Nyúllabda a dobogó tetején, a magyarok pedig ismét a legjobbak között

Két magyar fotóst is díjaztak az egyik legnívósabb amerikai természetfotós pályázaton, amely a nemzetközi porondon valóban az egyik legszínvonalasabb képeket felvonultató verseny. Erről most magad is meggyőződhetsz cikkünkben, a mezőny legzseniálisabb képei mellett a magyarok fotóit is bemutatjuk nektek.

Két magyar fotóst is díjaztak az egyik legnívósabb amerikai természetfotós pályázaton, amely a nemzetközi porondon valóban az egyik legszínvonalasabb képeket felvonultató verseny. Erről most magad is meggyőződhetsz cikkünkben, a mezőny legzseniálisabb képei mellett a magyarok fotóit is bemutatjuk nektek.

Idén hetedik alkalommal hirdettek győzteseket a Kaliforniai Tudományos Akadémia által szervezett BigPicture Natural World Photography pályázatán, amely tulajdonképpen a világon a legnívósabbnak számító angol Wildlife Photographer of The Year amerikai kistestvére. Sőt, tulajdonképpen mondhatni, a megfelelője, mert bár jóval kisebb múltra tekint vissza, a verseny győztes és finalista képei minden évben igen magas színvonalúak, a zsűriben pedig a nagytesó egyik neves zsűritagja is ott ül. De erről egy kicsit később, nézzük előbb, melyik két magyar fotós örülhetett idén, hogy a legjobbak közé került.

Az idei versenyre a világ minden tájáról közel 6500 képet küldtek be amatőr és profi fotósok. Hét kategóriában lehetett nevezni, a győzteseken felül pedig még 6-6 képet díjaztak kategóriánként. A többi pályázathoz képesti jóval kevesebb kategóriaszám is azt mutatja, hogy itt jóval nehezebb bekerülni a legjobbak közé, ráadásul elég érdekesen vontak össze témaköröket, hiszen egy kategóriában indult például az összes tájkép, a vízi élőhelyeket és növényvilágot bemutató fotó. Radisics Milán ebben a kategóriában (Landscapes, Waterscapes and Flora) került a finalisták közé ezzel a drónnal készült tájképével.

Milán Erdő szeme című fotója egyik darabja a sok száz, vagy már lehet ezer képet is tartalmazó Water.Shapes.Earth projektjének, amelyen már másfél éve dolgozik. A monumentális vállalkozás célja, hogy bemutassa a víz fontosságát, valamint formáló hatását a Földre, és hogy miként változik a víz jelenléte és minősége a bolygónkon az emberi tevékenységek következtében. Eddig 250 helyszínen fotózott a világ több pontján és rengeteg felvételt készített már. Öröm az ürömben, hogy a tavasszal beütött járványhelyzet őt is otthonmaradásra kényszerítette, így most volt és van bőven ideje a képek kidolgozására.

A másik magyar is egy elég érdekes, Winged Life nevű kategóriában jutott be a finalisták közé. Ebbe a kategóriába tulajdonképpen bármilyen olyan állatról készült fotót lehetett nevezni, amelynek szárnya van és repül. Így lehet az, hogy madarak, repülő rovarok és emlősök is indulhattak itt. Illetve nem voltunk egészen pontosak, a pingvineket is ebbe a kategóriába várták, ők ugye nem tudnak repülni, viszont szárnyuk az van. Íme, az egyik pingvines finalista kép, amelynek elég bizarr címet adott a szerzője, hiszen tudomásunk szerint a fókák nem épp védelmezik, hanem elfogyasztják a pingvineket.

De térjünk vissza a magyar díjazottra, Kércz Tiborra, aki viszont klasszikusnak nevezhető madarakkal, kuvikok fotójával indult. Az Éjszakai szolgálat című kép viszont egyáltalán nem nevezhető klasszikusnak, se a készítést, se a végeredményt tekintve. Még 2016 nyarán követte végig egy kuvikcsalád életét a költési időszakban Ópusztaszeren, egy kis tanya közelében, ekkor készült ez a lenyűgöző fotó. Ha jól megnézzük a jobb oldalon egy fatörzsben egy hatalmas szemet is felfedezhetünk.

Tibor ezen a pályázaton már korábban is indult, 2016-ban pedig be is jutott ugyanennek a kategóriának a finalistái közé egy a japán Hokkaidó szigetén készült mandzsu darvakat ábrázoló fotójával. Ez egy elég meghatározó fotós út volt Tibor számára, de hogy miért? Az majd következő, júniusi nyomtatott magazinunkban kiderül, és ez itt egy kis spoiler, hisz ezzel el is árultuk ki lesz következő Fókuszban a természet rovatunk főszereplője.

