Mária-fák nyomában Markaz felett

A Mátra kevésbé járt keleti részén több képesfát is találunk, amelyek felkutatására még egy jelvényszerző túramozgalom is indult. Mutatunk egyet, amely kimaradt téli lapszámunk cikkéből

Szigeti Ferenc Albert
2021. december 3.

A Turista Magazin összevont téli lapszámában egy jelvényszerző túramozgalom keretein belül mutatjuk be a néprajztudomány által alapvetően dunántúli népszokásként leírt hagyományt. A Mária-képek a Mátrában mozgalom a Mátra keleti gerincének vadregényes erdőinek mélyén megbújó négy képesfát kutatja fel, a cikk pedig körüljárja azt is, hogy miért éppen itt találunk több Mária-képet is, amelyet ráadásul a környékbeli lakosság rendszeresen ápol.

Az országszerte megtalálható képesfák a helyi hitélet fontos elemeivé váltak az elmúlt évszázadokban, s nem kell tudósnak lennünk ahhoz, hogy felfedezzük a szokás feltételezhetően pogány eredetét, amely később átöröklődött a keresztény népi hitéletbe is.

A képesfa megkapó módon egyesíti a vallási és a természeti értékek tiszteletét, s egy olyan világkép örökségének számít, amelyben a természet és az ember még a mainál jóval szorosabb harmóniában élt.

Kereszt és képesfák Markaz felett

A Dél-balatoni Természetvédelmi Egyesület pár éve mozgalmat is indított, hogy országszerte feltérképezzék a Mária-fákat, felhívva a figyelmet e különleges örökségünkre. Keresve sem találhatnánk jobb helyet e munkához a Markaz feletti erdőknél, ahol a térképet kutatva több olyan képesfát is találunk, amelyeket a túramozgalom sem érint. A térkép szerint van egy a Cseresi erdészház mellett, az ahhoz a falu felől vezető úton, valamint a Tarjánka-patak felett, az azzal párhuzamosan vezető szekérút mentén is. A Turista Magazinban megjelent cikk bejárása során ezekhez ugyan nem jutottam el, de cserébe felfedeztem két olyan Mária-fát, amelyeket az általam használt térképek nem jelölnek, viszont könnyen megközelíthetőek (a felsoroltak nem turistautak mellett találhatók).

Hazánk legnagyobb szintkülönbségű településéről több úton is becserkészhetjük a Hármashatárhoz vezető erdészeti út hajtűkanyarjában található, látványos fakeresztet. Felvezet ide maga a településnek a Domoszló felé eső végéből induló erdészeti út, de a zöld körút jelzés is ide kapaszkodik fel közvetlenül a faluból. A látványos ponton álló keresztet Markaz falu egyházközsége állíttatta 2013-ban. A kereszttől nemcsak a szép fekvésű falura, a Markazi-víztározóra, az Alföld végtelen rónaságára, de a látképet jócskán elcsúfító Mátrai Erőműre is rálátás adódik.

Ha innen tovább indulunk a kerékpáros piktogrammal is ellátott erdészeti kavicsos úton, akkor egy szűk kilométer múlva érjük el a sorompót, azt követően pedig jobb kéz felől fedezhetjük fel a két képesfát. Országszerte jellemző, hogy az egyes képesfák mellé újabbakat helyeznek ki, ennek lehetünk itt is szemtanúi. Először egy újabb képekkel rendelkező fát pillanthatunk meg: négy szentképet is összeszámolhatunk itt, míg pár lépéssel odébb egy másik fán egy további kép lóg. Kiváló célpontja lehet egy kisebb kirándulásnak. Ha pedig többre vágyunk, Markazról indulva a Mátra főgerince mellett álló, a túramozgalom által is érintett képesfákat is becserkészhetjük egy jóval nagyobb túrával. Vagy felkapaszkodhatunk a Mátra egyik legvadregényesebb oldalgerincére, ahol nem mellesleg a Markazi vár festői romjait is megcsodálhatjuk.

Vásárold meg összevont téli lapszámunkat a Turistashopban, vagy az újságárusoknál, és olvasd el a túramozgalmat és a képesfák hagyományát egyaránt részletesen bemutató cikkünket a Jelvényvadász rovatban.