Túracipellő

Gyerekekkel a szabadban

Végre kipróbáltuk hazánk egyetlen, kisebb gyerekeknek is ajánlott vasalt útját

Szigeti Ferenc 2019.11.04.

Az őszi szünet a gyönyörű Gézaházán ért minket, s bár természetjáró program ezen a környéken bőven adódik, ezen alkalommal már nem mondhattunk nemet arra, hogy kipróbáljuk a biztosított mászást a gyerekekkel Cseszneken.

Különösen, hogy erre az alkalomra – talán pont ezért is – nagyszámú csapatot sikerült összehoznunk. Kilenc bátor kicsi és még kisebb hős indult neki a Kőmosó-szurdok – és egyben hazánk – legkönnyebb vasalt útjának, természetesen szakértői (mászótapasztalattal rendelkező) szülői felügyelet mellett.

Kihívással és élményekkel övezett vár

Az időjárást felületesen ellenőrizve nagy vagányan gyalog indultunk el Gézaházáról a festői szépségű Kő-árkon át Csesznekre. Délutánra ígérték a vénasszonyok nyarát lezáró frontot, így aztán nagy volt a meglepetés, amikor az erdőből kiérve csöpögni kezdett az eső. Azért ilyen könnyen nem adtuk fel, különösen, hogy lelki táplálékkal is sikerült a szendvicsek mellett feltöltődnünk Limonádé Joe, azaz Szürke Bagoly gyönyörű cseszneki házánál, ahol felszerelésünket vehettük át, és ahol egyben bepillanthattunk a bakonyi indiánok rejtett életébe.

Limonádé Joe indián szentélyében Cseszneken

Fotó: Szigeti Ferenc

Szerencsére a csöpörgést nem váltotta fel az eső, bár így is sajnáltuk, hogy nem várhatott az október végéig kitolódott indián nyár még egy napot, ha már itt jártunk. A Kőmosó-szurdok aljában található asztalnál, közvetlenül célpontunk, a Futrinka Ucca elnevezésű út beszállása alatt kezdtünk neki a mondókánknak. A gyerekek csillogó, izgalommal teli szempárokkal hallgatták az instrukciókat, a felnőttek homlokát azonban némi aggodalom ráncolta, hiszen nagyon szerettük volna, hogy jó élmény legyen az első mászás a lelkes gyerekseregnek.

A Futrinka Ucca levezető útvonala az elején szintén biztosított

Mit mondjak? Sokkal rosszabbra számítottam. A vasaltutak.hu erre a könnyebb, direkt kezdőknek ajánlott, de végigjárva cseppet sem annyira könnyű, B/C nehézségű, 100 m hosszú és 45 m szintet leküzdő útra a 120 cm-es magasságot és a 6 éves kort ajánlja, mint alsó határt. A csapat nagy része alsó tagozatos iskolás volt, de persze, aki még sosem mászott kitett helyen, ha még csak 5 méter magasan is, az nem tudja, mire számíthat, hol és mikor blokkol a félelem. A felnőtt pedig aggódik, mert pánik esetén a mentés egy dolog, de a varázs elvesztése egészen más ügy. És hát volt a csapatban két kisebb, igaz, valódi hétpróbás nagycsoportos is. S bár hangsúlyoztuk, hogy ez nem verseny, és nincs baj, ha valakinek nem megy, náluk a ’nekem-nem-sikerült’ kiborulási faktor azért erősen benne volt a pakliban. A gyerekek felkészítését, a beöltözést és egy csoportképet követően végül két turnusban indultunk neki a falnak, hogy minden gyerek mellett legyen egy felnőtt.

A legfelső, csúcsra vezető, B-szakasz

Fotó: Szigeti Ferenc

Csak hát a félelem, ugye…

A nagyobbak kezdték a sort, és a négy szakaszból álló ferrata első, szokás szerint legnehezebb, ebben az esetben C-s besorolású része meg is izzasztotta a csapatot rendesen. Ahogy az egyik, egyébként a legvagányabb kisgyerek mondta, amikor aggodalmas arcát látván rákérdeztem, hogy is van ezzel a mászással: „nem nehéz ez Feri, csak hát a félelem, ugye, itt a magasban”. Fején találta a szöget. És hát pont ezen a keményebb szakaszon kellett tudni nem elfeledkezni a karabinerek időben való kezeléséről is. A kisebb áthajlás miatt valóban nem könnyű szakaszt azonban mindenki vagányul kimászta, a felnőtteknek pedig csak a csatolásban és némi ’hova-tedd-a-lábad’ instrukcióval kellett végül segíteniük.

