Túraajánlat

A Börzsöny elveszett hegyi vasútjának nyomában

A Nagybörzsönyi Erdei Vasút mai szakaszához egykor megannyi szárnyvonal kapcsolódott, amelyek nyomában ma is bejárhatjuk a hegység mélyének ismeretlen zegzugait. Közülük a legkülönlegesebben nemcsak távolság, de magasság terén is messzire juthatunk. A Kammerhof-vonal nyomában jártunk.

Szerző:
Sipos Tamás
Fotó:
Sipos Tamás
2019. május 30.

A Nagybörzsönyi Erdei Vasút mai szakaszához egykor megannyi szárnyvonal kapcsolódott, amelyek nyomában ma is bejárhatjuk a hegység mélyének ismeretlen zegzugait. Közülük a legkülönlegesebben nemcsak távolság, de magasság terén is messzire juthatunk. A Kammerhof-vonal nyomában jártunk.

A nagybörzsönyi kisvasútról kevesen tudják, hogy központja sokáig nem a faluban volt, hanem Kisirtáspusztán (régi iratokon Börzsönyirtás-puszta). Itt állt az üzemvezetői iroda, a fűtőház és a kocsijavító műhely is. Innen indultak több irányba a vonalak, többek között a legendás Kammerhof-vonal 14 csúcsfordítóval, amely 1951-re épült ki teljes, kb. 12 km-es hosszában.

 

kisirtas.jpg

Reggeli csendélet Nagyirtáspusztán. A hegyek mélyén fekvő kulcsosház egykor a környező erdei vasúti hálózat központját jelentette


Sokat járunk Nagybörzsönybe azért a csendért és nyugalomért, ami ott vár minket minden alkalommal. Na jó... A vendéglátóink szeretete is sokat dob a dolgon. Május közepén is fent voltunk a családdal, és ilyenkor időről-időre azon gondolkozom, hogy az én korai kukorékolásom és a család későbbi ébredése közti órákat mivel tudnám értelmesen elütni. Még az utazás előtt eszembe jutott Kammerhof és Attila története a 14 csúcsfordítós vonalról. Mivel a fellelhető Börzsöny-térképek nem a felszámolt kisvasúti vonalak felkutatóinak kedveznek, ezért beszereztem Moór Attilától, a börzsönyi kisvasutak professzorától egy korabeli térképet a vonalról.

 

Hegymászás csúcsfordítókkal
Kép
 
Túl meredek az emelkedő? Szerencsére a vasúti pálya összehajtható. A párosával egymást követő csúcsfordítókon a vonatok irányváltásokkal a legmagasabb hegyoldalra is felkapaszkodhatnak. Az egykor általánosan elterjedt megoldást párosával építve, és akár sokszor megismételve alkalmazták. Utolsó működő hazai példája, a Nagybörzsönyi Erdei Vasút kisirtási és tolmács-hegyi csúcsfordítópárja 2000 óta ipari műemlék. A vasúti pályának adott „Z” alakja a vasút emblémájában is visszaköszön.
 

 

borzsony-2.jpg

Az egykori kammerhofi vasútvonal és környéke - mindkét térkép nagyítható

 

nb10csucs.jpg


A korai 6.30-as indulást követően már az első 500 méteren szembesültem egy problémával, ami az előző napi esőzésnek köszönhetően hatalmasra duzzadt patak formájában hömpölygött előttem. Egy kb. 1 km-es kerülővel sikerült átjutnom a patakon, és visszagyalogoltam a sárga háromszög jelzésig, amin egy rövid, de annál meredekebb kaptatóval elérhető az egykori Kammerhof-vonal Nagybörzsönyhöz legközelebb eső része. A csodálatos kilátás a kapaszkodón némileg kárpótolja az embert, de télen nagy hóban vagy a nyári kánikulában nem szívesen másznék itt fel.

