MOLFresh Corner

MOL természetjáró blog

2024. május 11.

Háborítatlan menedékélmény a Naszály lábánál

Hajlamosak vagyunk lakóhelyünktől távol keresni a csendes és eldugott helyeket, de megeshet, hogy a természetjáróidill közelebb van, mint gondolnánk.

Ha túrázásról van szó, mi is gyakran feltesszük barátaimmal a „hova menjünk” kérdést. Az esetek többségében az ország különböző szegleteibe, ritkábban járt részeire igyekszünk, s ha ezeken a tájakon turistaházat, bivakszállást vagy erdei kulcsosházat találunk, az még tovább fokozza bennünk a természetközeli kikapcsolódás hőn áhított élményét. Legutóbb azonban lakóhelyünktől – a fővárostól – csupán 45 kilométerre bukkantunk rá egy gyöngyszemre, egy klasszikus kulcsosház meghitt nyugalmára, ahol nem várt módon messzi vidékek elszigetelt szabadsághangulatát élhettük át.

Korábban azt gondoltuk, jól ismerjük a Dunakanyar Vác felőli kapujában őrködő Naszályt, amely magaslat elsősorban az oldalában tátongó, a több évtizedes kőbányászat következtében kialakult hatalmas tájsebéről ismert. Többször jártunk panorámás hátán, bebarangoltuk történelmet, barlangokat és földtani érdekességeket rejtő hegyoldalait, és a lábánál fekvő településeken is számtalan alakalommal megfordultunk. Aztán kaptunk egy tippet, és a Naszály déli hegylába új, egyedi felfedezéssel szolgált.

A Vác szomszédságában fekvő Kosdtól alig másfél kilométerre északnyugati irányban, a Cselőte-völgy felső részén áll egy erdőfoltba rejtett ház. Korábban a Cselőtepusztai kulcsosház nevet viselte, azonban 2023-as felújítását követően átkeresztelték Bozótvölgy kulcsosházra.

1995 óta fogadja a turistákat, jelzet ösvény is vezet hozzá, számunkra mégis ismeretlen volt ez a lombokba zárt hely. Elhelyezkedéséből kifolyólag elsőre azt gondoltuk, túl közel van a civilizációhoz, környezete egyáltalán nem olyan elszigetelt, mint amit a magunk fajta, elvonulást kedvelők keresnek.

Az épület felújítása kapcsán is előítéleteink voltak, hiszen napjainkban eltűnőben vannak a hagyományos értelemben vett puritán kulcsosházak, helyettük a kor elvárásait kielégítő szálláshelyek jönnek létre modern szolgáltatásokkal.

Ennek a megújult háznak a komfortszintje azonban ötvözi a klasszikus kulcsosházak és cserkésztáborok önellátó hangulatát az apartmanszállások kényelmével.

Csodás környezetben
Még mielőtt részleteznénk a Bozótvölgy kulcsosház „luxusát”, ejtenünk kell pár szót a befogadó környezetről, ami nagyban hozzájárul az itt tapasztalható idillhez. Mi Kosd felől, a településről kivezető, szántókkal, kaszálókkal szegélyezett földúton közelítettük meg a helyszínt.

A község feletti panorámás földháton nem csupán a Naszály tömbje és a Cserhát dombtája bukkant fel előttünk, hanem az a szelíd lankatáj is, ami a Duna felől a Naszály nyugati lábát alkotja. A hegynek tartó földútról – amin a zöld körtúra jelzés is halad – idővel balra kell fordulni a piros négyzetet követve.

A kilátást engedő hangulatos rétet egy fenyvesbe érve hagyjuk magunk mögött, ahol már egyre meredekebb ereszkedéssel közelítünk a pár száz méterre lévő házhoz. Ez a vízmosásos szekérút terepjáróval is nehezen járható, tehát a kulcsosház alapvetően gyalog érhető el. Ennek köszönhetően nem is sokan járnak erre, ami tovább fokozza a hely jótékony elzártságát.

A hegyoldal rejtett idillje
A környékre kilátást engedő meredek és csúszós földúton érkeztünk meg a házhoz. Sűrű növényzet veszi körbe az elkerített területet, melynek bája csak a kapun belépve tárult elénk.

Elsőre pillantásra felcsillant a szemünk: „ez szupernek tűnik!” Ledobtuk a táskát, izgatott kulcscsörgéssel próbálgattuk a zárakat, majd bejutva máris az épület központi részében, a konyhában találtuk magunkat. – Van itt minden, ami kell – ez volt az első örömteli kijelentések egyike, miközben a ház régies letisztultsága, rendezettsége is egyből elnyerte tetszésünk. Percek alatt körbejártuk a helyiségeket, és gyermeki rajongással vettük birtokba a sallangmentes lakot, illetve az udvart, ahol nem sokkal az érkezést követően már a tűzrakót rendezgettük az esti hangulathoz.

Lelkesedésünk tárgya több szempontból is magával ragadott minket. Az épület felújítását követően is megőrizte klasszikus turistamenedék miliőjét, miközben a házon belül vizesblokk (1 WC, 2 zuhanyzó) kapott helyet. Tágas, jól felszerelt konyha mosogatóval és gázpalackról működő tűzhellyel teszi kényelmessé a sütés-főzést, de találunk itt fatüzelésű sparheltet is. A ház fűtéséről – az önellátást kedvelők nagy örömére – a szobák cserépkályhái gondoskodnak, amelyekhez a megrakott fáskamra szolgáltat muníciót.

