A titokzatos Vajdavár-vidéktől az őrségi bölényekig

Három, az ország különböző pontjain vezető útvonallal hívunk a lassan kitavaszodó, madárcsicsergéstől hangos természetbe, és szokás szerint bemutatjuk az Országos Kéktúra egyik szakaszát is.

Természetjáró.hu
Magócsi Márton
Magyar Természetjáró Szövetség
2022. március 17.

A Bükk és a Mátra árnyékában meghúzódó Vajdavár-vidék a tömegtől irtózó túrázók paradicsoma: az irodalomban korábban Heves-Borsodi-dombságként szereplő területet csak kevesen ismerik, pedig látványos homokkőképződményeivel, eldugott völgyeiben felbukkanó ligeterdőivel izgalmas célpont, ahol még ma is nagyon kevesen járnak.

Mutatunk innen egy útvonalat a Természetjáró.hu kínálatából, míg a zsibongó fővároshoz közel, a népszerűbb helyeken kirándulni vágyók felfedezőkedvét egy Solymár és Pilisvörösvár között kanyargó túrával igyekszünk kielégíteni.

Utána az ország nyugati szélére, a nyugodt kikapcsolódásra kiválóan alkalmas Őrségbe utazunk, és végül az Országos Kéktúra 3., Sümeg és Keszthely közötti szakaszát ajánljuk.

1. A Vajdavár-vidék esszenciája

• Kiinduló-/végpont: Dobronyatanya
  • Táv: 21,5 km
  • Szintemelkedés: 733 m
  • Szintcsökkenés: 733 m
  • Időtartam: kb. 6 óra 20 perc
  • Főbb látnivalók: Palina-völgy, Vállóspuszta, Csurgó-kút (erdészház), Pataj Erdőrezervátum, Ökör-hegy, Gyepes-völgy

E kihagyhatatlan körtúrán úgy érezhetjük magunkat, mint egy felfedező: a nagyközönség számára ismeretlen „középhegység” központi, legelzártabb részét járjuk be. A Mátra és a Bükk „árnyékában” meghúzódó, ismeretlen Vajdavár-vidék központi részét Járdánházától indulva, a Gyepes-völgyön keresztül közelítjük meg. Az enyves éger és magas kőris alkotta ligeterdők mellett haladva érjük el túránk kezdőpontját, Dobronyatanyát, ahol nem is olyan régen még rögzítették az erdőségek mélyére induló természetjárók adatait.

A festői Palina-völgybe átkapaszkodva feltűnik a táj másik jellegzetessége, a homokkő alapkőzet is, amelyet a helyi palócok csak apokának hívnak, s utunk során lehetőségünk lesz megfigyelni, hogy a viszonylag puha, könnyen lepusztuló homokkövek jelenléte miatt ennyire tagolt a terület domborzata, az aránylag éles gerincek és meredek lejtők váltakozását pedig a növényzet is hihetetlenül pontosan leköveti.

2. Kalandozás Solymár körül a Budai-hegység északi végein

• Kiindulópont: Solymár, vasútállomás
  • Végpont: Pilisvörösvár, vasútállomás
  • Táv: 14,1 km
  • Szintemelkedés: 438 m
  • Szintcsökkenés: 397 m
  • Időtartam: kb. 4 óra
  • Főbb látnivalók: Solymári vár, Rózsika-forrás, Jegenye-völgyi vízesés, a Zsíros-hegyi turistaház romja, Sziklás-hegy

Budapest határán, a Budai-hegyek legészakibb peremén túrázunk a közeli Pilis hegység látványával és hangulatával kísérve. A tartalmas kalandtúrán rögtön Solymár határában megtekintünk egy újjáépített várat, átszelünk egy mészkőszurdokot, majd a települések között meghagyott, keskeny erdősávban felkapaszkodunk a Zsíros-hegyre, hogy megtekintsük annak egykori turistaemlékeit és nagyszerű kilátópontját.