A Futrinak Ucca leglátványosabb C-s szakasza azért kihívás

Fotó: Szigeti Ferenc

A nehéz szakaszt pihenő követi, ahonnan nem mellesleg szépen rálátni a pályába beépített kötélhídra, ezért aztán ismét gyorsan magasra hágott a kalandvágy. A legkisebb gyerek innen indulva (egy meredek ösvényen itt is el lehet kezdeni az utat, kihagyva az első, nehéz szakaszt) tett egy kísérletet a mászásra, de aztán nagyon is felnőttesen és bölcsen azt mondta, hogy ő ezt nem akarja.

A Futrinka Ucca második szakasza a kötélhíddal

Fotó: Szigeti Ferenc

Ez a könnyebb, B-s szakasz a kezdeti megpróbáltatást követően már nem jelentett gondot a nagyobbaknak, ügyesen kattintgatták ők maguk karabinerüket végig, és szemmel láthatóan élvezték a mászást is már. Aztán jött egy meredek, C-s nehézségű sziklafal, amelyen ugyan sok mesterséges lépés segítette a haladást, de azért a kitettség és a kapaszkodás erőpróbája alaposan megizzasztotta ismét az aprónépet, s néhol elkellett egy felnőtt kéz is, hogy segítsen a karabinerek csatolásában, amelyre valahogy nem jutott figyelem. Aztán az út utolsó, ismét B-s, gyönyörű szakaszán felszakadtak az örömkiáltások és a ’még egyszer’ vezényszavak, a felnőttek pedig boldogan gyönyörködhettek nemcsak a szemközti csúcson álló vár fantasztikus panorámájában, de az ügyesen mászó gyerekekben is. A felnőttek öröme annál nagyobb volt, amikor meglátták, hogy a legkisebb, az utat végül nem vállaló legény lelkesen csatolgatta karabinereit a lefelé vezető, részben szintén biztosított útvonalon a csúcs felé. Így végül mindenki megtapasztalhatta a mászás természetközeli izgalmát és jóleső fáradtságát.

Fent a magasban

Fotó: Szigeti Ferenc

Kinek ajánlható a Futrinka Ucca?

Azon felül, amit az utat kiépítő szakemberek ajánlanak (120 cm-es magasság, 6 éves kor), én mindenképpen hozzátenném, hogy gyerekekkel csak és kizárólag vezetővel induljunk neki ennek az útnak, kivéve, ha a felnőtteknek van mászótapasztalata. Alapvető szempont szerintem az is, hogy csak olyan gyerekkel vágjunk bele a kalandba, aki azért már szépen lekoptatta a túrabakancsát, és megjárt pár szurdokot, van lépésbiztonsága, láttuk már, hogyan mászik egy mesterségesen biztosított terepen, például a Rám-szakadékban, vagy a szomszédos Ördög-árokban. Az sem árt, ha a mászás szépségeibe beavatandó gyermekünkkel felkeresünk egy mászótermet a kaland előtt. Átlagos életkorként én inkább a 7-8 éves kort ajánlanám a Futrinka Ucca esetében, de természetesen, mint ahogy a mi esetünkben is történt ez, kivételek bőven vannak, bár valószínűleg nemcsak lefelé.

Gyerünk, meg tudod csinálni!

Szigeti Ferenc
Gyerekkel az év kerékpárútján

2020.06.02.

Mindössze hét kilométer, kezdetnek ott van Tatabánya jórészt ismeretlen, pedig kiváló bányamúzeuma, az út közepén Samu az attrakció, az út végén pedig a tatai Öreg-tó nyújt megfelelő látnivalót. A két város között pedig suhanás az év bringaútján, végig az Által-ér ökológiai folyosóján a Gerecse hegyei alatt.

Fedezzük fel gyermekkorunk mozgásos játékait! – 2. rész: pásztoros és szobrászos játék

2020.04.30.

A természetben való mozgás öröme egyre jobban hiányzik mindenkinek, miközben a gyerekeket lekötni még egy kertben sem mindig egyszerű! Új cikksorozatunk mostani részében két, egymáshoz hasonló, mozgásos társasjátékot mutatunk be, amelyeket családi keretek között a kertben, nagyobb erkélyen, de akár otthon is lehet játszani, egyszerűek és nagyszerűek, megmozgatják a gyerekeket, és jó alternatívát jelentenek a szokásos és egyre gyakrabban megunt tevékenységek mellett.

​Fedezzük fel gyermekkorunk mozgásos játékait! - 1. rész: gumis ugrálós játék

2020.04.22.

A természetben való mozgás öröme egyre jobban hiányzik, miközben a gyerekeket lekötni még egy kertben sem mindig egyszerű! Új cikksorozatunkban olyan – alapvetően - mozgásos játékokat mutatunk be, amelyet családi keretek között a kertben, erkélyen, de akár otthon is lehet játszani, egyszerűek és nagyszerűek, lekötik a gyerekeket és meg is mozgatják őket. Igyekszünk egyúttal a népi játékhagyományt is feleleveníteni! A sorozat elindításával egyben arra kérjük olvasóinkat, hogy osszák meg tudásukat a Facebook-on, hadd tanuljunk mi is új játékokat!