Mozgóképes visszatekintés (új videókkal)

A természetjárás történelemkönyvének egy vastag fejezete lesz 2015 a jövőben. Mi most összeszedtük a legfontosabb, legjelentősebb, legszebb momentumokat, hogy felidézhessük az év végén.

Turista Magazin
ÉS VIDEÓ: Dabis Balázs Silvius
Domonkos Lajos
Jónás Szabolcs
2015. december 26.

A Magyar Természetjáró Szövetségnél idén fejeződött be az Országos Kékkör infrastruktúráját megújító, európai uniós projekt. Elkészültek, kihelyezésre kerültek az új pecsételődobozok, az egyedi bélyegzők, és a tájékoztató, irányító táblák a Kék mentén, az egész országban.

A sohasem látott mértékű, egész országra kiterjedő változások közben, azért nem felejtettük el megköszönni az elődök, a hazai természetjárás színvonalát önkéntes segítséggel fenntartók munkáját sem. Stábunk Labbancz Misi bácsi péceli műhelyébe látogatott el, hogy megörökítse az utókor számára, hogy készültek a XX. század végén a Kéktúra pecsételődobozai.

Pecsételőhelyek megújítása from Turistamagazin on Vimeo.

Köszönet illeti szövetségünk munkatársait is, akik néhány héten belül cserélték le az összes kihelyezett dobozt, az újra.

Érkeznek az új pecsételődobozok az Országos Kékkör minden pontjára from Turistamagazin on Vimeo.

Ilyen sem volt még a hazai turistaság történelmében! Az OKK egységes stílusú, tájékoztató táblarendszert kapott, ezzel is emelve a sokatok által kedvelt és járt 2549 km hosszú turistaút hírnevét.

Betábláztuk a Kéket from Turistamagazin on Vimeo.

Ebből a videóból azt is megtudhatjátok, hogyan készültek a táblák. Persze a néhány perces videó egy-egy jelenete között hosszú hónapok teltek el, és sok munkatárs rengeteg munkaórája, kreativitása kellett ahhoz, hogy az OKK mentén végre minden turista találkozhasson a szép színes, időjárásálló tájékoztató táblákkal.

Információs táblák az Országos Kékkör mentén from Turistamagazin on Vimeo.

Az MTSZ tiszteletbeli elnökét, Thuróczy Lajost a még átadás előtt álló Galyatető Turistacentrumban faggattuk a múltról.

A Kékkör születése from Turistamagazin on Vimeo.

Az MTSZ-nél a projekt sikeres véghezvitele mellett a már szokásosnak mondható feladatokat is elvégeztük. Az általunk támogatott két nagy teljesítménytúra idén is nagyon sikeres volt, nagy népszerűségnek örvendett.

Téli-Mátra 2015. - Mátrafüredtől - Galyatetőig - 1. rész from Turistamagazin on Vimeo.

Téli Mátra 2015. -- Vörösmarty Turistaház - Mátrafüred -- 2. rész from Turistamagazin on Vimeo.

ÖRÖK EMLÉK MARAD - Gerecse50 2015. from Turistamagazin on Vimeo.

2015-nek sajnos két szomorú történése is volt. Égi útjukat megkezdve, örökre itt hagyott minket két nagyszerű ember. Peták István és Sinkó László. Mindketten a kéktúrázást népszerűsítő, kultikus trilógia szereplői, készítő voltak.

PETÁK ISTVÁNRA EMLÉKEZÜNK from Turistamagazin on Vimeo.

Lépésről-lépésre - Sinkó László from Turistamagazin on Vimeo.

A TeSzedd akcióban 2015-ben is részt vettünk. Idén sikerült még szervezettebben, még több természetjárót megnyerni, hogy segítsen az egész Kékkörre kiterjedő nagytakarításban.

ÍGY SZEDTÜK A KÉKEN - MINKET NEM IJESZTETTEK MEG A FELHŐK from Turistamagazin on Vimeo.

Partnereink, az erdészetek sem tétlenkedtek. Idén is több kilátó, turistaház, pihenő létesült, újult meg. Stábunk Piliscsabán forgatott, ahol egy Jenga játékra emlékeztető, különleges panorámájú, új kilátó épült a Nagy Kopasz-hegy tetején.

Jeles erdészről nevezték el az új kilátót Piliscsabán from Turistamagazin on Vimeo.

Egy hosszú, évtizedek óta tartó küzdelem ért véget győzelemmel. Végre legálisan sétálhatunk a nevezetes, és gyönyörű kilátópontjairól híres szintúton, a Visegrádi-hegységben. Köszönjük mindenkinek, aki kiharcolta, hogy a cserkesz ösvényből jelzett turistaút válhasson!

Hangulatok a Spartacus ösvényről from Turistamagazin on Vimeo.

Már régóta készültünk a nagy pillanatra. Az MTSZ által felújított kilátót és turistacentrumot 2015 szeptemberében a miniszterelnök adta át Galyatetőn. Ez a vállalkozás nemcsak azért volt számunkra különleges, mert megújult egy kilátó és egy turistaház, hanem azért is, mert azóta már nagyon sok ott éjszakázó természetjáró dicsérte meg azt a színvonalat, amelyet etalonként kezelünk, és azért dolgozunk a jövőben, hogy hazánk legtöbb turistalétesítményében ilyen színvonal fogadja a jövő túrázóit.