Mielőtt a pályázat korábbi éveinek további magyar vonatkozásait is felvillantanánk, muszáj most azonnal bemutatnunk az idei év abszolút győztes fotóját, amelynek egy fekete-fehér verzióját már egy másik pályázat legjobbjai között láthattok egy korábbi cikkünkben. Elsőre azt hittük, ugyanannak a fotósnak a munkája a két fotó, de tévedtünk. Viszont gyanús, hogy talán együtt fotózhatták ezt a nyulat, mert hogy a két gombóccá vált nyuszi minden porcikája ugyanúgy néz ki, és két angol fotósról van szó. Szerintünk amúgy ez a színes verzió sokkal jobb lett, mert ezen a kis „nyúllabdát” egy sokkal izgalmasabban megmaradt jégréteg borítja. Ezt a zseniális fotót Andy Parkinson készítette.

Az abszolút győztes fotót, ellentétben más pályázatokkal, nem valamelyik kategóriagyőztes képeként emelték ki, hanem egész egyszerűen az egész mezőnyből választották a legjobbnak, Andy jutalma pedig az elismerésen felül 5000 dollár. A BigPicture pályázat komolyságát ez is mutatja, a verseny összdíjazása ugyanis 12 000 dollár, a kategóriagyőztesek 1000-1000 dollárnak örülhetnek.

Például egy kínai hölgy, Yi Liu is, aki a Terrestrial Wildlife kategóriagyőztese lett ezzel a Kenyában készült zseniálisan elkapott pillanattal. Mondanunk se kell, hogy e kategória is elég fura, hisz a magyarul Szárazföldi vadvilág témakörbe minden olyan állat jöhetett, amely nem repül. Így itt szárazföldi emlősök, hüllők, kétéltűek, repülni nem tudó rovarok csaptak össze, utóbbiaknál megengedték, hogy akár fában is lakhatnak.

Érdekesség, hogy a hét kategóriagyőztes közül négy fotósnak már jelent meg képes anyaga a National Geographic magazinban, így Yi számára, aki a győztesek közül az egyetlen vállaltan amatőr fotós, ez egy óriási elismerés lehet, bekerülni egy ilyen illusztris társaságba.

Említettük, hogy a pályázaton korábban voltak már magyar eredmények. Az egyik legnagyobbat Kudich Zsolt érte el, aki 2015-ben abszolút győztes lett ezzel a Gemencen készült gyönyörű kócsagokat ábrázoló fotójával.

Máté Bence pedig három évben is bejutott a legjobbak közé. Utoljára 2018-ban ezzel a helyes pitypangos ürgés fotójával a Szárazföldi vadvilág kategóriában.

A BigPicture Natural World Photography zsűrijének elnöke idén Suzy Esterhas, akinek lehetséges, hogy magyar felmenői is vannak. De ami biztos, hogy elismert vadvilági fotós, számos rangos természetfotó-pályázatot nyert, és főként azzal vált ismertté. hogy újszülött és kölyök állatokat, és vadon élő állatcsaládokat fényképez. Alapvetően a zsűri összes tagja elismert, de helyet kapott benne az a Sophie Stafford is, aki 10 évig volt a BBC Wildlife Magazine főszerkesztője. Sőt, mivel sokáig a magazin kötődött a Wildlife Photographer of The Year pályázathoz, így annak a zsűrijében is helyet kapott 10 évig. Így már érthető, hogy miért neveztük ennyire nívósnak ezt az amerikai pályázatot, amelynek díjátadója és az azzal egybekötött kiállításmegnyitója ősszel lesz San Francisco-ban, a Tudományos Akadémia kiállítóterében.

Ennél a pályázatnál a zsűrizés során a technikai és esztétikai szempontok mellett nagyobb hangsúlyt kapott a fotó egyedisége és megismételhetetlensége, valamint jobban értékelték azokat a fotókat, amelyek valamiképp a faji sokszínűségre, azok megőrzésére hívják fel a figyelmet, és a fotóhoz tartozó történetet is kiemelten figyelték. Tanulságos fotó például az Ember / Természet elnevezésű kategória győztes képe, amelyen házi macskák által elkapott állatok vannak lajstromba véve egy vadon élő állatokkal foglalkozó állatkórházban, az USA-ban. Jak Wonderly képe sokkoló és nagyon elgondolkodtató.

Végül nézzétek meg az idei pályázat további legjobb képeiből készült válogatásunkat! Kattintsatok az alábbi képre a galériáért!

Cikkajánló