Az ország kék útja és egy ikonikus túramozgalom története

Napjainkban aligha akad olyan természetjáró, aki ne hallott volna Magyarország első és legismertebb jelvényszerző mozgalmáról, az Országos Kéktúráról, de vajon honnan indult, mikor született meg e nagyszerű országjáró kaland?

Szöveg:
2021. november 10.

Napjainkban aligha akad olyan természetjáró, aki ne hallott volna Magyarország első és legismertebb jelvényszerző mozgalmáról, az Országos Kéktúráról, de vajon honnan indult, mikor született meg e nagyszerű országjáró kaland?

Manapság sok felületen olvashatunk a kéktúrázásról, rengeteg impulzust kaphatunk a témáról, amelyet sokan még mindig az 1970-es évek végén forgatott, rendkívül nagy sikerű, Másfélmillió lépés Magyarországon című ismeretterjesztő sorozathoz kötnek, pedig a kultikus tévéműsor előtt is létezett kéktúra, amelynek története egészen a 1930-as évekig nyúlik vissza, maga a jelvényszerző túramozgalom, azaz az Országos Kéktúra pedig 1952-ben született.

Hazánk első hosszútávú turistaútja

Magyarországon az 1930-as évekre már egységesített turistajelzések vezettek a terepen, és a folyamatos turistaúthálózat-bővítések kapcsán született meg egy tájegységeket összekötő, az egész országon áthaladó „turista-főútvonal” ötlete.

Az eredeti tervben még piros sáv jelzés szerepelt, de végül a Magyar Turista Szövetség a kék színt választotta, mert a kijelölt túraútvonal már több helyen is ezzel a színnel volt felfestve.

Az egységes útvonal 1938-ra készült el, és számos névadó ötlet közül végül az „Országos Kék-jelzés” elnevezés mellett döntöttek. A kék út felavatása ugyanebben az évben – Szent István királyunk halálának 900. évfordulóján – „Szent István Túra”, illetve „Szent István Turista Vándorlás” néven vonult be a történelembe.

A túramozgalom születése

A II. világháborút követően a természetjárás egyre népszerűbb időtöltés lett, de a szigorú tiltások miatt a turisták nem juthattak át az ország határain. Ekkortájt, aki többre vágyott egy egyszerű sétánál, az hazánk aprólékos megismerésében, túrázói minősítés elérésében vagy tájékozódási versenyeken való részvételben gondolkodhatott.

Ezért az 1950-es évek elején, egy bükkszentléleki sítábor hosszú téli estéjén a Budapesti Lokomotív Sportklub Természetjáró Szakosztályának vezetői (dr. Vízkelety László, Thuróczy Lajos, Bokody József, Forgó János) valami új ötleten törték a fejüket. Szerettek volna olyan új célt kitűzni sporttársaik elé, amely egyszerre megfogható, teljesíthető és élményt nyújtó feladatot ad. Ekkor találták ki az „Országos Kék” jelvényszerző túramozgalmat, amelynek ötletét a Szent István király halálának 900. évfordulóján megtartott országos vándorlás, turistazarándoklat adta.

Az Országos Kéktúra jelvényszerző túramozgalmat végül 1952-ben indította útjára a Budapesti Lokomotív Sportkör Természetjáró Szakosztálya, a Lokomotív Turista Egyesület jogelődje, dr. Vízkelety László kezdeményezésére.

Kezdetben csak a „lokósok” vehettek részt a túramozgalomban, akik a Tapolca és a Tolvaj-hegy között húzódó teljes útvonal (852 km) bejárásáért kéktúrajelvényt, 15 szakaszért pedig karjelvényt (emblémát) kaptak. A kibontakozó túramozgalom első teljesítője Horváth József volt, aki már a meghirdetés évében bejárta a teljes útvonalat, így ő vehette át elsőként az azóta ikonikussá vált zománcjelvényt, amely megjelenésében napjainkig alig változott.

