Túracipellő

Gyerekekkel a szabadban

Családi vándortúra a Mátrában

Szigeti Ferenc 2019.06.14.

Úgy gondoltuk, hogy egy patakos, hegygerinces, menedékházas családi vándortúrával indítjuk a nyarat. Mi sem alkalmasabb terep erre az országban, mint az egyetlen igazi gerinctúra hazája, a vadregényes Mátra, ahol gyerekszemmel nézve is egymáshoz közel találunk szállásokat. A nyár elkezdődött…

A Mátra

Még tavaly télen fedeztük fel magunknak az Ágasvári Turistaházat, mint kiváló mesés helyszínt, hiszen van a közelben vadregényes szurdok, hegycsúcs, vízesés, betyárbarlang, rejtélyes szikla, de még a földben lakó sárkány leheletét is látni, ha szerencsések vagyunk. Ráadásul a ház is nagyon hangulatos, isteni a koszt és kedvesek a háziak. Egyszóval megjegyeztük magunknak a helyet. Aztán a tavalyi, Kojsói-havasokban tett emlékezetes családi gerincvándorlás apropóján a Felvidéken nézelődtünk egy újabb túrát tervezvén, amikor rájöttünk, hogy a Mátra mindent tud, amire szükségünk van egy nyárindító vándorláshoz.

Fotó: Szigeti-Böröcz Ferenc

Ágasvár: kedves kis menedékház a nagy rengetegben

Patak, vízesés és szurdok

Csapatunk „tapasztalt” gyermekei számára nem tűnt vészes feladatnak felgyalogolni a menedékházhoz Mátrakeresztesről, hiszen a legrövidebb út 2,8 km, hosszan a Csörgő-patak gyönyörű völgyében, ahol valóban nem tűnik fel a 250 m szint. Így még egy plusz programot is beiktattunk aznapra. Délelőtt 10.30-kor szállunk le a buszról Mátrakeresztesen az Óvár Vendéglőnél. Gyorsan bevetjük magunkat az erdőbe a Muzsla irányába vezető piros kereszten, ahol egy rövid, 700 méteres kaptatóval (70 m szinttel) már el is érjük délelőtti célpontunkat, a Felső-vízesés környékét. Nem sietünk, a gyerekek a patakon mennek fel, s megnézzük nemcsak mindkét vízesést, de a barlangot is. Ücsörgünk, a gyerekek pedig önfeledten patakoznak, dagonyáznak és gátat építenek. A patak mindig jó célpont!

Fotó: Szigeti-Böröcz Ferenc

Az Alsó-vízesés felett a patakban (balra), a Felső-vízesés (jobbra)

Mondjuk, jól esne egy kiadós leves az étteremben, az igaz, de még bőven akadnak szendvicsek a zsák mélyén. A Mátrabérc teljesítménytúráról jó emlékeim vannak a jelenleg tulajdonosváltás miatt zárva lévő étteremről. Az mondjuk azért furcsa, hogy Mátrakeresztesen a pünkösdi hosszúhétvégén nemhogy étterem, de egy büfé, vagy kocsma sincs nyitva, sőt a kék kutak is rendre el vannak zárva. A harmadik házban sikerül végre vizet szereznem erősen megszomjazott gyermekeimnek, aztán beérkezik a csapat másik fele is, úgyhogy 15 óra körül meg is indultunk a tekintélyes gyermekhaddal a Csörgő-patak festői völgyében a ház felé.

Pihenő a Csörgő-patak völgyében

Persze sokáig nem jutunk, a patak gyönyörű környezete ismét kalandozásra és lábfürdőre csábít. A Mátra legmagasabb részének vizét levezető Csörgő-patak a sok esőzés végett egy igazi hegyvidéki patak képét mutatja, amelynek csörgését a nagy nyüzsiben ugyan nem halljuk, de egyesek még pisztrángot is felfedezni vélnek. Én meg a patakfürdő helyett inkább erdőfürdőt veszek, a patak moraja majdnem álomba szenderít.

Patakátkelés a Csörgő-szurdokban

Jó pár megállóval érjük el a Csörgő-szurdokot, ami eddig valahogy mindig kimaradt, s amely amennyire rövid, annyira vadregényes a sziklákon egyensúlyozó öreg fákkal. Csak ajánlani tudom! A háznál gyors szobakiosztás, és az éhes gyerekhad már lapátolja is be a kiváló és nem csekély méretű vacsorát (a szurdokot is érintve 3,8 km-et tettünk meg 250 m kapaszkodóval). A lemenő nap fényében fürdő Ágasvári-tisztás még egy önfeledt rohangálásnak ad helyet, mielőtt a gyerekek szó szerint beesnek az ágyba.

A Csörgő-szurdok mesebeli fái

Magaslati levegő

A második nap tartogatja az igazi kihívást a maga 10,1 kilométerével, 407 m emelkedőjével és 234 méter ereszkedőjével, de minden gyermek várakozáson felül teljesít végül. Jól jött ehhez a nagy csapat, és hát a velünk sétáló három kutya is sokat segít, hiszen a hiszti azon megy, hogy ki vezesse őket és nem azon, hogy nagyon fáradtak már. Az is igaz, hogy az Ágasvár meredek kapaszkodója a nap legnehezebb szakasza, ezt pedig a nap elején letudjuk. A kilátás inkább a felnőtteket köti le, a gyerekek viszont egy tökéletes mászókára akadnak egy kidőlt fa személyében a vadregényes hegycsúcson.

