2020. december 3.

A Biatorbágy-közeli sziklavilágba könnyű beleszeretni

A korai sötétedés és a hideg idő nem kedvez a hosszú túráknak. Ezért most egy olyan félnapos kirándulást ajánlunk, amely változatos terepen vezet: van benne könnyű séta, egy kis mászás, látványos sziklaformációk, remek panorámák és egy bájos erdei kápolna. Mindez a Budai-hegységben, a főváros vonzáskörzetében, Biatorbágy közelében, ahol ilyenkor télen hétköznap – de talán még hétvégén is – nagy eséllyel elkerülheted a nyüzsgő tömeget.

Biatorbágy egyik nagy előnye kirándulás szempontjából, hogy közel fekszik a fővároshoz, a másik, hogy könnyen megközelíthető mind autóval, mind tömegközlekedéssel. Vonattal a Déliből alig 20 perc alatt a kisváros vasútállomásán lehetünk, Budapestről pedig – forgalomtól függően – gépkocsival kényelmesen fél óra alatt ott vagyunk.

Mi a Füzes-patak völgye fölött átívelő, híres-hírhedt viaduktól indítottuk a túránkat, amely a Matuska Szilveszter által 1931-ben elkövetett hídrobbantástól nevezetes. A használaton kívüli kettős völgyhíd, impozáns vasszerkezetével mára az ország egyik jelentős ipari műemlékévé vált.

A híd déli hídpárjánál a piros sáv jelzésen indultunk el a Határkereszt úton, majd a Füzes-patakon átkelve az Iharos-völgybe folytattuk a sétát. A szürke komor ég alacsonyan hasalt a völgyben. Az éles reggeli levegő a tüdőnkbe mart.

A piros kápolna jelzésre letérve, megbarnult levelek szőnyegezték a talpunk alatt a talajt. Néhol hatalmas bedőlt fatörzsek kerülgetése tette hangulatossá az erdei utat. Egy jól követhető, enyhe emelkedő után kibukkant a fák közül a Szily-kápolna kör alakú, klasszicista stílusú fehér épülete. Az írásos emlékek szerint az Iharosi-erdőben megbújó bájos kis kápolnát Szily József udvari tanácsos építtette a 19. század elején. Szent Vendel, a pásztorok védőszentjének tiszteletére emelték.

Az építmény előtt, a félkörös, rondellaszerűen kialakított terasz alatt egykor a Szily család sírboltja volt.

1944–45-ben, s az utána következő években azonban a kápolna és belső felszerelése erősen megrongálódott, oltárképe elpusztult. Sírboltját kifosztották. Az 1950-es, 60-as években részlegesen helyreállították. Jelenleg a belseje üres, egy szerény fakereszt, néhány mécses és a padozaton Szily Antal (az építtető fia) sírlapja emlékeztet a hajdani családi sírboltra. A kápolna műemléki védettség alatt áll.

A piros kápolna jelzés után a piros sávot követjük tovább, olykor nyaralók mellett és elhagyott présházak között kanyargó ösvényen. És hiába bújik ki a szürke fellegek közül néha a nap, hiába fújdogál a szél, a reggeli dér még ott ül a fák ágain és a fűszálakon.

Egy elnyújtott emelkedő után jutunk el a Madár-szirtig, amely tulajdonképpen egy pompás sziklavonulat, amelynek a tetején végig lehet menni.

Most, hogy a fák, bokrok lehullajtották leveleiket, még megkapóbb innen a kilátás Biatorbágyra, a lábunk előtt hullámzó sziklagyepes tájra, a Zsámbéki-medencére és a Biai-tavakra.

Látványos utunk, itt, a sziklafal szélének közelében halad, így ha kisebb gyerekekkel vagyunk, figyeljünk rájuk oda fokozottan, mert nincs védőkorlát, amely távol tartaná őket a sziklapárkány peremétől.

A Madár-szirtek szomszédságában találjuk a Budai-hegység egyik legmenőbb sziklaalakzatát, a Nyakas-követ. A bástyaszerű, kalapos, gombaformájú torony védett természeti érték, és monumentális sziklakolosszusa valóban parádésan uralja a vidéket.

A két sziklát egy mély eróziós árok választja el egymástól, és egy igen meredek lejtőn kell lemenni, majd ismét fel a Nyakas-kőre.

Mivel ez a szakasz mészkőporos és morzsalékos, ezért nagyon figyeljünk oda, hogy megfelelő túrabakancs legyen rajtunk, úgy kisebb eséllyel ülünk fenékre a lejtőn, vagy csúszunk vissza a meredek emelkedőn. Esős vagy téli időben előfordul, hogy sáros és meglehetősen csúszós a lejtő.

A Nyakas-kő aljától a piros kereszten eleinte hol beszűkülő, hol kiszélesedő ösvényen haladunk, majd egy rövidebb emelkedő következik. Jó az erdőben sétálni, és jó hallgatni az erdő csendjét. Hirtelen kibukott a nap, átsütött fáradt, laposan kúszó fénye a csupasz ágakon, és megajándékozott bennünket ismét az ősz színeivel.

A piros kereszt egyszer csak piros sávba, néhány száz méter múlva pedig sárga sáv jelzésbe vált át. Innentől a sárgán, először enyhén, majd egyre erősebben emelkedve mászunk fel a Hármas-, Négyes-sziklához, amelynek aljában kőbe vájt kaptárüregeket láthatunk.

A lyukak ember kéz vájta kis mélyedések a kőzettornyokban.

Keletkezésük ismeretlen. Egyes kutatók úgy vélik, több ezer éve élt népcsoportok kultikus céllal (pl. bálványok „tárolása”) faragták ki a fülkéket.

Egy másik elmélet szerint méhcsaládokat tartottak a fülkékben, innen származik a kaptárkő elnevezés is. Az üregek eredetére azonban a mai napig nem született megnyugtató válasz.

A következő kilátópont a Kő-hegy (Kő-orr) sziklái, ahonnan szép, tiszta időben szintén klassz panoráma nyílik a „makettméretű” Biatorbágyra, az Iharosi-erdőre és Sóskútra is, amiből nekünk most a kicsit párásabb, ködösebb verzió jutott. De a Biatorbágyhoz közeli hegyekbe így is könnyű beleszeretni.

A Kő-orr szikláitól már csupán mintegy 3 kilométeres lejtmenetes vagy szintben haladó szakasz jön, amely nem túl sok izgalmat tartogat, zömmel erdő szélén, házak között vezet a sárga turistaút egészen a kiindulópontunkig, a viaduktig. A közel 13 kilométeres túraútvonal bátran ajánlható mindenkinek, aki szeret sziklák között és szirtek tetején sétálni, pazar kilátópontokon hátradőlve hosszan élvezni az új távlatok nyújtotta teret, a látványt és a csendet.

A bakonyi Gyilkos-tó - feltöltődés receptre

2021.09.17.

Van a Magas-Bakony rengetegében egy különleges hely, amely egyszerre vad, romantikus és sejtelmes. Ahol a mozdulatlanságba dermedt facsonkok úgy meredeznek ki a víztükörből, mintha évszázadok óta arra várnának, hogy megpillantsd és felfedezd őket. A Gyilkos-tónál megváltozik a világ.

Mi is újra gyerekek lettünk a Gyadai Tanösvényen

2021.09.16.

A Naszály északi lábánál kialakított körtúra főleg akkor tökéletes választás, ha gyerekkel vágsz neki, de egy kellemes ősz eleji séta helyszíneként sem utolsó. Szakadék felett átívelő függőhídon lépdeltünk és hosszú pallósoron vesztünk bele a sűrű erdőbe.