Négy túra a vulkánok csodálatos világába

A Természetjáró kínálatából ezúttal olyan túrákat ajánlunk, amelyek hazánk vulkanikus eredetű hegységeinek legszebb részeit mutatják be.

Természetjáró.hu
Dömsödi Áron
Magyar Természetjáró Szövetség
2022. április 7.

Máig élhet bennünk az a kép a földrajzórákról, ahogy elképzeltük bolygónk belsejét és a felszínén lassan mozgó kőzetlemezeket – és persze az a jelenség, amint a lemezek találkozásánál, a repedések mentén a forró láva a felszínre tör. Túraajánlónkban egy csokorra való kirándulást szedtünk össze hazánk vulkanikus eredetű hegységeiből, ahol a kirándulás élményén felül a vulkanizmus emlékei is megjelennek.

1. Kincskereső vulkántúra a bárnai köveken

A Medves-vidék geológiai csodákkal tűzdelt tájára kalauzol ez az útvonal. A bárnai Nagy-kőre felkapaszkodva először egy bánya belsejébe pillantunk be, majd a vulkáni sziklákról megcsodáljuk hazánk egyik „civilizációmentes” panorámáját. A Kis-kőn bekukucskálhatunk a vulkán belsejébe is, hiszen egy fejlámpával besétálhatunk egy denevérek lakta lávabarlangba. A körtúra végén ellátogatunk a homokkősziklák világába, a Szér-kőre is.

• Kiinduló- és végpont: Bárna
  • Táv: 13,1 km
  • Szintemelkedés: 393 m
  • Szintcsökkenés: 393 m
  • Időtartam: 3:00
  • Főbb látnivalók: Nagy-kő, Kis-kő, Szér-kő

2. Kalderatúra a Börzsöny szentélyében

A Börzsöny egykori vulkáni felépítményének peremén, bronzkori kősáncok maradányain lépdelve fűzünk fel szebbnél szebb kilátópontokat, majd a kaldera mélyedésében teszünk felfedezést a hegység központjának érintetlen vadonjába. A vadregényes sűrűbe fúródó, kacskaringós völgyekben a zavarásra érzékeny állatok is otthonra leltek. A hegység legmagasabb pontján strázsáló kilátóba kapaszkodva a Kárpát-medence jelentős részét pásztázhatjuk végig szemünkkel, mielőtt lefelé ismét bevesszük magunkat a településektől távoli rengetegbe.

• Kiinduló- és végpont: Kemence
  • Táv: 17,9 km
  • Szintemelkedés: 833 m
  • Szintcsökkenés: 833 m
  • Időtartam: 5:50
  • Főbb látnivalók: Kemencei Erdei Múzeumvasút, Csóványosi kilátó, érintetlen erdők

3. A Visegrádi-hegység esszenciája

A kihívásokkal teli, jó kondíciót igénylő útvonal a hegység központjának látványos helyszíneit fűzi fel. A gazdag vulkanikus formakincset ugyanazok a lemezmozgások idézték elő, amik a Kárpátok vonulatait is létrehozták. A Vadálló-köveknél a vulkáni kaldera peremének fogsorra emlékeztető andezitszirtjei mellől kapunk panorámát a környező tájra, aztán beereszkedünk a puhább rétegeket elhordó, és a keményebb kőzettel viaskodó patak kitartó munkája által létrehozott Rám-szakadékba. Végül visszakapaszkodunk az andezitfal tetején trónoló kilátóteraszra, a Dobogó-kőre, ahonnan végignézhetünk a bejárt útvonalon.

• Kiinduló- és végpont: Dobogókő
  • Táv: 15,2 km
  • Szintemelkedés: 774 m
  • Szintcsökkenés: 774 m
  • Időtartam: 6:00
  • Főbb látnivalók: panoráma Dobogókő kilátóteraszáról, Vadálló-kövek, Rám-szakadék

4. OKT-06.: Badacsonytördemic - Nagyvázsony

Az Országos Kéktúra 6. szakasza többek közt a Balaton-felvidék tanúhegyeit veszi sorra. A látványos panorámákban bővelkedő útvonal a valaha a területet borító Pannon-tengerről és a későbbi, heves vulkáni tevékenységről mesél. A megszilárdult lávából kialakult bazaltpúpokat a természet pusztító erői szép lassan „kicsomagolták” környezetükből.

• Kiindulópont: Badacsonytördemic
  • Végpont: Nagyvázsony
  • Táv: 48,1 km
  • Szintemelkedés: 1550 m
  • Szintcsökkenés: 1410 m
  • Időtartam: 14:10
  • Főbb látnivalók: vulkáni tanúhegyek, Balaton-felvidék, nagyvázsonyi vár

Más túrát keresel?

A Természetjáró.hu folyamatosan bővülő katalógusában országszerte több mint ezer közül válogathatsz: gyalogos túrákat éppúgy találsz benne, mint kerékpáros- és vízitúrákat, terepfutásokat vagy teljesítménytúrákat. Mindegyikhez fotógaléria, részletes leírás és térképes nyomvonal tartozik, ami akár le is tölthető. De még erre sincs szükség, hiszen telefonon egyetlen gombnyomással megnyithatod a túrát az ingyenes Természetjáró appban, amivel lementheted térerő nélküli használatra, és a terepen navigálhatsz is. Ha pedig inkább magadnak keresnél útvonalat, azt is megszerkesztheted a Túratervezővel, nyomon követve a közeli látnivalókat és szállásokat, sőt áttekintheted a térképen az aktuális terepi figyelmeztetéseket, lezárásokat is.