Több ezer éves sírokat találtak egy kengyeli kurgánban

A Szolnok közelében található település egyik kurgánját tavasszal kapta szárnyára a hírnév. A kengyeli kunhalom régészeti feltárása nemrég fejeződött be. Az izgalmas részletekről Nagy Fanni régész mesélt nekünk.

Szöveg:
2023. július 19.

A Szolnok közelében található település egyik kurgánját tavasszal kapta szárnyára a hírnév. A kengyeli kunhalom régészeti feltárása nemrég fejeződött be. Az izgalmas részletekről Nagy Fanni régész mesélt nekünk.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei Kengyel település mellett Nagy Gábor, a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság természetvédelmi őre egy hivatalos nyilvántartásban addig nem szereplő kurgánt talált. A halomból mára nem sok maradt, ezért sem tűnt fel senkinek „kunhalomformája”. A palástján egy földút haladt át, a kurgán nagy részét pedig az elmúlt húsz évben illegálisan elhordták.

Az Alföldön nagyon sok kurgán van, de ezek természetvédelmi oltalom alatt állnak, így többségüknél soha nem derül ki, hogy mit, kit rejtenek. Ez a kunhalom azonban már annyira bolygatott volt, hogy lehetőség nyílt a feltárására. A munkálatok a napokban fejeződtek be. A részletekről a feltárást vezető egyik régészt, Nagy Fannit a szolnoki Damjanich János Múzeum munkatársát kérdeztük

Egy kurgán, két sír

A régészek először magnetométeres vizsgálatot végeztek, hogy megtalálják a központi sírt. (Ennek lényege, hogy talaj mágnesességét, és az az abban lévő finom eltéréseket vizsgálják egy műszerrel.) Júniusban aztán hagyományos úton fogtak hozzá a kereséshez, egy kis markolóval és kézzel kezdték el feltárni a kurgánt.

Az egyhetesre tervezett munkából végül három hét lett, és már-már feladták a keresést, amikor Mali Péter és Dani János régészekkel közösen végre rátaláltak a központi sírra, illetve annak közelében egy másik sírra is. „A központi sírtól fél méterre, de annál jóval magasabban volt egy melléktemetkezés. Ez alig 3 centire volt attól a ponttól, ahol már a helyiek elbontották a kurgánt.

Az utolsó utáni pillanatban találtuk meg

– meséli Fanni.

„A kurgán közepén található központi sírban fekvő halottat egy farönkből kivájt koporsóba fektették. Sok helyen még a fa íves lenyomata is kivehető volt” – mondja Fanni. Az elhunyt személy enyhe zsugorított helyzetben, a jobb oldalán feküdt, és a régészek úgy vélik, valószínűleg egy nő lehetett.

„A fektetési mód alapján Dani János a debreceni Déri Múzeum munkatársa, a kor szakértője úgy gondolja, hogy

ez egy pre-Jamnaja sír lehet, a Kr. e 3300-3100 körüli időszakból

ami azért izgalmas, mert ez egy nagyon korai leletnek számít. Biztosat csak a radiokarbon kormeghatározás eredménye után fogunk tudni mondani, de a nagy Jamnaja hullám előtti első Európába vándorló sztyeppei nomádok egyike lehetett ez az elhunyt személy – mondja Fanni. „A sírban melléklet nem volt, de jelen esetben a csontok is aranyat érnek, komoly genetikai és izotópkémiai vizsgálatokat szoktak végezni rajtuk, hogy eredetüket, életmódjukat, vándorlási útvonalukat feltérképezzék. A Jamnaja-kultúra génkészlete ugyanis egész Európában elterjedt, annak ellenére, hogy a Duna vonalánál nem mentek nyugatabbra, csak Kelet-Európában telepedtek le.”

Kik azok a jamnaják?

A kurgános temetkezések tömeges megjelenése az Alföldön Kr. e. 3100 és Kr. e. 2600 közé tehető, és az ún. gödörsíros kurgánok népéhez vagy más néven a Jamnaja-kultúrához köthető. A Jamnaja szó az orosz яма, azaz „gödör” szóból származik. Ez a keletről érkező sztyeppei, rézkori végi-kora bronzkori nomád nép több hullámban érkezett a Kárpát-medencébe. Itt döntően a Tisza vonaláig terjedtek el, jellemzően legeltető állattartással foglalkoztak, és az Alföld kurgánjainak jelentős részét ők építették. A Jamnaja-kultúra képviselői erős csontozatú, nagytermetű emberek voltak, és ők hozták magukkal ide a kocsi használatát, és talán a háziasított lovat is.

