Tudástár

Nyereg és rúdja - kerékpáros praktikák kezdőknek és haladóknak

Gyorssegély rovatunkat a kerékpár finomhangolásának egyik sarkalatos pontjával, a nyereg beállításával kezdjük. Egyszerűnek tűnő feladat, jelentősége azonban nem alábecsülendő. Számtalan nyeregbeállítási módszer létezik, a szinte sebészi precizitást igénylő, biometriai sajátosságokon alapulóktól kezdve a pofonegyszerűekig. Az alapelv azonban mindegyikben közös.

Szerző:
Heim Dávid
Fotó:
shutterstock.com
2014. szeptember 27.

Gyorssegély rovatunkat a kerékpár finomhangolásának egyik sarkalatos pontjával, a nyereg beállításával kezdjük. Egyszerűnek tűnő feladat, jelentősége azonban nem alábecsülendő. Számtalan nyeregbeállítási módszer létezik, a szinte sebészi precizitást igénylő, biometriai sajátosságokon alapulóktól kezdve a pofonegyszerűekig. Az alapelv azonban mindegyikben közös.

A rosszul megválasztott nyeregmagasság, nyeregdőlésszög, valamint a nyereg kormányhoz viszonyított nem megfelelő helyzete egyaránt igen komoly panaszokat okozhat hosszú távon. Új kerékpár vásárlásánál, a megunt vagy a tönkrement nyereg, illetve nyeregrúd cseréjénél mindig jusson ez eszünkbe. Lássuk is a folyamatot lépésről lépésre!


● Kilazítjuk a nyeregcsövet rögzítő csavart, vagy egyszerűen kinyitjuk a gyorszárat. Ezen rögzítőelemek a váz részét képező összehúzó szemekhez (fülekhez), avagy a nyeregcsőbilincshez is csatlakozhatnak. A csavarkötés oldásához imbuszkulcsra (4, 5 vagy 6 mm) vagy villáskulcsra (12, 13 vagy 14 mm) lesz szükségünk.


● Kihúzzuk a nyeregcsövet. Előfordulhat, hogy csak enyhe csavaró mozdulatokkal tudjuk majd mozgásra bírni. Ahogy az is megeshet, hogy meg sem moccan. Ilyenkor vegyük elő a csavarlazítót, ne spóroljunk vele, és várjunk. Olykor egy kis „vegyi spriccelés” is hatásos, máskor azonban a kéthetes áztatás sem használ... Műanyag fejű kalapáccsal is lehet kocogtatni a beszorult rudat - csak érzéssel, de kitartóan. A rezgés csodákat művelhet, főleg csavarlazítóval kombinálva. Amennyiben minden igyekezetünk kudarcot vall, irány a szakszerviz. A jókora satu fémfűrésszel és dörzsárral kombinálva garantált siker, a rúdtól viszont rendszerint elbúcsúzhatunk... A vázból „kiszabadított” nyeregcsövet alaposan tisztára töröljük egy ronggyal. Ugyanígy járunk el a nyeregvázcső belsejével és a rudat rögzítő csavar vagy bilincs környékével. Tisztogatás után egy kevéske minőségi zsírt hordunk fel a nyeregvázcső belső felületére. Fontos: karbonváz + karbonrúd, karbonváz + alumíniumrúd, illetve alumíniumváz + karbonrúd párosításnál speciális zsírra lesz szükségünk, amely súrlódásnövelő mikroszemcséket tartalmaz.

 

sg02_2008jul.jpg

Visszahelyezés előtt egy kevéske minőségi zsírt hordunk fel a nyeregvázcső belső felületére


● Visszahelyezzük a nyeregcsövet a helyére, majd a „körülbelül jó” pozícióba állítjuk a magasságát. A felesleges zsírmennyiséget alaposan letöröljük. A rögzítőcsavart jól meghúzzuk, ügyelve az ajánlott nyomatékra.


● A nyerget vízszintesre pozicionáljuk, és a nyereg pálcáját nagyjából középen rögzítjük a nyeregcső fejében. Ehhez imbuszkulcsra (2,5; 3; 4; 5; 6 mm) vagy villáskulcsra (7-14 mm) lesz szükségünk.


● Oldalunkkal a nyeregvázcső mellé állunk, és a csípőcsontunk magasságához állítjuk a nyerget. Ügyelve arra, hogy a nyereg legmagasabb pontja éppen a csípőcsontunkig érjen.


● Beállítjuk a nyereg dőlésszögét. Kezdésnek célszerű a vízszinteshez közeli pozíciót eltalálni. Kilométerek megtételével lehet csak kitapasztalni azt, hogy felfelé, avagy lefelé kell-e billenteni a nyereg orrát a kezdeti pozícióhoz képest. Amennyiben karjaink nagyon hamar elfáradnak, célszerű kissé emelni a nyereg orrát, viszont ha az túlzottan fent van, hosszútávon fájdalmat idézhet elő a lágyrészek tájékán. Utóbbi esetben pár fokkal lefelé billentjük ülésünk orrát.


● A népi bölcsesség szerint akkor van megfelelő pozícióban a nyereg, amikor a hajtókar vízszintes állása esetén a térdkalácsunk közvetlenül a pedál tengelye fölött helyezkedik el. Ennek eléréséhez legfeljebb 3-3 centimétert mozgathatjuk előre vagy hátra a nyereg pálcáit a rúd fejében.
Fontos kiemelni, hogy az emberi láb a legnagyobb erőt a teljesen kinyújtotthoz közeli pozícióban tudja leadni a leghatásosabban. A pedált alsó állásba helyezve (a hajtókarok merőlegesek a talajra), a nyergen ülve, lábunk ne érje el a teljesen nyújtott állapotot. Amennyiben eléri, csökkentsünk egy kicsit a nyeregmagasságon.

 

● A nyereg dőlésszögének megválasztásánál legfeljebb kis mértékben térjünk el vízszintestől! Ellenkező esetben a kezdeti kényelmet rövidesen fájdalom váltja majd fel.

 

shutterstock_210483571-kk.jpg

 

A nyereg dőlésszögének megválasztásánál legfeljebb kis mértékben térjünk el vízszintestől


● A nyereg túlzott mértékű előre-hátra tologatásával nem orvosolható egy túl kicsi vagy éppen túl nagy váz problematikája. Gondolkozzunk inkább váz-, avagy kormányszárcserén!


● Sose használjuk kerékpárunkat a megengedettnél jobban kihúzott nyeregcsővel. A biztonsági vonal nem véletlenül van belegravírozva a rudakba, avagy ráfestve a felületükre! Ha nyeregcsövünk rövidnek bizonyul, érdemes elgondolkodni a helytelenül megválasztott vázméreten, vagy egy hosszabb darab beszerzésén.
Karbantartás


Ahogy a kerékpár összes alkatrészét, a nyeregcsövet is rendszeresen karban kell tartani. Célszerű (használattól függően) évente többször kiszedni a vázból, és megtisztítani miden elemét. Ily módon növelhetjük a váz és a nyeregcső élettartamát, csökkentve a berágódás és az esetleges korrózió esélyét.
Érdemes a nyereg ápolására is odafigyelni. A bőrből készült modellekhez a gyártó által ajánlott ápolótermékeket használjuk. A nyereg aljára tapadt szennyeződéseket kíméletes tisztítószerrel, fogkefével és ronggyal távolíthatjuk el a legegyszerűbben.
 

 

Cikkajánló