Öt családi túratipp a tavaszi szünetre

Bár az előrejelzések szerint a szünet második felében ismét hidegfront érkezik, azért az első pár napban lesz lehetőségünk szép tavaszi időben kirándulni. Ehhez adunk néhány ötletet, olyan túrákat ajánlunk, amelyekre ovis és kisiskolás gyerekekkel is el lehet indulni.

2022. április 14.

Zebegényi körsétaút

A Zebegényi körsétaút tanösvény a falu feletti lankákon kanyarog. A 4,5 kilométeres útvonalat végigjárva nemcsak szép tájakat és jó kilátópontokat érintünk, de Zebegény múltjáról és a Dél-Börzsöny természeti értékeiről is sok mindent megtudhatunk.

Az útvonal bejárásával – tempótól és kedvtől függően – 2-3 órát is el lehet tölteni. A hét állomásos túra természetesen érinti a legismertebb zebegényi látnivalókat, mint a Kós Károly-kilátó, a kálvária, az országzászló és hősi emlékmű, a sziklakápolna, és persze a gyönyörű Kós Károly tervezte templom. De én például a tanösvény 3. állomását, a Bazsó nevezetű helyet ennek a túrának köszönhetően ismertem meg. A pihenőhelyhez egy kicsit mászni kell, de megéri, mert remek kilátás nyílik innen a falura.

A tanösvénnyel kapcsolatos információkat a Börzsöny Természetbarát és Hegymászó Egyesület oldalán lehet megtalálni. A tanösvényhez kapcsolódik egyébként egy feladatlap is, aminek kitöltéséért még kitűzőt is kaphatnak a gyerekek, ezzel kapcsolatban is a BTHE oldalán tudunk informálódni.

Barangolás Péliföldszentkereszt környékén

A Gerecsében található Péliföldszentkereszt az egyik kedvenc családi kirándulóhelyünk. Ez a csodás természeti adottságokkal megáldott kis hely Bajót település része és Komárom-Esztergom megye egyik leglátogatottabb kegyhelye és ősi zarándokhelye, amit 1913 novemberétől Don Bosco Szalézi Társasága vett át.

Már itt, Péliföldszentkereszten sok idő el lehet tölteni gyerekekkel.

Van például egy nagy tó, ami tavasszal békakoncerttől hangos, vannak kecskék és birkák, a kálváriánál még geoládát is lehet keresni, nem beszélve a Gerecse Natúrpark Látogatóközpontról és a mellette található szuper játszótérről és falmászó helyről.

A látogatóközpontról egyelőre nem tudok saját élményeket leírni, mert eddig még soha nem volt időnk arra, hogy oda is bemenjük. Péliföldszentkeresztről indul ugyanis az egyik kedvenc családi túránk a bajóti Öreg-kőhöz és a Jankovich-barlanghoz, amelynek 20 méter magas sziklacsarnoka lenyűgöző.

A túra rövid, alig két kilométer a barlangokig. Mert hogy a Jankovich-barlang mellett van egy másik, kisebb barlang is itt, a Baits-barlang valamint egy zsomboly, ami mellett egy kellemes pihenőpad is található. S ha már itt vagyunk, természetesen fel kell kapaszkodni az Öreg-kő gerincére is, ahonnan pazar panorámában lehet részünk.

Pilisi kilátások

A Pilisi kilátások a Piliscsabai Természetjáró Egyesület által kiírt jelvényszerző túramozgalom, amelynek során 11 Pilisben található kilátót vagy kilátóhelyet kell felkeresni. Köztük van például a Pilis-tető, a Nagy-Kevély vagy a különös kilátójáról, a "Dzsenga-toronyról" ismert Piliscsaba mellett emelkedő Nagy-Kopasz.

Aztán meg úgy is rákattan az ember, meg a gyereke, és egy darabig nem kell majd gondolkodni a hétvégi programokon.

A túra teljesítését 11 pecsét begyűjtésével lehet igazolni. A teljesítés időtartama, a kilátóhelyek felkeresésének sorrendje tetszőleges. Mi 7 éves kisfiunkkal teljesítettük a Pilisi kilátásokat, általában egyszerre egy vagy két helyszínt kerestünk fel. Voltak nagyobb túrák, de volt 1-2 órás kirándulás is ezek között, és számos olyan helyre is eljutottunk, ahová egyébként nem biztos, hogy elvetődtünk volna. A pecsétgyűjtögetés külön motivációt jelent a gyerekek számára, ráadásul a teljesítésért egy szép jelvény is jár.

A tavaszi szünet szerintem remek alkalom, hogy belevágjunk egy ilyen izgalmas családi kalandba. A pecsétgyűjtő füzetet több helyen is meg lehet vásárolni, erről és egyéb praktikus információkról a Piliscsabai Természetjáró Egyesület oldalán olvashattok. A túramozgalom részletes bemutatását pedig itt találjátok.

Bertényi Miklós Füvészkert

Azoknak, akik inkább kisebb sétákban gondolkodnak, Visegrád egyik eldugott látnivalóját szeretném ajánlani. A Bertényi Miklós Füvészkert kapuját az Apátkúti-völgy bejáratánál, az étterem mellett találjuk, a belépőjegyet is itt lehet megvenni.

A 16,5 hektáros füvészkert alapjait az 1960-as években rakták le, akkor az itt lévő gyenge sarjeredetű gyertyán és akácállományok helyére luc-, duglász-, erdei és vörösfenyő csemetéket telepítettek.

Leginkább azért, hogy az itt kirándulóknak része lehessen egy kis magashegységi hangulatban.

A terület arborétummá történő kialakítása 1978-ban indult meg. Az arborétum egyik különlegessége egy kicsi, de annál vadregényesebb szurdok. Az Erdőanyai-szurdokban itt-ott kis fahidakon kell átkelni és van, ahol az ösvény a patak medrében vezet.

Aki az arborétum bejárás után még szívesen kirándulna, annak nem kell messzire mennie, hisz két gyönyörű útvonal – az Apátkúti-völgyön átvezető turistaút és a Spartacus-ösvény is a közelből indul. Nagyobb gyerekekkel akár egy körtúrát is tehetünk ezek bejárásával.

Rövid túra sok látnivalóval a Vértesben

A Vértesben egy nem túl hosszú, 4-5 km-es túrát ajánlok Csákányospuszta közelében, amelynek kiindulópontja az 1-es út mellett, Tatabánya és Szárliget között fekvő Birka-csárdánál van.

A kék jelzést követve több érdekes látnivalót is érintünk, áthaladunk például a Mária-szakadékon, ami egy 500 méteres szurdokvölgy. Végében áll egy különleges fa, a Mária-fa, ahonnan áttérve a kék háromszög jelzésre érdemes kitérőt tenni a Körtvélyesi-kilátóhoz.

Visszatérve a Mária-fához újra a kék jelzést követve elhaladunk a hajdani Körtvélyespuszta erdei temetője mellett, majd a kék kör jelzésen a Béla-forrást is útba ejthetjük. Mi innen szoktunk visszamenni a kiindulópontra, a Mária-szakadék melletti erdészeti úton. Tapasztalataim szerint egy 5-6 éves kisgyerekkel ez pont megfelelő hosszúságú túra, mert a tavaszi erdő annyi érdekességet rejt, hogy ekkora táv megtétele is simán beletelik 3-4 órába.