A Budai-hegységet a Pilistől elválasztó Pilisvörösvári-medencébe ereszkedőben a vidék bányászmúltját idézi a pilisi szénbányák emlékköve Pilisszentiván szélénél. Ha kedvünk és időnk engedi, útközben megnézhetjük a Solymári-ördöglyuk bejáratát, amelyet kutatva barlangász generációk nevelkedtek fel. Az egykori bányászélet lelkülete és hagyományai tovább élnek a felszín alatti, zegzugos járatokban.

3. Bölényes szertúra Szalafőről

• Kiinduló-/végpont: Szalafő, Templomszer buszmegálló
  • Táv: 14,3 km
  • Szintemelkedés: 95 m
  • Szintcsökkenés: 95 m
  • Időtartam: kb. 3 és háromnegyed óra
  • Főbb látnivalók: Szalafői életfa, kútház és jégverem, Papszer, Felsőszer, Kömpe szeme-kilátó, Pityerszer (Őrségi Népi Műemlékegyüttes), bölényles, Határkőpark,

Ezen a könnyed őrségi túrán, a szalafői szerek varázslatos világában kalandozva csodálkozunk rá a tájba simuló porták, a kaszálógyümölcsösök hangulatára. A határmenti zónában felfedezzük az őrségi erdők kincseit, ismerkedünk az egykori határőrizet emlékeivel. Szalafőn megnézhetjük a régi jégvermet és kútházat, mielőtt Templomszeren át Papszerre, majd Pityerszerre sétálunk. Itt megtudjuk, mi is az az „emeletes kástu”, benézünk a „füstös ház” és a „kerített ház” helyiségeibe.

A kaszálóréteket, kaszálógyümölcsösöket érintve megismerkedünk a népi építészet értékeivel, a tökmagolaj-sajtolás fortélyaival, majd az erre a célra épített lesnél szemügyre vesszük az európai bölényeket és az eurázsiai vadlovakat.

4. OKT-03: Sümeg-Keszthely

• Kiindulópont: Sümeg, vasútállomás
  • Végpont: Keszthely, Vén Bakter Söröző
  • Táv: 45 km
  • Szintemelkedés: 820 m
  • Szintcsökkenés: 895 m
  • Időtartam: kb. 13 óra
  • Főbb látnivalók: Sümeg (vár, püspöki palota), őskori kovabánya, sarvalyi erdő, Tátika vára, zalaszántói buddhista sztúpa, Rezi vára, Hévízi-tó, keszthelyi Festetics-kastély

Az Országos Kéktúra 3. szakaszának sajátos atmoszféráját három teljesen eltérő táj találkozása adja: síkvidéket hagyunk a hátunk mögött, hogy belekóstoljunk a Dunántúli-középhegység erdős magaslatainak világába, végül a Balaton sűrűn beépített partvidékén zárjuk a menetelést. A változatos élményt sűrűn sorakozó történelmi emlékek dobják fel: Sümegen kívül két elhagyatott várromra kapaszkodhatunk fel, de megcsodálhatunk egy több száz éves vízimalmot is.

A Zalaszántó határában emelkedő Kovácsi-hegyre érdemes legalább egy fél napot szánni, ez a szerény méretű kis magaslat ugyanis gazdag geológiai formakincset és izgalmas kulturális látnivalót rejt.

Másik túrát keresel? Semmi gond!

A Természetjáró.hu folyamatosan bővülő katalógusában országszerte több mint ezer közül válogathatsz: gyalogos túrákat éppúgy találsz benne, mint kerékpáros- és vízitúrákat, terepfutásokat vagy teljesítménytúrákat. Mindegyikhez fotógaléria, részletes leírás és térképes nyomvonal tartozik, ami akár le is tölthető. De még erre sincs szükség, hiszen telefonon egyetlen gombnyomással megnyithatod a túrát az ingyenes Természetjáró appban, amivel lementheted térerő nélküli használatra, és a terepen navigálhatsz is. Ha pedig inkább magadnak keresnél útvonalat, azt is megszerkesztheted a Túratervezővel, nyomon követve a közeli látnivalókat és szállásokat, sőt áttekintheted a térképen az aktuális terepi figyelmeztetéseket, lezárásokat is.