Azáleás-völgy – Tündérkert Zalában

Májusban az ország néhány pontján ugrásszerűen megnő a virágokat szerető látogatók száma. Ilyenkor pompáznak ugyanis a gyönyörű rododendronok. A virágzó cserjék kivételes látványában mi ezúttal a zalaegerszegi Azáleás-völgyben gyönyörködtünk.

2023. május 10.

A Zalaegerszeg határában található Alsóerdő kedvelt kirándulóhelye az Azáleás-völgy, amit legkönnyebben autóval lehet megközelíteni, de mivel én vonattal érkeztem a városba, ezért helyi busszal vettem célba a völgyet. Pontosabban előtte a közelben álló bazitai Tv-tornyot, ami az ország négy olyan tévétornyának az egyike, ahol kilátó és kávézó is üzemel. A hatalmas szélben gyönyörű panoráma tárult elém, bár a rododendronokat innen még nem láttam, a harsogó zöld tájban a virágzó akácok fehér sokasága nagyon szép látvány volt fentről. De erről egy másik cikkben hosszabban is mesélek majd.

Melyik úton induljunk, Toto?

A TV-toronytól egy erdei úton indultam el a völgy felé. Az ösvényen nincs jelzés, a lényeg, hogy az úton egy lezárt sorompóig kell haladni. A sorompó előtt bal kéz felé indul egy meredek ösvény a hegyről lefelé, azon kell ereszkedni egy negyedórát. Mielőtt elérnénk az Alsóerdei utat, jobbra több ösvényt is látunk, nekünk a középsőn kell elindulni, be a fenyvesbe, az lesz, ami elvezet a rododendronokhoz. A völgy bejáratát egy nagy kőtömb jelzi.

Ha esetleg a fenti útmutatás alapján mégsem találnánk oda, és töprengve állnánk az útelágazásban, mint Dorothy, Toto kutyával a hóna alatt Óz birodalmában – ahogy ez velem is történt – , akkor várjunk egy kicsit – ahogy én is tettem – , amíg feltűnik valaki. Aki erre jár, az egészen biztosan meg tudja mutatni, hogy tanácstalanságunk adott pontjáról merre is menjünk tovább.

Akácosból tündérkert

A völgy maga nem nagy, de ha nem lennének rododendronok, akkor is azt mondanám, hogy kivételesen gyönyörű, de így meg aztán tényleg egészen varázslatos a látvány.

A völgy közepén egy hosszú tisztás húzódik, a hegyoldalban fák nyújtóznak az égig, alattuk páfrányok sokasága fokozza a mesebeli látványt. De hogy kerültek ide a Távol-Keletről származó rododendronok?

A 70-es években itt még egy nagy akácos volt, amit aztán kivágtak és a helyén Fatalin Gyula erdőmérnök ötlete nyomán különféle örökzöldeket ültettek.

Láthatunk itt többek között szépséges vörösfenyőket, simafenyőt, kaukázusi jegenyefenyőt, különböző tujákat. Az arborétum-jellegű területre akkoriban kezdtek rododendronokat is ültetni, a töveket a híres Jeli Arborétumból hozták, ahol az ország legnagyobb rododendron-gyűjteménye van.

A sajátos hűvös, párás mikroklímájú völgy kedvező ezeknek a Távol-Keletről származó cserjéknek, amelyek sem a tűző napot, sem a komolyabb téli fagyokat nem szeretik. A legidősebb cserjék már 50 évesek is elmúltak itt.

Rododendron, azálea, havasszépe

A rododendronok nemzetségének őshazája Japánban, Kínában és Indiában, a Himalája lejtőin van. Mára azonban a rododendronoknak mintegy ezer faját és sok ezer különféle fantázianévre keresztelt hibrid változatát ismerjük, és a kertészeknek hála szerte az északi féltekén találkozhatunk velük. Vannak közöttük örökzöldek és lombhullatók, magas hegyekben, például az Alpokban és a Kárpátokban élő kisebb cserjék és szubtrópusi területeken látható óriási, buja bokrok, a virágok színváltozatai pedig megszámlálhatatlanok.

