MOLFresh Corner

MOL természetjáró blog

2023. október 4.

A bazalt nyomában a Bakony eldugott szegletében

Könnyű túra a dunántúli bazaltvulkanizmus legkevésbé ismert helyszínére, ahol a szelíd és vadregényes terepviszonyok lenyűgöző váltakozásban bámulatos víznyelőbarlangokkal és különleges sziklakincsekkel teli békés erdőtájat ismerhetünk meg.

A Déli-Bakony nem minden része tartozik a népszerű kirándulóhelyek közé, holott a kevésbé forgalmas területeken is bőven akad látnivaló és élmény. Ha szétnézünk a térképen, egyből feltűnik a térség legmagasabb pontja, az 599 méter magas Kab-hegy, amely magaslat kilátóval és kéktúra bélyegzővel is büszkélkedhet. A sokak által ismert panorámahelytől alig pár kilométerre nyugatra viszont már egy kevésbé látogatott vidék terül el, melynek látványos értékei akár külön is megérnek egy-egy túrát. Térképnézegetés közben minket is felcsigázott a környék: az Úrkút, Ajka és Padragkút települések között húzódó szövevényes turistaút-hálózat első pillantásra is kényelmes és tartalmas felfedezést ígért.

Az egykoron barnakőszenéről neves Ajka Csingervölgy városrészből kezdtük meg a kíváncsi gyaloglást. A tömegközlekedéssel is gyorsan elérhető városrészben a bányászmúlt mementói kísérték az első lépéseket, ahogy a kék kereszt jelzésen elindultunk az erdőbe vezető aszfaltúton. Az út az Ajkai Bányászati Múzeumhoz vezet, ami nem csupán a környék 2004-ig legfontosabb ipari tevékenységét mutatja be, hanem egy több mint ezer darabos őslény- és kőzettár gyűjteményt, amely az egyes földtörténeti korok jellemző kőzettípusait és élővilágát szemlélteti. A múzeum hétfő kivétel minden nap 10 és 16 óra között fogadja a látogatókat. Sajnos mi túl korán érkeztünk, ezért ez a programszínesítő állomás számunkra kimaradt.

A sípályát és egy tragédiára emlékeztető bányászati emlékművet mellőzve a jelek enyhe emelkedésben vezetnek fel a Déli-Bakony peremét jelentő erdős, köves platóra. Továbbra is a kék keresztet követtük, de kisvártatva az aszfaltutat szekérútra, majd bükkösben vezető ösvényre cseréltük. Elértük a Jószerencsét-forrást, ahol padok szolgáltatnak kényelmet a frissítéshez, de más nemigen, hiszen itt a forrás vize aligha iható.

A bámulatos Macska-lik
Amikor elértük a távvezeték széles nyiladékát, menetünk már az óvatos emelkedést is letudta. Szinte észrevétlenül csöppenünk bele a tengerszint felett 400 méterre húzódó kis fennsík erdős, bokros hangulatába, melynek látványa eddig még semmi extrát nem mutatott, azonban ez a Macska-liknál egy csapásra megváltozik. Északi irányból közelítve szinte a semmiből változik hullámzóvá a térszín, melyben rögtön egy hatalmas üreget pillanthatunk meg, ami télvíz idején még lehengerlőbb látványt mutat tekintélyes jégcsapjaival.

Elértük a „bazaltkarsztnak” is nevezett plató szélét, a mészkő és a bazaltréteg határvonalát. A Macskalik-barlang voltaképpen egy víznyelő, ami a közeli Kab-hegy északi oldalában vezeti le a bazalttakarón összegyűlt csapadékot a nummulinás mészkő mélyebb rétegeiben keletkezett üregekbe. Kútszerű aknáját először 1935-ben vizsgálták a kutatók, de az ide beömlő csapadék útja máig rejtély. A föld alá vezető látványos üreg bejáratához le is ereszkedhetünk, de a feltöltődés miatt ennél mélyebbre aligha hatolhatunk.

