Túraajánlat

Nagy kalandok kis sétahajókon

Manapság a vadon szélére vagy akár a mélyére is több úton-módon eljuthat a kényelempárti kiránduló: gurulhat, libeghet vagy zakatolhat. De mi a helyzet akkor, ha nincs út? Hazánk sok eldugott táját a természet szerencsére vizekkel is bőségesen behálózta, így már csak egy kényelmes motoros hajóra lesz szükség.

Szerző:
Gulyás Attila
Fotó:
Gulyás Attila
2019. augusztus 10.

Manapság a vadon szélére vagy akár a mélyére is több úton-módon eljuthat a kényelempárti kiránduló: gurulhat, libeghet vagy zakatolhat. De mi a helyzet akkor, ha nincs út? Hazánk sok eldugott táját a természet szerencsére vizekkel is bőségesen behálózta, így már csak egy kényelmes motoros hajóra lesz szükség.

Aki vett már részt hosszabb hajózáson csendes, belvízi utakon, az érezhette a vízi kaland semmivel össze nem téveszthető hangulatát. A nyáron is hűvös levegő, a hajó alig érzékelhető billegése, a háttérben halkan, de kitartóan dolgozó gépészet, valamint az ismeretlen hangulata időben is kicsit más vizekre repíti az embert. Ahogy a közúti forgalomban élesedett reflexek néhány perc alatt ellazulnak, a „nincs itt semmi”-benyomást felváltják a part menti fák mögül előbukkanó újabb és újabb felfedezések élményei, és az eleinte hosszúnak tűnő egyórás menetidő az út végére szinte már csalódást keltően rövidnek tűnik. Egy szó, mint száz: a sétahajózás, történjen akár csónakban, akár ezer lóerővel hajtott szárnyakon, olyan pótolhatatlan agysimító élmény, amelyet alighanem minden háziorvos legszívesebben receptre írna fel az egyszeri városlakónak, évente legalább egy-két alkalommal. Szerencsére hazánk maroknyi hajójáratának legtöbbjén elegendő egy telefonos bejelentkezés, avagy forgalmasabb helyeken a kikötőben való megjelenés is. Nagyobb csoportokkal még egyszerűbb a helyzet, hiszen minden üzemeltető szívesen látja őket az egyeztetett időpontokban. Horgony felhúzva, irány a természet! Ezúttal alulnézetből.

 

Prototípussal a Velencei-tavon

 

02_velencei-to_02_foto_gulyas_attila.jpg


Nyári hétvégéken szinte mindig látható valahol a kis víztükrön a tó legnagyobb hajója, az egyedi megjelenésű Nadap. Utasainak nagy része nem is sejti, hogy az egyszerű, de lendületes vonalú kirándulóhajó bő fél évszázada a hazai ipar egyik világszínvonalú technológiai csodájaként kezdte pályafutását: az egykori Fecske szárnyashajót tisztelhetjük benne. 1959-ben Beledi Dezső - a Szovjetunióban frissen diplomázott hajómérnök - még egy hagyományos csónakból alakította ki első prototípusát, amely alig 15 lóerős motorjával is képes volt két személlyel siklani. A kiváló teszteredmények meghozták az állami támogatást, és alig két év alatt (további mérnökök és a kor neves ipari formatervezőinek munkájával) elkészült az első magyar szárnyashajó, a Fecske. A 60 személyes hajó kiemelkedve 55 km/h-s sebességgel haladhatott, miközben stabil szárnyaival akár 100 méteres körben is képes volt megfordulni. Az ígéretes próbák után aztán egy legfelső szintről jött utasítás vetett véget a magyar szárnyashajó karrierjének: a Mahartnak politikai okokból a szovjet Raketa típusú járműveket kellett megvásárolnia, a Fecske pedig szárnyainak és ezer lóerős dízelmotorjának eltávolítása után a Velencei-tóra került, ahol átépítés után Nadap néven állították a kirándulók szolgálatába. Prototípus voltából adódóan az építésekor még nem volt fontos szempont a hosszú élettartam, ennek ellenére az ötvennyolc éves hajótest ma is kiváló állapotban van. Legnépszerűbb vonala az Agárd és a Szúnyog-sziget közötti átkelőjárat, de rendszeresen megfordul Velencén is, ahonnan háromnegyed órás körtúrákat teljesít. Az augusztus 20-ig tartó főszezonban mindennap, majd október végéig munkaszüneti napokon közlekedik, vegyes beosztásban a kisebb, Agárd és Gárdony névre keresztelt hajókkal.

   

 

 

Fertő tó - Hangtalan lopakodás napenergiával

 

Fotó: Mészáros Krisztina
Fotó: Mészáros Krisztina


Európa legnyugatibb szikes tava a Fertő tó. Magyar oldalának nagy része nádasokkal borított, csatornák kusza hálózatával átszőtt, vadregényes világ, a Fertő-Hanság Nemzeti park törzsterülete. A tavat járó hajójáratok ugyan megtalálják a helyüket az osztrák oldal tágas, nyílt víztükrén is, de az igazán különleges helyszínek közelébe nem illik robbanómotorral pöfögni. Szerencsére a modern technika már nemcsak az olaj, hanem akár a napfény energiáját is hasznosíthatja a vízi járművek hajtására. Amikor a futurisztikus megjelenésű Tokyo Solar katamarán 2010-ben, tisztán napenergiával hajtva kerülte meg a Földet, nyilvánvalóvá vált, hogy a „zöld hajtóművek” végérvényesen kitörtek a kísérleti létesítményekből. Az azóta eltelt néhány évben a technika szerényebb formában, de hazánkba is megérkezett. A zajtalan haladásnak köszönhetően szem elé kerülhetnek a nádasok rejtőzködő életmódú lakói: gémek, csérek, énekesek, sőt kis szerencsével vízi emlősök is. Az előre meghirdetett hajójáratok Fertőújlak határában szeptemberig minden kedden és csütörtökön 10:00-tól és 13:00-tól, szerdánként 09:00-tól és szombaton 10:00-tól indulnak. A kis befogadóképesség miatt minden esetben előzetes bejelentkezés szükséges.

