Promóció

Távolság, ami közelebb hoz bringást és autóst

Te tudod, mekkora az ideális előzési oldaltávolság az úton haladó kerékpáros és az autó között? Figyelemfelkeltő és szemléletformáló kampány indult a biztonságosabb kerékpáros közlekedésért.

Szerző:
Turista Magazin
Fotó:
Másfél méter kampány
2018. augusztus 13.

Te tudod, mekkora az ideális előzési oldaltávolság az úton haladó kerékpáros és az autó között? Figyelemfelkeltő és szemléletformáló kampány indult a biztonságosabb kerékpáros közlekedésért.

Távolság, ami közelebb hoz címmel indít szemléletformáló kampányt az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos augusztus elsejétől szeptember 30-ig. A program célja, hogy felhívja az autóvezetők figyelmét a megfelelő előzési oldaltávolság biztosítására, amikor kerékpározók mellett haladnak el. Ez az ajánlott távolság másfél méter lakott területen kívül, egy méter településen belül, amit meg kell tartani ahhoz, hogy a kerékpáros és az autós biztonságosan haladhasson el egymás mellett.

 

Forrás: Másfél méter kampány videó
Forrás: Másfél méter kampány videó


Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a sajtótájékoztatón kutatási eredményekre hivatkozva arra hívta fel a figyelmet, hogy Magyarországon sokan azért nem ülnek bringára, mert nem érzik magukat biztonságban, pedig az egészség megőrzése és az élhetőbb városok érdekében az lenne a cél, hogy minél többen üljenek nyeregbe. „Hazánkban sajnos jelenleg kétszer annyian szenvednek balesetet kerékpározás közben, mint az európai uniós átlag” - jegyezte meg a kormánybiztos. Majd hangsúlyozta: „Az alapvetően szemléletformáló kampány nem az autósok ellen szól, hanem olyan közös érdekről, ami a biztonságosabb közlekedést szolgálja.”


A kampánymegnyitón továbbá az is elhangzott, hogy a KRESZ módosítását előkészítő társadalmi egyeztetésen minden kerékpáros-szervezet egyetértett abban, hogy országúton 1,5 méternek kell lennie az előzési oldaltávolságnak, település határain belül pedig 1 méternek. Jelenleg a KRESZ-ben csupán annyi szerepel, hogy az autósnak megfelelő oldaltávolságot kell biztosítani a kerékpárral haladók számára. Ezen kíván változtatni, illetve pontosítani a KRESZ módosítását is célul kitűző kampány.

 

Forrás: Másfél méter kampány
Forrás: Másfél méter kampány


A másfél méter előzési oldaltávolságról szóló kezdeményezés nem egyedi elképzelés. Franciaországban, Belgiumban, Spanyolországban és tavaly óta már Romániában is része a helyi KRESZ-nek. A kormánybiztos reményét fejezte ki, hogy 2019-re nálunk is a szabályozás részévé válik a kampány fő üzenete, ezáltal hazánkban is biztonságosabbá válnak az utak, és többen kezdenek el kerékpározni, ami hozzájárul az egészségesebb élethez.


A kezdeményezést a Tour de Hongrie is felkarolta


A kampányt indító sajtótájékoztatón Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie-nak - hazánk legnagyobb országúti kerékpárversenyének - a fő szervezője bemutatta az idei Tour de Hongrie sárga trikóját, amelyet a versenyben élen lévő versenyző mindennap visel. Az idei évben a sárga trikón a kampány üzenete lesz látható, ami a verseny kiemelt médiafigyelme miatt még több emberhez juthat el. Ezt a figyelmet a Tour de Hongrie szervezői örömmel használják fel, hogy egy ilyen fontos és jó ügyet támogassanak.

 

Forrás: Másfél méter kampány
Forrás: Másfél méter kampány

Révész Máriusz kormánybiztos és Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie fő szervezője bemutatja a Tour de Hongrie sárga trikóját és a másfél méteres kampány mezét


Sokakban felmerülhet a kérdés, hol és mikor, milyen helyzetekben áll rendelkezésre az a bizonyos másfél, illetve egy méter? Egy biztos. A kerékpáros teljesen védtelen, amikor megelőzik, teljesen ki van szolgáltatva az autóvezetőnek, ezért elsősorban az autósnak kell jobban odafigyelni ezekben a helyzetekben. Fontos hangsúlyozni, hogy a kerékpárosokra is hárul felelősség, hiszen saját érdekük is, hogy ne az út közepén bringázzanak, és mindent megtegyenek a kiszámítható és biztonságos közlekedésért. Szerencsére a kerékpáros-kultúra hazánkban egyre érettebb. Többek között ez annak is köszönhető, hogy sokan autóval és kerékpárral egyaránt közlekednek, ezért a forgalomban részt vevők az elmúlt években empatikusabbá és türelmesebbé váltak egymással szemben.


Videókkal népszerűsítik a kampányt


A Bringás Brigantik alkotója, Kolovratnik Krisztián számára az egyik legfontosabb üzenete a kampánynak, hogy nem autósok és bringások vagyunk, hanem emberek, akik egyszer biciklivel, máskor autóval közlekednek. A Bringás Brigantik egy kisfilmmel népszerűsitik a kampány fő üzenetét.

 

 

A kampány augusztus elsejétől szeptember 30-ig tart. Nyomtatott és online médiumokban megjelenő hirdetésekkel, rövidfilmekkel, honlappal, autóbuszokon elhelyezett hirdetésekkel figyelmezteti az autósokat a biztonságos előzéshez szükséges távolság megtartására, ezzel remélhetőleg csökkentve az elsodrásos kerékpáros-balesetek számát.

 

A kampány hivatalos honlapja: masfelmeter.hu

 

Tématámogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával.

 

Kapcsolódó cikkek:

Új útvonalon és két keréken a Fertő tótól a Balatonig

Élmények a Balaton körül

Befejezik a bringautat a Tisza-tó körül

Cikkajánló