MÁTRAVASÚT

Hazánk vulkanikus eredetű középhegységének déli oldalában épült meg az erdei kisvasút. A kiinduló állomása az Északi-középhegység kapujában, Gyöngyösön található, melyet az Egererdő Erdészeti Zrt. üzemeltet. Két vonalon szállítja a kisvasút az utasokat.

 

2012. december 28.

Hazánk vulkanikus eredetű középhegységének déli oldalában épült meg az erdei kisvasút. A kiinduló állomása az Északi-középhegység kapujában, Gyöngyösön található, melyet az Egererdő Erdészeti Zrt. üzemeltet. Két vonalon szállítja a kisvasút az utasokat.

 

Írta: Szakács Zalán, fotók: Karap Krisztián, Kovalcsik Tamás, Nagy Lóránd Gábor

 

 

A Gyöngyös-Mátrafüred vonal 7 km hosszú, melyen 1926-tól történik menetrendszerinti személyszállítás.

A vonal a Mátra Múzeum szomszédságából indul, és a lakótelep szélén kanyarogva éri el a főiskola épületeit. A Felsőújváros megállótól indul a Rákóczi turistaút, amelyen a Sár-hegyen keresztül a Szent Anna-tó érintésével Mátrafüredre is eljuthatunk. A városból kiérve a kisvonat Nyúlmály megállónál már zöldség- és gyümölcsös kertek alatt halad, miközben a vonatablakon kinézve a Mátra vonulataiban gyönyörködhet az utazó. Impozáns látványt nyújt hazánk legmagasabb pontja, a Kékestető látványa a tv-toronnyal. Farkasmály megállónál érdemes leszállnia a vonatról azoknak, akik a borospincékben és a fogadóban szívesen megkóstolnák a kiváló mátrai nedűket. A vasút mellett húzódó szőlőültetvények az itteni gazdák szorgalmas munkájáról tesznek bizonyságot. A Pipishegy megállótól a sportrepülőtér és a Szent Anna-tó érhető el kellemes sétával. Mátrafüred alsó megállóhelyen érdemes leszállni azoknak, akik a Palóc Néprajzi Gyűjteményt kívánják felkeresni.

 

 

Érdekességképpen említjük meg, hogy ebből a megállóból ágazott ki a mára már megszüntetett 4 km hosszú Mátrafüred-Pipishegy vasútvonal. A mátrafüredi végállomás a déli Mátra erdős környezetében levő klimatikus üdülőhely központjában található, ahonnan kisebb-nagyobb túrák tehetők. Érdemes felkeresni a Hegyalja útról könnyen elérhető Kozmáry-kilátót, a Nagylapát-hegyen a Hanák Kolos-kilátót és a Muzsla-hegyen a Muzsla-kilátót, ahonnan gyönyörű panoráma tárul a szemünk elé az Alföld és a hegyek irányába is. Kellemes erdei sétával elérhető a Kalló Malom, a Máriácska, Bene vár romjai. Egyórás erdei túrával juthatunk el a Sás-tóhoz, amely hazánk legmagasabban fekvő tava. Itt csónakázni is lehet, de érdemes a sás-tói kilátóba is felmenni a felejthetetlen kilátás miatt. Mátrafüredről a Sás-tó érintésével Mátraházára és Kékestetőre is eljuthatunk, de a mátrai kisvasút másik vonalán levő Lajosházára is.

 

A lajosházi vonal Gyöngyös szélén, a felsőújvárosi megállót elhagyva ágazik el a mátrafüredi vonalból. Községi kerteket, szőlőket keresztez. A vonatból páratlan kilátás nyílik a Mátrára. Egyszerre láthatjuk a Kékes- és Galyatető csúcsait. Jánoska forgalmi kitérőnél éri el az egykori királyi solymászok falujának a határát, Gyöngyössolymost. A falu temploma mindenképpen említést érdemel, amelynek az építése az 1400 előtti évekre datálódik. A falu másik műemléke a Jánoska forgalmi kitérőnél található Nepomuki Szent János Kápolna. Több turistaút is indul a községből. Mátraszentimrére, Galyatetőre és Lajosházán át a Vörösmarty turistaházhoz juthatunk el. A kertek alatt, a falu zegzugos kis útjain halad a vonat, majd egy 33 m hosszú, ferde hídon hagyja el Gyöngyössolymost és már a Kis-hegy andezit szikláiban gyönyörködhetünk.

 

Az egykori fűtőházat elhagyva ágazott el a valamikori Monostori vonal, mely Bagolyirtás alá vezetett. Tovább erdei tisztásokon, patakparton zakatol a vonat, majd eléri Cserkő megállót. A megállóhelytől pár perc sétára található a Cserkő-tó, ami kedvelt kirándulóhely. Cserkő megállót elhagyva a vonat igazi erdei környezetben halad tovább Lajosházára. Lajosháza egykoron szintén elágazó állomás volt a Csór-réti víztározó, Galyatető irányába. A megszüntetett vonal maradványai ma is jól láthatók. Lajosházáról Sás-tó, Vörösmarty turistaház, Mátraháza, Mátrafüred, Galyatető és Mátraszentimre érhető el a jól jelzett turistautakon. (Lajosházától a vonat a Szén-patak völgyében kanyarog tovább a Karos-hídi tisztáson át a Szalajkaházig. Szalajkaház ugyancsak elágazó állomás volt a Blokkház, illetve Cseternás irányába. Az előbbi vonalon közvetlenül Mátraszentimre alá, míg az utóbbin Galyatető alá juthattunk el. Itt működött hazánk második „csúcsfordítós” erdei vasútja. A felszedett vonalak hídjainak maradványai és a talpfák sokasága híven őrzi az emléküket. A Szalajkaháztól pár perc sétányira található József Attila-forrás vizét érdemes megkóstolni.

 

A Mátravasút szerelvényei március 15-i ünneptől kezdődően Mindenszentek ünnepéig közlekednek mindkét vonalon.

Lajosháza irányába csak szombat, vasár- és ünnepnapokon, de a nyári főszezonban szerdán és pénteken is. Mátrafüredre márciusban csak hétvégente, áprilistól viszont minden nap közlekednek a szerelvények. A vasút menetrendje könnyen megjegyezhető, mert a vonatok ütemes menetrendben közlekednek. Minden órának ugyanazon percében indulnak a járatok.

 

 

A Mátravasút díjszabása egyedülálló a hazai kisvasutak tekintetében.

A Mátrában engedélyezett az útmegszakítás. Ez azt jelenti, hogy útközben az érvényes menetjeggyel bármelyik közbeeső megállóban leszállhatunk a vonatról megnézni egy-egy látnivalót, majd a következő vonatok bármelyikével folytathatjuk tovább az utunkat úgy, hogy nem kell új jegyet váltani. Ugyancsak egyedülálló az is, hogy válthatunk egy, kettő és négy napra érvényes „bérletet” is, mellyel korlátlan számban lehet utazni az érvénytartamon belül, és érvényes a nosztalgiavonatokra is. Egy napijegy ára már kevesebbe kerül, mint két menettérti menetjegy az egész hálózatra.

 

Kuriózumnak számít hazai viszonyok között az éjszakai közlekedés. Tavasztól őszig minden hónapban éjszakai járatok is közlekednek a lajosházi vonalon nyitott és fedett kocsikkal.
 

 

Cikkajánló