A szerkesztő szemével: a Turista Magazin összevont téli lapszáma

Év végi lapszámunkban a közelgő ünnepekre való tekintettel egyrészt pár ünnepi, csendesülős túratippet adunk, másrészt, mivel az év vége mindig az emlékezésről és a tervezésről is szól egy kicsit, időutazásra is csábítunk. Most elmeséljük, hogy mi, hogyan és miért került bele a Turista Magazinba!

2021. november 30.

Bevallom őszintén, hogy nem könnyű egy év végi, ráadásul ünnepi lapszámot összerakni. Mi képviselje a lapban az ünnepi készülődést, az ünnepi hangulatot? Milyen túratematika kapcsolható a karácsonyhoz? Egy ünnepi hangulatú városi séta, miközben ez a járványhelyzet fokozódásával nem biztos, hogy annyira jó ötlet?

Aztán ott van a havas képek kérdése, ami nyilván adná magát ebben a lapszámban, bár a globális klímaváltozás kapcsán ez sem feltétlenül van már így. Mindenesetre a lapzárta november közepén van, hó akkor még sehol nem volt. Persze, havas fotója bőven van a Magyar Természetjáró Szövetségnek, de általában nem az adott témához kapcsolódóan. Például a Mátrából van havas fotónk, de nem pont arról az egyébként nagyon is ünnepi hangulatú túráról, amelyet végül jelen lapszámunkban bemutatunk. Az meg nem az igazi, hogy a cikk szól valamiről, a fotók meg csupán illusztrációk, igaz ugyanabból a tájegységből.

És hogyan lehet az évzárást, illetve éppen az új esztendő megkezdését megjeleníteni egy lapban? Nagy átfogó cikkekkel, hogy mi történt, illetve mi fog történni a természetjárás berkein belül? Az egyrészt egy kicsit száraz téma, másrészt az online felületen több emberhez jut el, inkább tehát oda való. Szóval ilyen és ehhez hasonló kérdések közepette született meg az összevont téli lapszám, amelybe végül kiváló, exkluzív és remélhetőleg az Olvasóknak is tetsző témák kerültek be.

Ünnepi hangulatban

Erősen áttételesen, de végülis az ünnep misztikus hangulata miatt esett választásunk a Tudástár rovatunk által bemutatott bükkaljai kőkultúrára. A nevezetes kaptárkövekről sokat lehet olvasni, és mi magunk is többször írtunk már róluk, de most a téma egyik legjobb hazai ismerője kalauzol minket a Bükk és az Alföld találkozásánál fekvő Bükkalja gyönyörű tájában megbúvó, még ma is titkokkal teli kaptárkövek és a bükkaljai kőkultúra egyéb, ráadásul kevésbé ismert emlékei között. Így szó esik az ún. bújókról és azt is megtudhatjuk a cikkből, hogy egyes nagyobb üregeket – számomra meglepő módon - még ma is istállónak használnak.

Jelvényvadász rovatunk írása szintén az ünnepi hangulatra reflektál – egy konkrét túraajánlóval. A bemutatott, talán kevésbé ismert túramozgalom ugyanis a mátrai képesfák nyomába ered. A cikkből megtudhatjuk, hogy miért is különleges a Mátra keleti gerince természetföldrajzi és egyben természetjáró szempontból, s azt is, hogy ennek feltehetőleg mi köze van ahhoz, hogy a környék vallásos népessége szentképeket aggasztott a hegységet keresztező utak mentén. A Mátra ezen kevésbé járt részének felfedezése, a képesfák meglátogatása kiváló, ünnepi alkalmakhoz méltó túratematikát kínál.

Szerintem a természetjárás mindig ünnep is egyben. De legalábbis az ünnepek alatt mindig jólesik kirándulni egyet, s korántsem csak azért, hogy az ünnepi asztalról befalt kalóriákat valahogy kissé leadjuk. Apropó, ha már ünnepi asztal: Gasztro rovatunk kiváló cikke a téli ünnepkör szokásaihoz kötődő és a terített asztalokon felbukkanó növényeket járja körbe. És persze főzünk is belőlük némi erdei hozzávalóval fűszerezve...