Az ösvény pár száz métert követően kiér a Kab-hegyet megkerülő erdészeti útra, ahol becsatlakozik a Bazaltkarszt tanösvénybe. Immáron biztosak lehetünk, hogy felértünk a tűzhányók által bazalttal fedett bakonyi platóra, ami a dunántúli bazaltvulkánosság legnagyobb összefüggő területét (33 km²) foglalja magába. Minket elsősorban ez a kevésbé ismert bakonyi terep vonzott, ezért a tanösvény jelzéseit kezdtük továbbiakban követni, nem pedig az idáig használt kék keresztet, ami az innen nem messze vezető Országos Kéktúrába fut bele.

Igaz, ha továbbra is a kék jeleket követjük, akkor sem maradunk földtani érdekesség nélkül: a közeli Úrkút határában páratlan sziklakatlan tárja elénk a Csárda-hegyi őskarszt bámulatos mészkőtömegét.

Kövek, árkok, víznyelők
A fennsíkon maradva nyílegyenesen tartunk délnyugati irányba, majd az erdészeti útról befordulunk az elegyes rengetegbe, ahol a tanösvény két kisebb kitérőt tesz a plató megkülönböztetett figyelmet érdemlő látnivalóihoz. Az egyik ilyen az Öreg-köves-víznyelő, ami szintén a Kab-hegy bazalttakarójához kötődve alakult ki, az egyik bazalt övezte mészkőablakban. A víznyelőt 1960-as években fedezték fel és már akkor feltűnt a víznyelő különlegessége, ami nevének keletkezésére is utal. A környékbeli víznyelők kivétel nélkül középső eocén nummuliteszes mészkőben képződtek, míg az Öreg-köves ettől élesen eltérő triász dachsteini oolitos mészkőben keletkezett, mely sokkal idősebb, „öregebb” kőzet. 378 méter hosszú, 59 méter mély barlang a környék víznyelőcsoportjának legjelentősebb tagja.

Érdemes egy kicsit jobban szétnézni az Öreg-köves-víznyelőbarlang vadregényes környezetében. Szomszédságában ugyanis páfrányokkal, mohos sziklákkal bélelt töbrök sorát láthatjuk, amelyeket több száz méter hosszúságban kanyargó, közel tíz méter mély, meredek falú vakvölgyek kötik össze.

Vajon mi lehet odalent a mélyben? Amíg ezen morfondíroztunk, alig pár száz métert megtéve már az M-1-es víznyelőbarlangnál találtuk magunkat. Itt egy még szűkebb, beszakadás szerű üreget lehet látni, aminek szájában létra létra indul a mélybe. Bár kíváncsiak voltunk, engedély és bátorság híján meg sem fordul a fejünkbe az ereszkedés. Szerencsére nem maradtunk infó nélkül: a lenti világ látványos viszonyairól a közelben álló tábla adott képet.

Egyedi bazalttáj
A fennsík nyílegyenes nyiladékaiban haladó tanösvény kisvártatva a Torma-rét, illetve a Nyír-tó látnivalóihoz vezet. A széles erdészeti úton haladva rendezett, elegyes pagonyerdőnek hat a minket körülvevő táj, amit egy-két hangulatos tisztás tarkít. Azonban, ha jobban szétnézünk az út mentén, máris feltűnnek a környék lövészárkokra emlékeztető érdekes tereplépcsői, melyek között időszakos tavacskák képződtek, mert a bazalt vízzáró rétege meggátolta a csapadék elszivárgását. Az egyik leglátványosabb és legnagyobb ilyen tó a Nyír-tó. Utunk ezen részén a méteres tereplépcső formájában még felismerhető a körülbelül ötmillió éves lávafolyások homlokzata.

A mohos, sásos árkok között kibukkanó hullámzó bazaltszőnyeg inkább távoli vidékek hangulatát idézik, mintsem a bakonyi tájat, holott ez is része a hegység változatos idilljének.

