A hazai tél nyomában – téli túrák hegységeink csúcsrégiójába

Az egyre szűkebb idősávban megjelenő téli időjárást kihasználva hazai hegységeink csúcsrégiójába kapaszkodunk a hóért, a jégcsapokért, a tiszta téli kilátásokért. Legmagasabb hegységeink 7-800 métert meghaladó bérceire hágunk, a Pilis-tetőre, az Írott-kőre, a Nagy-Hideg-hegyre és a Galya-tetőre, hogy utánajárjunk, maradt-e még tél kis hazánkban.

Természetjáró
Dömsödi Áron / MTSZ (Kiemelt kép)
2023. január 21.

Elsőként a Börzsöny hatalmas kalderájának peremére kapaszkodunk fel, ahol otthonos turistaház is fogad, ami szinte elengedhetetlen egy téli túránál. A házban nem csak megmelegedhetünk, forró italt vagy ételt fogyaszthatunk, de éjszakázhatunk is két részre osztva a túrát, így szerencsés esetben csillagfényben gyönyörködhetünk a téli tájban. Második túránk Pilis tetejére vezet, a legendás Grófi úton, látványos panorámákkal megszakítva kapaszkodásunkat. A Pilis-tető önálló kis világ a fővároshoz közeli hegyvidéken, tetejéről parádés, átfogó kilátás nyílik, a felszínét borító erdőség leplét éles sziklabordák törik át, lebilincselő kilátásokat nyitva a környező hegyvidékre. Végül az ország nyugati végeibe térünk, a Kőszegi-hegység és az egész Dunántúl legmagasabb pontjára, az Írott-kőre látogatunk, ahol már az Alpok közelsége határozza meg a hegyvidék hangulatát. Kristálypalasziklák, hűs források és remek kilátópontok kísérik utunkat, és egy meghitt erdei kápolna is emeli a túra hangulatát.

Az Országos Kéktúra útvonalának 20. szakasza pedig legmagasabb hegységünk csúcsrégiójába vezet, és a vulkán északi oldalában kapaszkodik fel az Ágasvári turistaház szinte alpesi hangulatú tisztására. Felkeressük Magyarország legmagasabban fekvő falvait, és elérjük a 964 méteres Galya-tető mellett álló díjnyertes kilátót is, amiről emlékezetes panoráma nyílik hazánk északi hegyvidékére.

1. Turistaházak háromszöge: Királyrét – Nagy-Hideg-hegy – Kisinóc
Börzsöny

A Magas-Börzsöny déli lábától kapaszkodunk fel a Nagy-Hideg-hegyre ezen a körtúrán. Háromszög alakú útvonalunk mindegyik csúcsa egy-egy turistaszállás, ezért könnyen kétnapossá bővíthetjük kirándulásunkat, ha megszállunk valamelyikben. Így ráérős tempóban haladhatunk, és a Csóványosra is kényelmes kitérőt tehetünk.

• Kiinduló- és végpont: Szokolya, Királyrét buszmegálló
  • Táv: 17,2 km
  • Szintemelkedés: 757 m
  • Szintcsökkenés: 757 m
  • Időtartam: kb. 7 óra
  • Főbb látnivalók: Királyrét, Magas-Taxi turistaház, Nagy-Hideg-hegyi turistaház, Kisinóci turistaház

2. A grófok páholya a Pilis hajóhídján
Pilis

Túránk a méltán népszerű Pilis tetejére kapaszkodik, hogy a hatalmas hegytömb platóján öreg bükkös kíséretében sétáljunk, minden irányban kitáruló kilátásait kémleljük. Kilátótornya, oldalának sziklaformációi és hangulatos turistaútjai Budapest térségének egyik legérdekesebb túraútvonalában egyesülnek. Végigmegyünk a Grófi út páratlan sétányán, behatolunk egy hajdani légvédelmi bázisra, végigtekintünk számos hegységen a Vértestől a Börzsönyön át a Mátráig, majd lefelé indulunk a Pilis hátáról. Előbb hatalmas bükkösben, majd a Fekete-kő félelmetes meredélyének panorámájában gyönyörködhetünk, végül belesünk a hegy gyomrába is.

• Kiinduló- és végpont: Pilisszántó, autóbusz-forduló
  • Táv: 16,9 km
  • Szintemelkedés: 579 m
  • Szintcsökkenés: 579 m
  • Időtartam: kb. 6 óra
  • Főbb látnivalók: Grófi út, Boldog Özséb-kilátó, Fekete-kő, Klastrom-kút, Ciszterci kolostorrom

3. Velemből az Írott-kőre
Kőszegi-hegység

Hangulatos patakvölgyek, források, zöldpala-sziklaformációk és sétányok mentén kapaszkodunk fel a Dunántúl legmagasabb pontjára, ahonnan az Alpok előcsúcsaira tekinthetünk. A Dunántúl tetejéről lassú ereszkedésbe kezdünk a mondákkal is megörökített Hörmann-forráshoz. Érintjük a gazdag történelmű, szép panorámájú Szent Vid-kápolnát, ahol a kálvária és az Országos Kéktúra emlékműve fogad. Végül hangulatos terméskőlépcsőn, majd egy idős fákkal szegélyezett úton ereszkedünk vissza Velembe.

• Kiinduló- és végpont: Velem, autóbusz-forduló
  • Táv: 11,2 km
  • Szintemelkedés: 640 m
  • Szintcsökkenés: 640 m
  • Időtartam: kb. 5 óra
  • Főbb látnivalók: Asztal-kő, Írott-kő, Szent Vid-kápolna

4. Mátraverebély – Mátraháza (OKT-20)
Mátra

A Kéktúra 20. szakasza Mátraverebélyen beveszi magát a hatalmas erdőbe, felkapaszkodik az Ágasvári turistaházhoz, ami után már a hegység főgerincén járunk, vadregényes vidéken a Csörgő-patak erdőrezervátuma felett. Felkeressük Magyarország legmagasabban fekvő, az idegenforgalomból élő falvait, és elérjük a 964 méteres Galya-tetőt, ahonnan emlékezetes panoráma nyílik a Mátrára és tág környezetére. Végül temérdek kilátás láncolatát felfűzve leereszkedünk a Mátra-nyeregbe, és a turistahadak főhadiszállására, Mátraházára gyalogolunk.

• Kiindulópont: Mátraverebély, vasútállomás
  • Végpont: Mátraháza, parkoló
  • Táv: 25,2 km
  • Szintemelkedés: 1295 m
  • Szintvesztés: 785 m
  • Időtartam: 9-10 óra

Természetjáró.hu

A Természetjáró.hu folyamatosan bővülő katalógusában országszerte több mint ezer közül válogathatsz: gyalogos túrákat éppúgy találsz benne, mint kerékpáros- és vízitúrákat, terepfutásokat vagy teljesítménytúrákat. Mindegyikhez fotógaléria, részletes leírás és térképes nyomvonal tartozik, ami akár le is tölthető. De még erre sincs szükség, hiszen telefonon egyetlen gombnyomással megnyithatod a túrát az ingyenes Természetjáró appban, amivel lementheted térerő nélküli használatra, és a terepen navigálhatsz is. Ha pedig inkább magadnak keresnél útvonalat, azt is megszerkesztheted a Túratervezővel, nyomon követve a közeli látnivalókat és szállásokat, sőt áttekintheted a térképen az aktuális terepi figyelmeztetéseket, lezárásokat is.