Azáleának eredetileg a rododendronok egy Kínában és Tajvanon élő faját nevezték, (Rhododendron simsii), amelynek mára szintén rengeteg színű nemesített változata létezik. Kínában egyébként az azálea a nőiesség szimbóluma. Az azálea név ma már általánosan elterjedt a kertészeti, szubtrópusi fajtákra.

A rododendron név, ami a görög rodón (rózsa) és dendron (fa) szavakból született, illetve az azálea név is svéd természettudóstól, a növények kettős nevezéktanát megalkotó Carl von Linné-től származik. A növényeknek szép magyar elnevezései is ismertek, mint a havasszépe, havasi rózsa, hangarózsa.

Hivatalosan is csoda ez a hely

Ahogy sétálok, egyik ámulatból a másikba esem a szebbnél szebb virágok láttán. A fehértől a sárgán és a rózsaszín számos árnyalatán át a lazacszínűig minden színben pompáznak a virágok, amelyekhez az erdő sokféle zöldje remek hátteret ad. A cserjék többségének látványos virágai nem nagyon illatoznak, a völgyben azonban a sárga virágú kaukázusi rododendronokból van a legtöbb, ezeknek viszont hihetetlenül jó illata van, ami betölti az egész völgyet.

Délelőtt, amikor ideértem, rajtam kívül nem sokan voltak, de kora délutántól egyre többen érkeztek, leginkább Zalaegerszegről, hogy megcsodálják a virágzást. De volt, aki Budapestről, Dorogról, Hévízről jött, hogy láthassa ezt a csodát. Ez a nap egyébként nemcsak a rododendronok miatt volt különleges számomra, de azért is, mert aznap csupa elképesztően kedves emberrel hozott össze a sors. Valahogy úgy alakult, hogy akitől csak útbaigazítást vagy tanácsot kértem, mindenkivel szóba elegyedtem, mindenki érdeklődött, merre megyek és mit csinálok errefelé, a völgyben meg persze a közös élmény összehozza az embereket, és ismeretlenül is együtt ámuldoztunk.

A hely egyébként hivatalosan is a csoda-kategóriába tartozik, ugyanis 2010-től a nagyközönség szavazatai alapján bekerült Zala megye természeti csodái közé.

A völgy végén a tisztásról betérünk az erdőbe, az út elkezd enyhén emelkedni, de még itt is vannak virágzó bokrok, a fenyők alatt pedig óriási harasztok nőnek, amelyek még varázslatosabbá teszik a látványt, mintha egy mesebeli erdőben járnánk, ahol azon sem lepődnénk meg, ha a fák között egyszer csak erdei tündérek és manók tűnnének fel.

Az Azáleás-völgy rododendronjai várhatóan még egy hétig tündökölnek, aki idén nem tud ellátogatni, az lapozza végig galériánkat az alábbi képre kattintva, ahol még sok-sok színes fotót láthattok.

Megközelítés

Aki tömegközlekedéssel érkezik, az Zalaegerszegről busszal vagy gyalog tudja megközelíteni az Alsóerdőben található Azáleás-völgyet. Én először a bazitai TV-toronyhoz mentem, amit az autóbusz-állomásról a 30-as helyi járatú busszal vagy a Gellénházára közlekedő távolsági busszal érhetünk el. Vissza én már gyalog mentem a völgyből, a belvárosba az Alsóerdei út kerékpárútján 45 perc alatt értem be. Útközben az Alsóerdőn kialakított Madárerdő tanösvényt is útba ejthetjük.

Autóval az Alsóerdei úton kell kijönni a városból, és a völgy bejáratánál egy kis parkoló is. van.

További információk a környék látnivalóiról: zalaegerszegturizmus.hu

A cikk először 2022 májusában jelent meg.