Igazi luxust azonban a napkollektor biztosít: ez nem csupán villanyvilágítást, hanem meleg csapvizet is jelent. Utóbbiakról egy nomád könnyen le tud mondani, de ha már van, nem veti meg.

A jó elosztású kulcsosházban akár 20-an is álomra hajthatják a fejüket. Három szobában (8+4+4+4) emeletes ágyakon lehet aludni. Kényelmes matrac és lepedő, valamint pokróc és párna is jár a fekhelyhez.

Miután befészkeltük magunkat, következhetett az udvar tüzetesebb felfedezése. A nélkülözhetetlen tűzrakó mellett más is megbújt a rendezett térben. Tágas terasz, kialakított sátorhelyek, két pavilon, egy fedett színpad, továbbá egy kereszt is jelezte, hogy itt nem csupán nagyobb társaságok, de cserkészek is rendszeresen otthonra lelnek. Mindent egybevetve, egy átgondolt, praktikus és számunkra szívmelengető turistaparadicsomra leltünk, melynek természetbe zárt csöndje akár hosszabb elvonulást, vakációt is lehetővé tesz.

Tábori élményünket a tarka égboltot megfestő naplemente rózsaszínű fényei, a májusi zöldbe borult táj külön varázzsal fűszerezte meg. Begyújtottuk a máglyát, előkerült az elemózsia, és az idill fokozásához sörök is kiszisszentek. Egy órával később már ragyogó csillagos ég alatt konstatáltuk, hogy bár közel van Vác, illetve a 2-es út forgalma, ezek fényéből és zajából semmit sem érzékelünk. Ilyen kulcsosházas élményt korábban csak mélyen az erdőben, városoktól jóval távolabb éltünk át.

Túrák és látnivalók a környéken

A Kosd határában megbújó kulcsosház elsősorban a Naszály felfedezését kínálja a túrázóknak. A hegyet bejárva nem csupán a Dunakanyar, a Börzsöny vagy éppen a Cserhát csodálatos panorámáját élvezhetjük, hanem számos más természeti látnivaló mellett felhagyott kőfejtők és barlangok szerepelnek a látványos geológiai célpontok között. A Naszályt behálózó turistautak között megtaláljuk az Országos Kéktúrát és a Pest megyei Pirost is.

A kulcsosháztól a piros négyzet és a zöld körtúra jelei vezetnek fel a hegycsúcsra, illetve számos látnivalóhoz. Ha bejárjuk ezt a bányászat által megcsonkított bércet, semmi képen se hagyjuk ki a Látó-hegy Dunakanyarra nyíló panorámáját, a Násznép-barlang kőodúját vagy a Nagybánya-kő bámulatos sziklafalát. A Naszály északi lábánál találjuk a programokat kínáló Katalinpusztai Kirándulóközpontot, a látványos Gyadai tanösvényt, továbbá egy szomorú emléket őrző helyet, ahol Rockenbauer Pál kopjafája áll.

Bozótvölgy kulcsosház

A házat az SZTK Bozótvölgy Természetjáró és Természetvédő Egyesület újította fel (a Téry Ödön Nemzeti Turistaház-fejlesztési Program támogatásával) 2023-ban, és ők is üzemeltetik. Amennyiben kedvet kaptál a kipróbálásához, kattints a Természetjáró oldalára, ahol minden részletet megtalálsz a házzal és a bérléssel kapcsolatban.

TÖLTŐDJ FEL!

Kelj útra, és túrázás előtt, vagy után, töltődj fel országszerte a MOL Fresh Corner pontjain! Kóstold meg Marco Rossi kedvencét, a népszerű Mogyorós Praliné Cappuccino, ajándék Lindt Nuxor étcsokoládéval.

További részletekért kattints ide!

Börzsönyjárás vadregényes miliőben

2024.04.22.

Bármely irányból rohamozzuk meg a Magas-Börzsönyt, csalódni biztosan nem fogunk az élményben. Van azonban egy jó túratippünk, amely a hegység változatos értékeiből ad ízelítőt.

A Római fürdőtől a tési szélmalmokig – élménytúra a Bakonyban

Ezen a 13 km-es bakonyi körtúrán több kirándulásra elég látnivaló akad, az elejétől a végéig csupa szépség jön szembe az emberrel. Persze, már önmagában csak a Római fürdő miatt megérné útra kelni, de ez a Tésről induló körtúra az ország egyik legcsodálatosabb helyén túl is sok szépséget tartogat még.

Cölöpszafari Székesfehérvár közepén

2024.03.18.

Kevés olyan tanösvényen jártunk eddig, ahol pontosan azt kapjuk, amit a színes tájékoztatótáblák megígérnek nekünk, a székesfehérvári Sóstó tanösvény ismertetői azonban egy kicsit sem ferdítenek a valóságon. Az itt megtett 8 km-es séta egyenesen felér egy szafarival, ugyanis lépten-nyomon valamilyen érdekes élőlénybe botlunk.