Fotó: Szigeti-Böröcz Ferenc

Reggel még elkél az anyai kéz az Ágasvár csúcsára tartva

Kilátás a Cserhát hegyeire

Az innen induló Mátra-bérc látványos túrája meg sem kottyan a gyerekeknek, olyannyira, hogy végül célba vesszük a Mátraszentistván fölött álló Vörös-kő kilátóját is.

Fotó: Szigeti-Böröcz Ferenc

Gerinctúra a szó szoros értelmében

Kilátás a zöldellő sípályákra

A fokozódó melegben jól jön a gerinc hűsítő szellője, a kilátó pedig nem várt módon nyűgözi le a gyerekeket. Amíg a felnőttek ismét a páratlan panorámában gyönyörködnek, a gyerekeknek az tetszik, hogy a vasrácsokból felépülő kilátóból be lehet látni a talpunk alá, és ez a mélységérzet teljesen magával ragadja a nem tériszonyos gyerekhadat.

A Vörös-kő kilátójának bevétele

Aprónép a magasból szemlélve

Hát még a Mátraszentlászlón elfogyasztott leves és palacsinta kombó! A nem várt hőségben már az autós logisztikában gondolkodunk az étteremben, nevezetesen, hogy valaki leszalad egy autóért, és a legkisebbeket átvisszük az aznapi szállásra, de a hosszúra nyúlt pihenő után a gyerekek úgy masíroznak át Mátraszentimrén keresztül Bagolyirtásra, hogy csak lesünk. De lehet, hogy a magaslati levegő teszi, hiszen Mátraszentlászlón úgy tekintünk alá az Ágasvár csúcsára, mint valami szürreális képre, hogy reggel azt másztuk meg. Sőt, Bagolyirtáson, a vacsorát követően még egy kiadós fogócska is belefér! Sose hidd el tehát a gyerekeknek túra közben, hogy fáradtak, hihetetlen, hogy mi minden van bennük, ha megfelelőek a körülmények és nem unalmas a gyaloglás.

És ismét csak a patak!

Az eredeti terv szerint Bagolyirtásról a Hidegkúti turistaházba mentünk volna, így becserkészhetnénk a Mátra egyik legszebb hegyének mondott Világos-hegyet, de a ház már tél végén le volt foglalva erre az időszakra. Alvás nélkül a melegben ezt a szakaszt egyértelműen soknak ítéljük meg a harmadik napra, úgyhogy marad a Csörgő-patak. Sose rosszabbat persze! Először átsétálunk Fallóskútra, ahol rövid pihenőt tartunk a zarándokhelyen, majd leereszkedünk a patakvölgybe, ahol ismét fürdőzünk és patakozunk egy nagyot.

Fallóskút

Az utolsó napon így 6,9 km-t tettünk meg 436 m ereszkedéssel. Az Óvár Vendéglő fájdalmas hiányát Pásztó éttermeiben pótoljuk. Szerintem a Mátrába is visszatérünk még a gyerekekkel, csak meg kellene nézni a Hidegkúti turistaházat.

Szöveg és fotók: Szigeti-Böröcz Ferenc

A Börzsöny legjobb családi túrája

Pisztrángfalás Visegrádon

Kirándulások a mesés Medves-vidéken

A Pilis rendhagyó meghódítása gyerkőcökkel

Gyerekkel az év kerékpárútján

2020.06.02.

Mindössze hét kilométer, kezdetnek ott van Tatabánya jórészt ismeretlen, pedig kiváló bányamúzeuma, az út közepén Samu az attrakció, az út végén pedig a tatai Öreg-tó nyújt megfelelő látnivalót. A két város között pedig suhanás az év bringaútján, végig az Által-ér ökológiai folyosóján a Gerecse hegyei alatt.

Fedezzük fel gyermekkorunk mozgásos játékait! – 2. rész: pásztoros és szobrászos játék

2020.04.30.

A természetben való mozgás öröme egyre jobban hiányzik mindenkinek, miközben a gyerekeket lekötni még egy kertben sem mindig egyszerű! Új cikksorozatunk mostani részében két, egymáshoz hasonló, mozgásos társasjátékot mutatunk be, amelyeket családi keretek között a kertben, nagyobb erkélyen, de akár otthon is lehet játszani, egyszerűek és nagyszerűek, megmozgatják a gyerekeket, és jó alternatívát jelentenek a szokásos és egyre gyakrabban megunt tevékenységek mellett.

​Fedezzük fel gyermekkorunk mozgásos játékait! - 1. rész: gumis ugrálós játék

2020.04.22.

A természetben való mozgás öröme egyre jobban hiányzik, miközben a gyerekeket lekötni még egy kertben sem mindig egyszerű! Új cikksorozatunkban olyan – alapvetően - mozgásos játékokat mutatunk be, amelyet családi keretek között a kertben, erkélyen, de akár otthon is lehet játszani, egyszerűek és nagyszerűek, lekötik a gyerekeket és meg is mozgatják őket. Igyekszünk egyúttal a népi játékhagyományt is feleleveníteni! A sorozat elindításával egyben arra kérjük olvasóinkat, hogy osszák meg tudásukat a Facebook-on, hadd tanuljunk mi is új játékokat!