 

friss_szelesites.jpg

Az erdészeti útként felújított nyomvonal csak az első kiadós esőkig járható könnyen


Miután elértem az egykori vasút nyomvonalát, balra fordultam, és első célként belőttem az egykori Hegyes-hegyi rakodót, ami már gyerekkorom óta megmozgatta a fantáziámat. A nyomvonalat ezen a szakaszon az elmúlt hetekben elkezdték kiszélesíteni az erdészeti gépek számára, így sok helyen bokáig cuppogtam a laza sárban, de ahogy egyre beljebb jutottam a völgybe, úgy maradtak el az erdészeti „beavatkozások”, és lett végre jelzett út a kék + formájában. Azért nagyon kellett figyelnem, mert itt már szükség volt Attila térképére, mivel itt kezdődött a „14 csúcsfordító szakasza”.

 

nyomvonal_kiralyret_felett.jpg

A Börzsöny két Királyrétje egyikének tövében; itt nem a nagy forgalmat kiszolgáló kirándulóközpont, hanem ezek hiánya, a csend, és a számolatlanul múló idő a legfontosabb

 

Ahol a kék + átkel a patakon, ott kell jobbra fordulni. Itt szembesülünk azzal a hihetetlen látvánnyal, hogy hiába telt el 50 év az utolsó vonat óta, a vágány helye tökéletesen kivehető ott is, ahol nem létesült erdészeti út rajta.

 

hegyes-hegyi_rakodon.jpg

Az egykori Hegyes-hegyi rakodó 
 

Az egykori csúcsfordítókon fordulva elértem a Hegyes-hegyi rakodót, ahol semmi sem emlékeztetett arra, hogy ez volt a legfontosabb rakodóhely ezen a vonalon. A csodálatos, érintetlen környezet viszont kárpótolt mindenért. A völgyben haladó jelzett utat keresztezve átverekszi magát az egykori vasút a völgy túloldalára, ahol 3 csúcsfordítóval és egy komolyabb bevágással a Királyrét felett találjuk magunkat a gerincen, majd szintben haladva elérünk az István-bérc alá, ahol az Attila-féle térképnek köszönhetően elkezdem keresni az egykori aranybányák bejáratát. Legnagyobb meglepetésemre az öt táróból kettőnek tökéletesen kivehető a bejárata.

 

banya_bejarat.jpg

A Nagybörzsönyt gazdaggá tevő egykori több tucat aranybánya egyike: a beomlott bejárat mögött több kilométernyi elveszett vágat rejtőzhet
 

Innentől már egy kicsit sietősre kellett fognom a bejárást, de így is volt egy olyan szakasz, ahol percekre megálltam, és elképzeltem, hogy az alattam lévő négy csúcsfordítónál tolja felfelé a kis motoros vontató az üres teherkocsikat. A vonal egykori végpontjánál még egy kicsit elidőztem. Egy vágtázó vaddisznó végleg meggyőzött, hogy el kell indulnom Kisirtásra a 10 órási vonathoz, amivel a család is jött utánam. A sárga négyzeten és a sárga +-en hamarabb átértem az egykori vasúti központba, mint gondoltam, ahol felújították és kulcsosházzá alakították az egykori forgalmi irodát. Még volt időm a kulcsosház tornácán megreggelizni és végiggondolni, hogy milyen csodálatos és vadregényes helyeken jártam az elmúlt órákban, ahol 50 éve még keskeny nyomközű vasúton is eljuthattam volna.

 

img_20180407_135317.jpg

Menetrend szerinti járatok találkozása a vasút legmagasabb pontján, a szomszédos Nagyirtáspusztán. A jelenleg üzemelő szakasz 2002 és 2015 között több ütemben épült újjá. Ma már két átszállással, egészen a Duna partján fekvő Szobig utazhatunk

 

Kapcsolódó cikkeink:
Transzbörzsönyi zakatolás panorámákkal
Két keréken a Börzsönyben
Újra száguld a Börzsny mini villamosa

Cikkajánló