 

 

 

Kanyarról kanyarra Tokaji-hegy tövében

 

Fotó: Tóth Judit
Fotó: Tóth Judit


Tokajról, az édes borok városáról és környékéről talán nem túlzás azt állítani, hogy a nyitott szemű kiránduló számára a dűlők kincsein kívül is annyi látnivalót tartogat, hogy akár egy teljes, felfedezésekkel teli hétvégét is eltölthet úgy, hogy borospincének még a küszöbét sem lépi át. A hegy erdős csúcsára tett túra, Tokaj város pezsgő főutcájának felfedezése, valamint a kisebb fesztiválok mellett néha azért jólesik egyszerűen csak leülni egy padra a folyón. Akár olyanra is, amelyik közben szépen lassan arrébb úszik. Ilyenért nem is kell messzire menni, hiszen a tokaji kikötő a Tokaji-hegy Tiszához legközelebbi része alatt, a közúti híd mellett található. Innen indul útnak a városban lakó hajók egyike, a hagyományos Sellő vízibusz, különleges alkalmakkor pedig a nagyob Danuvia, amely a korábbi éveit Szegeden töltötte. A vízi kirándulás hagyományos módját a csaknem mindennap elérhető egyórás sétahajójáratok jelentik, amelyek a Tiszán és a Bodrogon is tesznek egy-egy rövid utat, miközben Tokaj városa, a hegyoldali szőlők és a vízparti galériaerdők haladnak el lassan a fedélzet mellett és fölött. A kicsivel hosszabb utazások kedvelői is találnak itt programot: nyáron rendszeresen indulnak előre meghirdetett járatok Bodrogkeresztúrba, a szabolcsi földvárhoz, illetve alkalmanként akár egész napos sárospataki kirándulásokra is. Ezekről bővebb információ a hajókirándulás.hu oldalon érhető el.
 

 

 

Kisfaludy gőzös - békebeli nosztalgia az aranyhíd tövében

 

01_kisfaludy_01_foto_gulyas_attila-k.jpg


„A Balaton legkülönlegesebb hajója épül a szegedi hajógyárban” - jelent meg a valóban nem túlzó hír két éve. A tulajdonosok nem kevesebbet ígértek, mint hazánk első gőzhajójának újjáépítését, leszámítva néhány apró különbséget. Ez a pár apróság végül egy majdnem teljes, sosem volt fedett szintben és a fölé emelt zárt kormányállásban öltött testet a fedélzeten, illetve a lapátkerekek között. A gépház helyén egy tágas, általános hajózástörténeti kiállítótérnek berendezett helyiség fogadja az érdeklődőket. Hiteles replikának tehát nem tekinthető az új Kisfaludy, a Balaton új, hagyománytisztelő díszének viszont annál inkább. Bár a nagyobb sebességekhez került rá hajócsavar is, a meghajtást alapesetben valóban a lapátkerekek végzik. A mai károsanyag-kibocsátási normákat teljesítő dízel-elektromos hajtóművel a lapátkerekeket hajtó villanymotorok külön-külön vezérelhetők - segítségükkel a hajó akár álló helyzetben is megfordulhat. A hajó teljesen akadálymentes, főfedélzete kerekesszékkel is bejárható, természetesen a mosdót is beleértve.

 

01_kisfaludy_03_foto_gulyas_attila-2.jpg

 

Aki érezte már saját fenekén egy gőzmozdony finom rángatását, vagy egy lovas kocsi ringatózását, annak talán kisebb újdonság, hogy egy lapátkerekes hajón utazni, ugyancsak egy semmihez nem hasonlítható élmény: a vízbe csapó lapátokat nemcsak hallani, de érezni is lehet, ahogy méterről méterre újra és újra belekapaszkodnak a vízbe, és lökik előre a tizedmásodpercenként meg-meglassuló hajótestet, miközben az enyhe széllell átjárt, nyitott fedélzeten semmi nem vonja el a figyelmet a balatoni panoráma és egy pohár hűvös bor elől. A fedélzeten korhű ruhába öltözött személyzet fogadja az utasokat, a nyári szezonban pedig panoráma-, kalóz-, holdfény- és borhajóként vár túlzás nélkül mindenkit, aki két fürdés között különleges kikapcsolódásra vágyik. A Kisfaludy gőzös mindennap - Balatonfüredről kiindulva - szeli a habokat, július 7-től pedig sűrűbb, főszezoni programkínálattal várja a látogatókat.

 

 

A cikk megjelent a Turista Magazin 2017. júliusi számában.

FRISSÍTVE: 2019.08.10.

 

A KORÁBBI MAGAZINOKAT ITT LEHET MEGRENDELNI. 

 

Kapcsolódó cikkeink:

Öt különleges hazai tó, ahova megéri elutazni - 1. rész

Öt vadregényes tó családi kiruccanáshoz - 2. rész

 

Cikkajánló