Fel a Lugos-tetőre
A Nyír-tavat követően elhagytuk a tanösvényt jelző kék T jelzést, és immáron a sárga háromszög Lugos-tetőre vezető ösvényét követtük. A körpanoráma még hiányzott a túránk repertoárjából, ezért vettük célba az itt álló Molnár Gábor-kilátót, ami egy igazi famonstrumként ad kilátást 15 méteres magasságból.

A hatalmas gerendákból felépülő kilátó 360°-os panorámájában elsőként a közeli Kab-hegy tornya vonzza a tekintetet, de a tőlünk jóval távolabb, déli irányban látszó tanúhegyek egyedi vonalai is elég feltűnő látványt mutat. A Balaton-felvidék északi lankás oldalára nyíló kilátásban több települést is felismerhetünk, köztük a váráról neves Nagyvázsonyt. Északi irányban a Bakony egybeolvadó erdős tömbjét csodálhatjuk.

A kilátó névadója, Molnár Gábor a 20. század egyik legnépszerűbb magyar vadászírója és útikönyv szerzője, akinek műveit számos nyelvre lefordították. Bár Óbudán született, nyarait anyai nagyszüleinél töltötte Ajka-Csingervölgyben, ezért ajkainak vallotta magát. Egy baleset következményeként Brazíliában mindkét szeme világát elveszítette. A tragédia után lett íróvá és ajándékozta meg az utókort remekbe szabott útleírásaival, amelyekkel Magyar László, Kittenberger Kálmán vagy Széchenyi Zsigmond méltó társává vált.

Mondhatnánk, hogy az eddigi élményeket megkoronáztuk egy körpanorámával, de a Déli-Bakonyt megismerő túránk még messze nem ért véget. Nem hagyhattuk ki a környék egyik legjelentősebb erdei pihenőhelyét, a Bakony leghíresebb betyárjának rejtekhelyét, és a vadregényes tájban megbúvó Padragi-sziklákat sem.

Tökéletes piknikhely: Sárcsi-kút

Az erdőben kanyargó erdészeti műúton folytatva az utat az egyik patkó formájú kanyarban találunk rá a Sárcsi-kút bővizű foglalására. Megéri a túrába beiktatni egy rövid pihenőt, hiszen a vízvételi lehetőség mellett a hangulatos tisztás komplett pihenőhelyet is kínál padokkal, asztalokkal, sütögetési lehetőséggel és esőbeállóval. Érdemes szemügyre venni a vadnyombemutatót és a kőtárat is, valamint a pihenő tőszomszédságában elnyúló kis tavacskát, amit a Sárcsi-kút elfolyó vízének duzzasztásával hoztak létre. A festői vízfelület a környékbeli vadak itatóhelyeként működik, és az itt megtelepedett vízi élővilágnak is otthont ad.

Egy betyár menedéke
A pihenőtől a Sárcsikút tanösvény piros jeleit követtük a tölgyesben, mígnem egy meredek oldalban egy csapásra megváltozott tájkép. Szürke bükkök oszlopai között, rozoga korláttal támogatott ösvényen ereszkedtünk le a Kötes-Kepe-árok oldalában nyíló látványos sziklaüreghez. A Pokol-liknak nevezett karsztos üreg a nép szerint a híres betyár, Savanyú Jóska búvóhelye volt. A mészkőben képződött barlang az alacsony és szűk bejárat mögött zsákszerűen kiszélesedik, és bár ferde aljzata nem éppen kényelmes szálláshely, a belseje mégis elég tágas, nagyobb szobára emlékeztet. A 15 méter hosszú, 8 méter mély és 3 méter magas üregben több kisebb oldalfülke is található.

A völgyben a patak felett ívelő fahidacskákkal, pihenőhelyekkel tarkított aszfaltúton kapaszkodtunk vissza a platóra. Elhaladtunk a László-forrás, illetve a szállást is adó Hubertus-lak mellett, majd a kanyargó kitérőnk visszavezetett a Sárcsi-kúthoz, ahonnan a sárga jelzésű út már irányban Padragkút felé vezet. Innen már csupán pár kilométer a túra végállomása, de még mindig akad látnivaló, nem is akármilyen!

