Vándorlások hegyeken át

Egy táj megismerésére mi sem alkalmasabb, mint egy vándortúra a térségen át. Heti túraajánlónkban a Természetjáró.hu kínálatából az ország legkülönbözőbb pontjairól válogattunk olyan látványos és átmenő útvonalakat, amelyeknek kezdő- és végpontja között is egyszerű a közlekedés.

Természetjáró.hu
Farkas Péter
2022. szeptember 22.

Míg a körtúrákon óhatatlanul vissza kell kanyarodnunk a már megismert tájjelleghez, addig egy két végpontú kiránduláson egészen változatos hangulatokat, eltérő tájszeleteket fedezhetünk fel. Ehhez persze autó helyett (vagy mellett) a közösségi közlekedést kell használnunk, cserébe azonban jobban is variálhatjuk útvonalainkat. Az elmúlt évszázad legmelegebb és egyik legszárazabb nyara után pedig csak remélni tudjuk, hogy egyre többen váltanak vonatra és buszra a hétvégi túrázáshoz.

E heti túraajánlónkban a Mátra erdőségének szélén, várrom falai közül tekintünk le a bércek közül kilépő vizet összegyűjtő, duzzasztott tóra, majd a hegység egyik legkarakteresebb csúcsáról tekintünk le a Zagyva völgyére. A Tokaji-hegységnek még mindig vannak kevesek által ismert zugai, ezek egyikét, a Fekete-hegy valóban sötét, zárt rengetegét keressük fel, a csúcs kilátójából pedig a Hegyköz medencéjének és a hegylánc szlovákiai folytatásának látványában gyönyörködhetünk. Az ország déli csücskében bortermő falvak között, lankák hátán vezet a kényelmes út - a nyáron forró területen most kellemes, őszi túrát tehetünk szüreti hangulatban. Végül pedig egy másik borvidék peremére érkezünk az Országos Kéktúrán: Sümeg vára alól két romantikus romot felkeresve közelítjük meg a Balaton partját.

1. Hasznosról Tarra a Mátrán át
Mátra

A Zagyva-völgyből hatolunk be a hegység nyugati részébe, majd Ágasvártól a Mátra-bérc érintével ereszkedünk vissza a folyóhoz, bár egy faluval feljebb érkezünk le. A Pásztóhoz tartozó Hasznosról Tarra túrázunk a hegységen keresztül.

• Táv: 17,7 km
  • Szintemelkedés: 560 m
  • Szintcsökkenés: 619 m
  • Időtartam: kb. 5 óra
  • Kiindulópont: Pásztó vagy Tar
  • Főbb látnivalók: Hasznosi vár romja, Ágasvár, Felső-csevicekút

2. A Fekete-hegy sötét erdőin át
Tokaji-hegység

A Magas-Zemplén zegzugos tömegéhez képest félreeső helyen, a bércek sokaságának szélén csúcsosodik a Fekete-hegy 577 méteres púpja. Helyzeténél fogva viszonylag kevés túrázó vetődik erre, pedig a hegyet és a szomszédos, rövidke völgyeket borító rengeteg van olyan misztikus és vadregényes, mint a hegység központi részének erdősége. Sőt, mintha annak kinyújtott karja, előretolt helyőrsége volna.

• Táv: 13 km
  • Szintemelkedés: 606 m
  • Szintcsökkenés: 609 m
  • Időtartam: kb. 4:15
  • Kiindulópont: Mikóháza vagy Sátoraljaújhely
  • Főbb látnivalók: a Fekete-hegy erdősége és kilátója, Rudabányácska tavai

3. A szelíd óriás, a Szársomlyó háta mögött
Villányi-hegység

Szőlőhegyi, borkóstolóval összeköthető csavargás a méltóságteljesen környezete fölé magasodó, fokozottan védett Szársomlyó körül. Bejárjuk Palkonya, és érintjük Villány pincesorát, megismerkedünk a „második mohácsi csata” helyszínével, de bekukkantunk a Villányi borvidék eldugott dűlői közé is.

• Táv: 14,7 km
  • Szintemelkedés: 318 m
  • Szintcsökkenés: 323 m
  • Időtartam: kb. 4:10
  • Kiindulópont: Palkonya vagy Villány vasútállomása
  • Főbb látnivalók: Palkonyai pincesor, a Szársomlyó tömbje, Templom-hegyi kilátó, Villány pincesora

4. Sümeg – Keszthely (OKT-03.)
Bakony

A sümegi Vár-hegy a Bakony őrtornyaként távolodik, ahogy az Országos Kéktúra hegyvidéki szakaszához érkezünk. A síkságot fokozatosan felváltják a Keszthelyi-hegység emelkedői, az egyhangú aszfaltút hűvös lombok alatt kanyargó köves ösvényeket követ. A hajdani vulkanizmus bazaltsziklái sötét kőszobrokként őrzik a hegycsúcsokat, némelyiken komor várromok meredeznek. Az út végén ismét felpezsdül a táj, érezhetővé válik Hévíz és a Balaton vonzereje.

• Táv: 44,9 km
  • Szintemelkedés: 820 m
  • Szintcsökkenés: 895 m
  • Időtartam: kb. 2-3 nap
  • Kiindulópont: Sümeg vasútállomás
  • Főbb látnivalók: sümegi vár és püspöki palota, Tátika vára, zalaszántói buddhista sztúpa, Kotsy-vízimalom, Rezi vár, Hévízi-tó, keszthelyi Festetics-kastély
Másik túrát keresel?

A Természetjáró.hu folyamatosan bővülő katalógusában országszerte több mint ezer közül válogathatsz: gyalogos túrákat éppúgy találsz benne, mint kerékpáros- és vízitúrákat, terepfutásokat vagy teljesítménytúrákat. Mindegyikhez fotógaléria, részletes leírás és térképes nyomvonal tartozik, ami akár le is tölthető. De még erre sincs szükség, hiszen telefonon egyetlen gombnyomással megnyithatod a túrát az ingyenes Természetjáró appban, amivel lementheted térerő nélküli használatra, és a terepen navigálhatsz is. Ha pedig inkább magadnak keresnél útvonalat, azt is megszerkesztheted a Túratervezővel, nyomon követve a közeli látnivalókat és szállásokat, sőt áttekintheted a térképen az aktuális terepi figyelmeztetéseket, lezárásokat is.