Zsugorított temetkezés

Azt gondolná az ember, hogy akkoriban a nők nem tölthettek be olyan szerepet egy közösség életében, hogy ilyen kiemelt sírhelyet kapjanak. „Meg kell várni az antropológiai eredményeket, hogy teljes bizonyossággal kijelenthessük, hogy nőről van szó, de a sztyeppei nomád népeknél bizonyos, kivételes esetekben a nők is tölthettek be a férfiakéhoz hasonló szerepet. Ugyanúgy harcoltak, ugyanúgy megülték a lovat, egy-egy nomád társadalomnak női vezetői is lehettek.”

Az őskor leggyakoribb temetkezési rítusa a zsugorított temetkezés volt.

Hogy miért ilyen pózban temették el a holtakat, arra különböző elméletek alakultak ki. Az egyik elképzelés szerint ez a magzatpóz arra utal, hogy ahogy megszületünk, ugyanúgy kell visszakerülnünk is a földanya méhébe. A halottakkal kapcsolatban azonban már a régi embereknek is kettős érzelmei voltak, tisztelték őket, de féltek is attól, hogy visszajönnek kísérteni. Ezért ebben a zsugorított pózban össze is kötözhették a kezüket, lábukat, és úgy temették el a halottakat, hogy azok ne tudjanak visszatérni kísérteni. Mivel azonban a Kárpát-medencében nehezen maradnak meg a szerves anyagok, a kötöző anyagok létét vizsgálatokkal még nem bizonyították.

„Voltak olyan időszakok, amikor az is számított, hogy melyik oldalra fektették a halottat. A középső bronzkor időszakában, a füzesabonyi kultúránál a férfiakat és a nőket a másik oldalukra fektették, és az sem volt mindegy, hogy az arcuk kelet vagy nyugat felé néz.”

Kit rejtett a melléksír?

A kurgánt a központi sír fölé emelték, de több száz év múlva a halom oldalába egy másik halottat is eltemettek. Ez a sír nagyon közel volt a központi sírhoz, a koráról majd a radiokarbon vizsgálatok mondanak pontosabbat.

Most úgy vélik, hogy az itt fekvő személyt a Jamnaja időszak végén temették el, Kr. 2900-2800 körül, vagyis 3-400 évvel az első temetkezés után.

A régészek úgy gondolják, ez a személy férfi volt. A holttest egy szerves anyagból készült derékaljon fekhetett, vagy ilyen lepelt tettek rá, ami lehetett gyékényszőnyeg, valamilyen textil vagy állatbőr is. Melléklet ebben a sírban sem volt, viszont a holttest fektetése nagyon különleges volt.

A Jamnaja-kultúrában a leggyakoribb fektetési mód, az elhunyt hátára, térdben felhúzott lábakkal történt fektetése volt. A sírt általában fával fedték le. A fa később elkorhadt, a föld pedig ráesett a csontvázra, és eldöntötte a lábakat, vagy egy oldalra, vagy kétfelé, ez utóbbi jellegzetes pozíció miatt kapta ez a fektetési mód a békapóz nevet.

Az itt talált sír érdekessége, hogy a csontváznak mindkét alsó lábszára hiányzik,

de mivel a szervesanyag-ágy érintetlen, ezért biztos, hogy nem utólag keverték össze a csontokat, hanem eredetileg így helyezték el azokat. A sípcsontot a jobb combcsont mellett találták meg, a szárkapocs csont viszont a medencecsont alatt volt. Elképzelhető, hogy ennek a személynek eltávolították a lábszárait, de pontosabbat erről is az antropológiai vizsgálatok után tudunk majd mondani.”

A kengyeli kunhalom kutatása menet közben bekerült egy nemzetközi projektbe. Az YMPACT ERC program keretein belül Volker Heyd vezetésével a Helsinki Egyetem kutatói Romániában, Bulgáriában és Magyarországon végezték el a kiválasztott őskori kurgánokat feltárását. Közöttük például a kengyeli mellett egy hajdúböszörményi kurgánt is, ahol a Jamnaja-sír felett, e halomba beleásva szkíta és honfoglalás kori sírokat is találtak.

A kengyeli kurgánban talált csontokat Budapesten magyar és német antropológusok vizsgálják majd, a szervesanyag-mintákat, illetve a csontok szénizotópos vizsgálatát pedig Bristolban és Debrecenben végzik el. A további fejleményekről mi is hírt adunk majd.

A Turista Magazin júniusi, tematikus alföldi számában egy hosszú cikkben mesélünk a kunhalmokról, köztük a kengyeli kurgánról is. A Turista Magazin júniusi számát a Turistashop-ban tudjátok megvásárolni.

Cikkajánló