A Bújó-lik és a fenséges Padragi-sziklák
Ahogy elhagyjuk az aszfaltot, a lombok között tátongó mélységre leszünk figyelmesek. Ez a Bújó-lik, avagy a Padragi-víznyelőbarlang, melynek feneketlen gyomrába egy kicsit be is lehet pillantani, feltéve, ha nem tart vissza minket a csúszós terep. Maga a barlang amúgy nem járható barlangász felszerelés nélkül, de a bejárat önmagában is látványos. A sejtelmes sziklaüreg egyébként 40 méter mélyre vezet 208 méter hosszan. Odalent a falakon 50 millió éves egysejtűek mészvázait lehet megcsodálni.

A néhol nehezen követhető ösvény hamarosan eléri a Sárcsi-kút által táplált Padragi-víz erecskéjét, ami a Király-kút alatt kisebb lápos területet hozott létre. Innen indul a vadregényes völgy bejárása, ami lenyűgöző szikláival, páfrányos hangulatával csodás színfoltja a bakonyi felfedezőtúránknak. A szurdokként bevágódott patakvölgy leglátványosabb része kétségtelenül a helyenként 30-45 méter magas Padragi-sziklák, melyek tornyosuló tömege 400 méter hosszan kísérik a völgy mélyén vezető utat. Fel is kapaszkodhatunk a sziklák tetejére, de kilátásra ne nagyon számítsunk, mert az itt álló – térképen is jelölt – messzelátó romos faszerkezetére már nem lehet felmenni, a felnövő sűrű növényzet pedig akadályozza a körbetekintést.

Kiérve a völgyből a padragkúti országúton találjuk magunk, és már csupán néhány méter választ el minket a végállomást jelentő buszmegállótól. Bár a túra lineáris volt, innen az óránként induló járatokkal 20 perc alatt visszaérkezünk az ajkai kiindulópontunkra, ami lehetővé teszi, hogy ez a 25 km hosszú könnyű túra autóval, tömegközlekedéssel egyaránt tervezhető.

TÖLTŐDJ FEL A TÚRA UTÁN!

Kelj útra, és túrázás előtt vagy után töltődj fel az Fresh Corner új kávé különlegességeivel országszerte a MOL Fresh Corner pontjain! Mint a Brazíliából származó, lágyabb ízvilágú 100% arabicát vagy az arabica testes aromájának és a robusta karakteres ízjegyeinek tökéletes ötvözetét, a signiture blend Fresh Corner kávét. További részletekért kattints ide.

Börzsönyjárás vadregényes miliőben

2024.04.22.

Bármely irányból rohamozzuk meg a Magas-Börzsönyt, csalódni biztosan nem fogunk az élményben. Van azonban egy jó túratippünk, amely a hegység változatos értékeiből ad ízelítőt.

A Római fürdőtől a tési szélmalmokig – élménytúra a Bakonyban

Ezen a 13 km-es bakonyi körtúrán több kirándulásra elég látnivaló akad, az elejétől a végéig csupa szépség jön szembe az emberrel. Persze, már önmagában csak a Római fürdő miatt megérné útra kelni, de ez a Tésről induló körtúra az ország egyik legcsodálatosabb helyén túl is sok szépséget tartogat még.

Cölöpszafari Székesfehérvár közepén

2024.03.18.

Kevés olyan tanösvényen jártunk eddig, ahol pontosan azt kapjuk, amit a színes tájékoztatótáblák megígérnek nekünk, a székesfehérvári Sóstó tanösvény ismertetői azonban egy kicsit sem ferdítenek a valóságon. Az itt megtett 8 km-es séta egyenesen felér egy szafarival, ugyanis lépten-nyomon valamilyen érdekes élőlénybe botlunk.