olyannyira, hogy a pályázaton először a felnőtt kategóriát is magyar fotós nyerte. Ő pedig nem más, mint Tökölyi Csaba, aki ezzel a vízből készült cetcápás fotójával nyűgözte le a brit természetfotóst, David Tiplinget, ő volt ugyanis ezúttal ennek a témának a zsűrije.

Csaba fotója nemcsak formailag izgalmas, de egy történetet is elmesél, amely az ember mohó élményhajhászásáról szól, és ami általában a természet és a vadon élő állatok rovásra megy végül. A kép még 2017 áprilisában készült a Fülöp-szigetekhez tartozó Cebu szigeténél, ahol a turisták kedvéért folyamatosan etetik a cetcápákat, az adrenalinéhes emberek pedig sznorkelezve (légzőcsöves búvárkodással) vagy palackos merüléssel úszkálhatnak a világ legnagyobb cápafajával, amely igazából egy porcos hal. A cetcápa egy veszélyeztetett faj és ez a szórakozás egyáltalán nem segíti a fennmaradását. Ugyanis a folyamatos etetés miatt megváltozik a cetcápák vándorlási szokása, hetek helyett hónapokat töltenek itt, és késve, vagy egyáltalán nem mennek tovább a szaporodóhelyükre. A szomorú a dologban, hogy ez a több ezer turistát csalogató attrakció teljesen legális, és szakértői ellenőrzés mellett folyik, de beláthatjuk, hogy ez egyáltalán nem megnyugtató, a pár perces örömködésért ugyanis valaki súlyos árat fog fizetni, és az nem az ember lesz.

A győztes cetcápás képet, amelyet már több nemzetközi és hazai pályázaton is elismertek korábban, valószínűleg a történte miatt is kiemelték, ugyanis a WildArt egyik szándéka, hogy felhívja a figyelmet a természetes élőhelyek és a vadon élő állatok fogyatkozó tényére. Épp ezért minden hónapban támogatnak egy természetvédelmi szervezetet, amelyet az aktuális zsűri választ ki. David Tipling ezúttal a német Committee Against Bird Slaughter (CABS) szervezetet választotta, amely vándorló madarak védelmével foglalkozik, amelyeknek milliói estek már az orvvadászok áldozatává.

Tökölyi Csabának még egy képe került be a Monokróm témában a TOP100 közé, amelyen szintén egy cápa van, de a cetcápával ellentétben, amely egy igen jámbor és nyugodt természetű hal, az óceáni fehérfoltú cápa sokkal veszélyesebb. A képet Egyiptomban, az Elphinstone-zátonynál, a Vörös-tengerben fotózta.

A Monokróm pályázat ifjúsági kategóriáját is magyar fotós nyerte, mégpedig az a Koncz-Bisztricz Tamás, aki a WildArt pályázatán eddig már négy győzelmet zsebelt be, ezzel pedig megvan az ötödik, így nagy esélye van rá, hogy az év végi fődíjat is ő hozza el a fiatalok között. Győztes képén egy fiatal mezei nyúl látható, a fekete-fehér ábrázolásnak köszönhetően pedig úgy tűnhet, mintha egy téli, havas tájban kapta volna lencsevégre a csongrádi fiú, valójában ez egy nyári felvétel, és egy kukoricásban készült.

Tomi édesapjával a lakóhelyükhöz közeli bokrosi Kis- és Nagy-sóstóhoz tartott épp, amikor megpillantotta a nyulat, és ahogy szokta, egyből „cserkelni” kezdte az ugrifülest, igyekezett minél közelebb kerülni hozzá, közben egy érdekes szöget találni a fotóhoz. A végeredmény pedig rendkívül izgalmas lett.

A felnőttek között a második helyezett a norvég Pål Hermansen lett ezzel a különleges éjszakai fotójával, amelyen az előtérben egy jávorszarvas látható, az égen pedig egy hullócsillag.

A fotó kameracsapda segítségével készült, amely egy a jávorszarvasok által gyakran használt ösvénynél lett lerakva. De nem is egy, hanem négy, ugyanis rendkívül nehéz ilyen körülmények között jó fotót készíteni, a sötét mellett mínusz 10-15 fokok voltak, amely nem tesz jót a technikai felszereléseknek. Több mint 10000 kép készült, ebből ez lett Pål szerint a legjobb. És mivel a jávorszarvas nem maradt mozdulatlan a 10 másodperces expozíció alatt, ezért kissé bemozdult, viszont ettől lett még különlegesebb a kép, mert így olyan, mintha az árnyékát látnánk az állatnak.

Daróczi Csaba, aki az idei pályázaton már kétszer kapott második díjat, ezúttal 7 fotójával került be a TOP100 finalistái közé, két fotóját pedig Highly Commended elismeréssel jutalmazták. Az egyik egy nagyon izgalmas formavilágú kép, amellyel már találkozhattunk az idei olasz Asferico pályázatán is.

A képen törpeharcsák láthatóak, akik a meleg miatt a vízben kialakult oxigénhiány miatt így próbálnak valamennyi levegőhöz jutni, de Csaba elmondása szerint, amelyik nem az oxigénhiánytól pusztult el, az az őket felfedező kormoránok könnyű ebédjévé vált.