De visszatérve az eredeti témára, egy szép téli túra mindig ünnep szerintem, van valami békebeli hangulata. Az ünnepi hangulat és a jövő évi tervezés között félúton helyezkedik el TOP10 összeállításunk. Ebben a cikkünkben igyekeztünk azokat a dolgokat összeszedni, amelyek emlékezetes meglepetésként maradtak meg bennünk terepi élményeink közül. Így került a lap hasábjaira földből előtörő metrókocsi, óriáskéz a hegyoldalban, piros telefonkészülék az erdő szélén és egy hatalmas, vízben álló monstrum is.

Végül, de nem utolsósorban egy – remélhetőleg – havas ünnepi kiránduláshoz pedig kiváló választás a Messzelátó rovatunkban bemutatott Gortva–Jójárt-kilátó. S korántsem csak azért, mert a Mátra nyugati gerincének végén elhelyezkedő Nyikom 764 méter magas csúcsán jó eséllyel találunk némi havat, hanem mert az épület nagyon különleges, bivakként is üzemel, mindenki előtt nyitva áll, és egyben kapu a Mátra kevésbé ismert szegleteinek felfedezéséhez is.

Időutazás

Időutazásra invitáló cikkeink közül minden bizonnyal sokan fogják szeretni a Börzsöny regélő vasútvonalait bemutató cikkünket (Mesél a térkép), hiszen mindannyian szerelmesei vagyunk mind a Börzsönynek, mind a kisvasutaknak. A Börzsöny pedig egykoron hazánk egyik legsűrűbb keskeny nyomtávú vasúti hálózatával büszkélkedhetett, amely közel 200 kilométer hosszan kanyargott a hegység legmeredekebb és legvadregényesebb részein. Mára csupán néhány kilométernyi megmaradt pályaszakaszon zajlik forgalom, de a hegységet anno meghódító kisvasút sokszor látványos nyomait ma is úton-útfélen megtaláljuk. Érdemes tehát ilyen szemmel is tervezni következő börzsönyi túránkat.

Időutazós tervezésre inspirál História rovatunk cikke is, amely egy olyan múzeumot, nevezetesen a komáromi Csillagerődöt mutatja be, ahová látogató még sosem tehette be a lábát. Bár már százötven éve áll, a nagyközönség számára még sosem tárták ki a komáromi erődrendszer legkisebb magyarországi tagjának kapuit. Egészen mostanáig, mi pedig bemutatjuk a megújult épületet. A Csillagerőd korábban volt már laktanya, de még káposztát is savanyítottak benne, a legszomorúbb epizód történelmében pedig az, amikor a nyilas hatalomátvétel után internálótábor lett. Most viszont az európai szobrászművészet remekeit vonultatja fel gipszmásolatok formájában, amiért valóban érdemes elindulnunk.

Más hangulatú, aggasztó távlatokat felmutató időutazásra hív Zöldhullám és Az Erdész Válaszol rovatunk cikke. Az előbbi a bennszülött maradványfajnak számító fekete bödöncsigát mutatja be, amelynek sajnos már csak négy természetes populációja él a világon, az utóbbi pedig fenyveseink területének a klímaváltozás okozta zsugorodására hívja fel a figyelmet.

Napfényben fürdő turistajelzések a felhők felett

Egy túramagazin szerkesztősége nevében mi mást kívánhatnék a kedves Olvasónak az év végén, mint természetjárásban gazdag ünnepeket és természeti élményekben bővelkedő új esztendőt. Havat sajnos már nem ígérhetünk az ünnepekre, de ne csüggedjünk az ilyenkor gyakori szürkeségben sem, hiszen a hegycsúcsokon gyakran süt a nap, ahogy az Meteo rovatunkból kiderül. Az elinduláshoz pedig a turistajelzések megújult szabványának ismertetésével nyújtunk segítséget (MTSZ Híradó).

Vásárold meg összevont téli lapszámunkat a Turistashopban, vagy az újságárusoknál, és olvasd el cikkeinket!

Korábbi lapszámainkat pedig IDE KATTINTVA TUDOD ELÉRNI.