A GALYATETŐ TURISTACENTRUM ÁTADÁSA from Turistamagazin on Vimeo.

Dobogókőn idén is sok száz vérbeli természetjáró gyűlt össze a jeles napon, kondult a harang, átadtuk a díjakat, megkóstoltuk az Országos Kéksört, és senkit sem zavart, hogy végig szakadt az eső.

Idén jól-esett a Magyar Természetjárók Napja mindenkinek from Turistamagazin on Vimeo.

Bár a megújult Galya-kilátó sokak számára furcsa, látszóbeton tömbjével befejezetlen hatást kelt, a hazai építészek közössége erről egészen másként vélekedik. A tervezők különleges megoldásai, ezek újszerűsége meggyőzte a zsűrit. A fődíj mellett a közönségdíjat is az új kilátó kapta a rangos megmérettetésen.

KÉT DÍJAT IS ELHOZOTT A GALYA-KILÁTÓ from Turistamagazin on Vimeo.

Interjú a Galyatető Turistacentrum és a Galya-kilátó tervezőivel from Turistamagazin on Vimeo.

2015. október 10-én először ünnepeltük a Kékkör Napját. A Duna Televízió több helyszínről, élőben bejelentkezve segített abban, hogy ennek az ünnepnek részese lehessen minden természetet szerető túrázó.

ÉLŐBEN A TV-BEN! from Turistamagazin on Vimeo.

A Magyar Természetjáró Szövetség 2015. október 28-án tartotta azt a projektzáró rendezvényét, amely során bemutattuk az elmúlt évek - nagyrészt - uniós forrásból megvalósult turisztikai fejlesztéseit.

Az OKK nyomvonalának és attrakcióinak multifunkciós fejlesztését célzó projekt lezáró eseménye from Turistamagazin on Vimeo.

A fejlesztésekről az év során magatok is értesülhettetek, ha olvastátok magazinunkat, hírleveleinket. Ebben a nagyon szép filmben össze is foglaltuk a projekt legfontosabb eredményeit.

MTSZ PROJEKTEK (magyar változat) from Turistamagazin on Vimeo.

Példamutatóan idén azokon a túrázókon is igyekeztünk segíteni, akik számára nem olyan egyszerű elindulni egy úton. Puskás Antal láttássérült természetjáró nektek köszönhetően megvalósíthatta élete álmát, végiggyalogolt az Országos Kéktúra útvonalán. Nemcsak annak örülünk, hogy egy embernek segíthettünk. Nagyon szép volt látni azt az összefogást, amelyet a Tónin segítő, közel kétszáz lelkes természetjáró tanúsított a siker érdekében.

Tóni a Kéken záróbuli from Turistamagazin on Vimeo.

LÁTNI A LÁTHATATLANT - INTERJÚ PUSKÁS ANTAL KÉKTÚRÁZÓVAL from Turistamagazin on Vimeo.

Novemberben ismét találkoztak a túravezetők és jelzésfestők. A helyszín ezúttal a Galyatető Turistacentrum volt.

Jelzésfestők Országos Találkozója from Turistamagazin on Vimeo.

Az év végén annak is örülhettünk, hogy láttuk egyre népszerűbbé vált a túrázás hazánkban. Az Országos Kékkör nimbuszát is sikerült öregbítenünk, egyre többen indulnak el az “Egyúton”. Nemcsak online oldalaink népszerűsége, az eladott kéktúra igazolófüzetek tanúskodtak erről, hanem nagy öröm volt számunkra, amikor az Index túrarovatának, a Bakancslistának szerkesztői jelezték, hogy maguk is nekivágnak az OKT-nek. Kalandjukról film is készül majd, de az indulást mi magunk is megörökítettük.

Bakancslista készül a Kéktúráról from Turistamagazin on Vimeo.

Végezetül számunkra is nagy öröm volt, hogy lapunkat, írásainkat nagyon sokan olvastátok el 2015-ben. Mindig örültünk annak, ha hozzá is szóltatok írásainkhoz. Videóink is nagy népszerűségre tettek szert, és azt is örömmel üdvözöltük, hogy mozgóképes anyagaink felhasználásával új műsor indult a Magyar Televízióban. Az M4 havonta fél órát szentel ezentúl a természetjárásnak, a Turista Magazin című műsor második kiadását 2015. december 28-án 11 órakor, és 2016. január 3-án 8.00 órakor láthatjátok.

Minden olvasónknak Boldog Karácsonyt kívánunk, és egy természetjárásban, és túraélményekben gazdag Boldog Újévet! Mi jövőre is ellátunk titeket hasznos információkkal, bemutatva érdekes helyszíneket, célpontokat, lehetőségeket. Ajándékként fogadjátok szeretettel a szerekesztőségünket bemutató filmecskét!

Így készítettük Nektek a Turista Magazint 2015-ben from Turistamagazin on Vimeo.