Másik kiemelt fotója is ismerős lehet valahonnan, hiszen Csaba 2019-ben tarolt a hazai és nemzetközi pályázatokon üregi nyulas fotósorozatával, amelynek most ismét láthatjuk egyik darabját.

Fél éven át figyelte és fotózta a kolóniát és elképesztően jó képek készültek ez alatt az idő alatt. Gyönyörű lett ez a fotó is, a fények tökéletesek, és a kép remekül adja vissza az üregi nyulak dinamizmusát.

A WildArt pályázaton a TOP100-ból további képeket is kiemeltek, Csabának így lett még egy Commended elismerést kapó fotója, amely a norvég Pål Hermansenhez hasonlóan szintén kameracsapdával készült.

Csaba lakóhelyéhez közel található kedvenc fája, amelyet már rengetegszer fotózott mindenféle évszakban és napszakban. De nagyon szeretett volna olyan képet, amelyen állatok is vannak. A kameracsapdát több hónapig hagyta kint múlt télen, és mindenképpen éjszakai fotókat szeretett volna. Sok jó kép született, ez lett az egyik, amely tényleg nagyon különleges és mesés lett.

A TOP100-ba bekerült egy másik felvétele is a kameracsapdás sorozatból, amely a természetfotózás szerencsefaktorát gyönyörűen példázza. Ugyanis sokszor adódik olyan körülmény, amikor bizony az időjárás, vagy egy nem várt esemény tönkreteszi a sokszor hónapokig tartó tervezést és fotózást. Ezúttal a balszerencse szerencsésen sült el, ugyanis a reggel érkezett rövid felhőszakadás esőcseppjei a kamera előtti üvegen maradtak, amely ilyen izgalmas látványt eredményezett. Az is mázli volt, hogy két őz is erre sétált ekkor, és sikerült olyan képet készíteni róluk, hogy pont úgy álltak meg, hogy kirajzolódó alakjukat az üvegen lévő esőcseppek ne zavarják.

Még egy magyar fotós képei kerültek be a TOP100-ba, Kércz Tibor öt fotóval is szerepel ebben az elképesztően színvonalas válogatásban. Ebből egy fotóját ki is emelték, ez a kedves jegesmedvés fotó Commended elismerésben részesült.

A Jeges-tenger egyik úszó jégtábláján pihenő jegesmedvéről készült fotót pár évvel ezelőtt fényképezte egy jégtörő hajóról, az Északi-sarkvidéken. A 24 órás sarkvidéki nappaloknak köszönhetően pedig a kép egy hajnal 3 órai pillanatot örökít meg.

És még egy kép Tibor TOP100-ba bejutott fotói közül, amelyen egy sarki róka látható.

A fotón egy nyári bundás sarki róka van, amelyet Norvégiában fényképezett, a Dovrefjell Nemzeti Park területén. Több napon keresztül cserkelt utána, míg ez a megálmodott kép elkészülhetett, a fotón a róka végre a megfelelő pózban, a lenyugvó nap sugarai pedig gyönyörű élfényt adnak a témának.

Végül pedig kattintsatok az alábbi képre és nézzetek meg még pár igazán remek fotót a pályázatról! Ha az összes nyertes képre kíváncsiak vagytok, akkor kattintsatok ide, a Monokróm téma TOP100 képeit ide kattintva láthatjátok, a pályázatról pedig minden hasznos infót összefoglaltunk nektek, amelyet az alábbi kép alatt lévő WAPOTY kisokosban találtok.

WAPOTY kisokos
  • A pályázat 10 hónapon át, januártól októberig tart
  • Minden hónapban egy konkrét témát adnak meg
  • Az idei témák sorrendben: nedvesség, tér, szem, kapcsolat, fény, absztrakt, monokróm, hátsó udvar, mozgás, színek
  • Egy hónapban egy zsűritag választja ki a legjobbakat
  • A 10 hónap győztes képéből választják ki év végén a verseny abszolút győztesét
  • A portfólió-díj elnyeréséhez minimum 6 hónap témájára kell nevezni
  • Amatőr és profi fotósok is pályázhatnak
  • A képek készülhetnek az okostelefonnal vagy a legmodernebb tükrös vagy tükör nélküli fényképezőgéppel is
  • A felnőtt kategória mellett a 18 év alattiak külön ifjúsági kategóriában nevezhetnek
  • Elbírálásnál a kreatív és művészi megközelítéseket keresik
  • Kedvező nevezési díjak
  • Minden nevezett kép után 0,2 fontot az adott hónap kiválasztott természet- vagy állatvédelmi szervezetéhez juttatnak el
  • A hónap nyerteseinek díja: arany - 500 font; ezüst - 200 font; bronz - 100 font
  • A hónap ifjúsági kategóriájának győztesének nyereménye 50 font
  • Legjobb portfólió-díj: 1500 font
  • Abszolút fődíj: 3000 font
  • Abszolút győztes ifjúsági kategóra díja egy Swarovski Optik CL Pocket 8x25 binokulár
  • Különdíjak
Cikkajánló