Kék történelem

A Lokomotív Turista Egyesület Az Országos Kéktúra és akik végigjárták, 1952–2012 címmel, az Országos Kéktúra 60. jubileuma alakalmából ismét megjelentette dr. Vízkelety László könyvét új és kibővített formában. A kiadvány megemlékezik dr. Vízkelety Lászlóról, a kéktúra szellemi atyjáról, akinek emlékét 2012 óta Hűvösvölgyben emléktábla, míg Magyarkút térségében – az Országos Kéktúra útvonalán – a róla elnevezett útszakasz őrzi. Külön fejezetek számolnak be a Magyar Természetbarát Szövetség 2011-ben megrendezett kéktúravándorlásáról és a Lokomotív TE által 2012-ben lebonyolított jubileumi rendezvénysorozat eseményeiről. A könyvben természetesen az Országos Kéktúrát 1952 és 2012 között teljesítők neveit tartalmazó lista is megtalálható.

A szakosztály elkészítette az Országos Kék-túrák kézikönyve című füzetet, amely a Tapolca és a Tolvaj-hegy között húzódó 852 km-es útvonalat 25 szakaszra bontotta, valamint rögzítették a teljesítés feltételeit. 1953 végén a mozgalmat kiterjesztették az ország többi vasutas-egyesületére, majd 1955-ben a Törekvés Egyesület természetjárói is bekapcsolódhattak a kéktúrázásba. Az egyre növekvő érdeklődés miatt 1959-ben Bokody József és Sütő-Nagy Attila szerkesztésében megjelent Az Országos Kék-túrák útvonala című új füzet, amely az akkor még hiányzó turistatérképek pótlására már útvonalvázlatokat is tartalmazott a teljes, azaz 881,9 km-es (Sümeg és Lászlótanya közötti) távról.

Kéktúra napjainkban

Az idők során számos nyomvonal-változtatást megélt Országos Kéktúra az osztrák–magyar határon álló Írott-kő-kilátótól a szlovák–magyar határhoz közeli Hollóházáig vezet. Jelenlegi hossza 1168 km. A 27 szakaszra felbontott út során az igazolófüzetbe 152 egyedi bélyegzőlenyomatot kell begyűjteni a sikeres teljesítéshez. Az Országos Kéktúra, a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra és az Alföldi Kéktúra közösen alkotják az Országos Kékkör közel 2600 km-es útvonalát. További infók a kektura.hu oldalon.


Kéktúramozgalom az MTSZ égisze alatt

Az egyre népszerűbb, ugyanakkor egyre több feladattal járó kéktúramozgalmat 1961-ben a Magyar Természetbarát Szövetség (ma Magyar Természetjáró Szövetség) vette át. A szövetség anno külön Kéktúrabizottságot hozott létre, amelynek vezetője a vasutasok korábbi szakembere, Sütő-Nagy Attila lett. Új igazolófüzet és kissé módosított jelvény készült. 1964-re a kéktúrázás oly felkapottá vált, hogy az Állami Könyvterjesztő Vállalat kezdeményezésére Az Országos Kék-túra útvonala mentén címmel (Thuróczy Lajos szerkesztésében, színes nyomvonalvázlat-melléklettel) nagy példányszámú útikalauz jelent meg.

A hetvenes évek második felében az Országos Kéktúra végpontját az osztrák–magyar határ közelében fekvő Velem községig hosszabbították meg, így az útvonal újból érinthette a Kőszegi-hegységet, ahová még a háborút megelőző időkben vezetett. Az Írott-kő tetején található kilátó csak a vasfüggöny és határzár 1989-es megszüntetése után lehetett az Országos Kéktúra ma is ismert nyugati végpontja.

A szövetség létrehozta a kevesebb szakaszt és kilométert tartalmazó „Úttörő Kéktúrát”, amely ma hasonló kiírásban Gyermekkéktúra néven hivatott népszerűsíteni a természetjárást az ifjak körében. Óriási hatással volt az országjárás, valamint a kéktúra megszerettetésében Peták István és Rockenbauer Pál 1979-ben forgatott, Másfélmillió lépés Magyarországon című tévésorozatának, illetve az ezt követő kéktúrafilmeknek is. A kékkel jelzett út végül körbeért hazánkban, hiszen az Országos Kéktúrát követően létrejött a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra és az Alföldi Kéktúra jelvényszerző túramozgalma.

Új aranykor

A rendszerváltást követő időszakban a hazai természetjárás és ezzel együtt a kéktúrázás népszerűsége is valamelyest csökkent. Szerencsére az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően a kéktúrázás új aranykorát éli, tízezernél is több igazolófüzet talál gazdára minden évben.

A cikk a Turista Magazin 2020. december-januári számában jelent meg.





Cikkajánló