
Megújult a kektura.hu
A teljesen új külsőt és funkciókat kapott oldalon izgalmas tippeket, hasznos tudnivalókat és rengeteg érdekességet találhatunk a kéktúrákról.
A teljesen új külsőt és funkciókat kapott oldalon izgalmas tippeket, hasznos tudnivalókat és rengeteg érdekességet találhatunk a kéktúrákról.
Rekordszámban fogytak a kéktúrás igazolófüzetek 2020-ban, az Országos Kéktúra esetében 168 százalékos emelkedést tapasztaltak.
Egy lelkes olvasónk bő 2500 km-t megtéve teljesítette az Országos Kékkört 85 emlékezetes túranap alatt. Az élményeit szerencsére velünk is megosztotta.
→ TovábbAz Országos Kéktúra befejezése eddig abszolút prioritást kapott, de az új helyzetben az Alföldi Kéktúra került előtérbe, megszületett a döntés, hogy ebben az évben minél messzebb jussunk el biciklivel, aztán a maradékot majd már gyalogosan teljesítjük.
→ TovábbÚtvonalszakaszok, bélyegzőhelyek és az igazolófüzet is megújult a több hónapon át zajló karbantartó munka során.
Napjainkra aligha akad olyan természetjáró, aki ne hallott volna a Kéktúráról, ám ennek ellenére sokan nincsenek tisztában ennek az országot körbejáró útnak a gyakorlati tudnivalóival és érdekességeivel. Ezekből szedtünk össze néhányat, melyek még a témában jártasabbak számára is új, izgalmas infókkal szolgálhatnak.
Mielőtt bárki azt gondolná, hogy az Alföldi Kéktúra túl unalmas, érdemes sorra venni néhány olyan érdekességet, ami köré nem is kellenek hegyek. A magyar űrhajós, Farkas Bertalan szülőfalujában, Gyulaházán jártunk.
Az Alföldi Kéktúra teljesítése után megpróbálom összefoglalni a tapasztalataimat, és néhány tanácsot szeretnék adni azoknak, akik úgy döntenek, hogy nekivágnak e nem mindennapi kalandnak. Aki azt gondolja, hogy a síkságon való poroszkálás nem kihívás, óriásit téved.
Mi történik, miután végjártad az Országos Kéktúrát? Hogyan zajlik a teljesítés elbírálása? Kik az ellenőrök? És milyen hibákat követünk el leggyakrabban az igazolás során? Most mindent megtudhatsz, amit a pecsételőfüzetekről tudni érdemes.
Ezzel az élménybeszámolóval értünk végére az alföldi vándorlásunknak. Egy csodaszép, de alig ismert kastéllyal, egy középkori református templommal és egy honfoglalás kori régészeti parkkal búcsúzunk a végeláthatatlan síkságtól.
A Dél-Nyírségből indulva megmásszuk a Tiszántúl és az Alföldi Kéktúra legmagasabb pontját, a 183 méter magas Hoportyót, majd Istvántanya és Nyírbátor között egy rövid időre átlépünk a Délkelet-Nyírségbe. Túránk második felét már az Északkelet-Nyírségben tesszük meg, s így érkezünk végül a Nyírség és a Felső-Tisza-vidék határán fekvő Kisvárdára.
Túránk első kilométerein a Berettyó jobb partján haladunk, a Berettyó-Kálló köze kistájának peremén, majd Hencidánál keresztezzük a folyót, és a Bihari-síkra érkezünk. Létavértes előtt jutunk el az Érmelléki löszös hátra, végül a Debrecen melletti, már évek óta zárva tartó Halápi csárdánál, a Dél-Nyírségben fejezzük be az utunkat.
Az Alföldi Kéktúra hatodik szakaszára Körösladányból indulunk. Átvágunk a Dél-Alföld gátrendszerén, érintjük a Kis-Sárrétet és a Biharugrai-halastavakat, végül Berettyóújfaluban fejezzük be túránkat.
A Szolnok-Túri-sík peremén, a Hortobágy-Berettyó töltésén ballagunk 34 kilométert, majd Ecsegfalvánál keresztezzük a folyót, és a Dévaványai-síkra érkezünk. E kistájat Körösladány felé félúton hagyjuk magunk mögött, s utána érjük el a Körös menti síkot. Utunkat Körösladányban, a Sebes-Körös partján fekvő kisvárosban fejezzük be.
Mindszentről indulva pár méteres szintemelkedéssel kikapaszkodunk a Dél-Tisza-völgyből, és egy darabig a Csongrádi-síkon folytatjuk az utunkat. Szarvas környékén vágunk át a Körösszög területén, komppal keresztezzük a Hármas-Köröst, majd barangolásunkat Mezőtúron, a Szolnok-Túri-síkon fejezzük be.
Puskás Antalnak 45 nap kellett ahhoz, hogy Sátoraljaújhelytől Szekszárdig gyalogoljon. Két pihenőnap után folytatja, és meg sem áll az Írott-kőig.
Mostani túránkat az Öttömöshöz közeli Petróczi-iskolánál kezdjük, átvágunk a Dorozsma-Majsai-homokhát tanyavilágán, majd néhány méter szintvesztéssel, Ópusztaszert is érintve leereszkedünk a Dél-Tisza-völgybe. Mindszentnél komppal keresztezzük a Tiszát, majd a városba besétálva fejezzük be az utunkat.
Túránkra Bajáról indulunk, a Duna bal partján fekvő várost busszal és vonattal is megközelíthetjük. Az első kilométereket a nagy folyam gátján tesszük meg, majd a Kalocsai-Sárközt egy időre elhagyva nekivágunk az Illancsnak. Utunk hamarosan a Bugaci-homokháton visz tovább a Bácskai löszös síkság felé. Barangolásunkat az 55-ös út mellett fekvő Petróczi-iskolánál fejezzük be, ahonnan busszal Szeged, illetve Baja felé is továbbutazhatunk.
Utunkat a mintegy 845 km hosszan kanyargó Alföldi Kéktúra délnyugati végpontján kezdjük, Szekszárdról indulva átvágunk a Gemenci-erdőn, majd a Türr István hídon keresztezzük a Dunát. Túránkat Baján fejezzük be, ahonnan távolsági busszal vagy vonattal is hazajuthatunk. A Szekszárdi-dombság keleti pereméről a Tolnai-Sárközbe vezet az utunk, majd a Duna keleti partján érkezünk meg a Kalocsai-Sárköz határára. Ezt a távot két nap alatt kényelmesen bejárhatjuk.
Még a nulladik napon sikerült egy hegyről lepottyannia egy másik hegyre, de szerencsére ép bőrrel megúszta, így semmi sem akadályozta meg abban, hogy május 28-án nekivágjon az Alföldi Kéktúrának.
Válogatás a szerkesztőség tagjainak kedvenc ingyenes terepi applikációiból
Megnéztük a Medves-fennsík különleges hangulatú és pazar panorámájú várromját
Gyöngyöstől Hatvanig gurultunk, és számos érdekességet fedeztünk fel a dombokkal tarkított mátrai vidéken