Télbarát útvonalak a Mecsektől a Bükkig – Túraajánló

Bár még távolinak tűnik, mégiscsak közeledik a tavasz, amit most, január végén abból érezhetünk leginkább, hogy egyre hosszabbodnak a nappalok. Ez nekünk, túrázóknak külön öröm, hiszen egyre többet lehetünk kint a természetben. A Természetjáró.hu túratippjei közül szemezgettünk.

Természetjáró.hu
Bacsó Ágnes
2022. január 27.

Válogatásunkban a zimankós időben is kényelmesen bejárható túraötletek, útvonalak szerepelnek. A Mátra „mászóizmokat átmozgató” túrája számtalan panorámával hívogat, a Balatontól északra hullámzó dombokon pedig erdőben rejtőző falak között elevenedik meg a történelem. A Mecsekben két, merőben eltérő világot fedezünk fel: egy bányászat harapta tájsebet és egy szurdok sziklás szűkületét. Végül a bevállalósabbak kedvéért hozzávettük az Országos Kéktúra egyik legszebb szakaszát is, amelyen a Bükk bámulatos mészkővidékével ismerkedhetünk meg, ha erre hajlandóak vagyunk rászánni több napot is.

1. Mátrai nyeregkör fenyvesek és kilátások közt

• Kiindulópont/végpont: Galyatető Turistacentrum
  • Táv: 12,7 km
  • Szintemelkedés: 612 m
  • Szintcsökkenés: 612 m
  • Időtartam: kb. 4 óra
  • Főbb látnivalók: Galya-kilátó, Vércverés, Nagy-lápafő, Nagy-Lipót, Mogyorós-orom

Néhány keményebb kaptatóért cserébe remek panorámapontokkal teletűzdelt, változatos erdőtársulásokkal tarkított útvonalat járhatunk be a Mátra két legmagasabb tömbje között. A Galya-tetőig felfutó gerinc széléről a tarvágásoknak és a meredek, olykor sziklás északi letörésnek köszönhetően úgy érezhetjük, mintha páholyból szemlélődnénk – hol a Kékes, hol a Bükk, hol az északi lankák irányába.

2. Túra a mecseki Csepegő-árok mélyére

• Kiindulópont/végpont: Szászvár
  • Táv: 11,5 km
  • Szintemelkedés: 766 m
  • Szintcsökkenés: 766 m
  • Időtartam: kb. 3 óra 30 perc
  • Főbb látnivalók: Ól-völgy, Csepegő-árok

A Csepegő-árok patakjának szelíd csörgedezése csaknem elkendőzi, micsoda erővel feszült neki a vízfolyás a hegység bérceinek, hogy kiutat találjon szorításukból. A völgy nem csupán zúgóival és szikláival, hanem természetesen buja erdőképével is a térség egyik legérdekesebb látványossága. A párhuzamos Ól-völgy megszenvedte a mélyben rejlő kőszénrétegek utáni hajszát: széles aszfaltja és omladozó épületei a bányászmúlt lenyomatai. A kényelmes sétaút felső szakaszán zárt erdőség, utunk fordulópontján pedig a Vörösfenyő kulcsosház hangulatos tisztása várja a túrázókat.

3. Időutazás rétek és romok között a Bakonyban

• Kiindulópont/végpont: Nagyvázsony
  • Táv: 8,7 km
  • Szintemelkedés: 239 m
  • Szintcsökkenés: 239 m
  • Időtartam: kb. 2 óra 35 perc
  • Főbb látnivalók: Kinizsi-vár, Szent Mihály-kolostorrom, Szent Ilona kápolna romja, tálodi kolostorrom

Egy igazán könnyed túraútvonalat ajánlunk, aminek gyerekekkel és idősebbekkel is bátran nekivághatunk. A történelmi látnivalóktól hemzsegő útvonalon rápillantunk Nagyvázsony várának éppen megújuló falaira, felkeressük Mátyás király hadvezérének eredeti nyughelyét, a Szent Mihály-kolostort, ahonnan a Vázsonyi-séd partja felé indulva két további romot látogatunk meg az erdő mélyén. A falak itt aztán tényleg mesélni tudnak…

4. Országos Kéktúra: Szarvaskő-Putnok (OKT-23)

• Kiindulópont: Szarvaskő
  • Végpont: Putnok
  • Teljes táv: 61,4 km
  • Szintemelkedés: 2265 m
  • Szintcsökkenés: 2330 m
  • Időtartam: kb. 19 óra

Az ország legmagasabb fekvésű táját, s egyben legnagyobb átlagmagasságú hegységét keresi fel az Országos Kéktúra bükki szakasza. Háborítatlan erdők, napsütötte, hullámos felszínű rétek, a táj fölé tornyosuló sziklameredélyek alkotják a Bükk vadregényes vidékét, amelynek minden szépségébe belekóstolunk hosszú, több napos túránk során.

Másik túrát keresel? Semmi gond!

A Természetjáró.hu folyamatosan bővülő katalógusában országszerte több mint ezer közül válogathatsz: gyalogos túrákat éppúgy találsz benne, mint kerékpáros- és vízitúrákat, terepfutásokat vagy teljesítménytúrákat. Mindegyikhez fotógaléria, részletes leírás és térképes nyomvonal tartozik, ami akár le is tölthető. De még erre sincs szükség, hiszen telefonon egyetlen gombnyomással megnyithatod a túrát az ingyenes Természetjáró appban, amivel lementheted térerő nélküli használatra, és a terepen navigálhatsz is. Ha pedig inkább magadnak keresnél útvonalat, azt is megszerkesztheted a Túratervezővel, nyomon követve a közeli látnivalókat és szállásokat, sőt áttekintheted a térképen az aktuális terepi figyelmeztetéseket, lezárásokat is.