Soós Lajos cikkei

Nyírségi gyaloglás az Alföldi Kéktúra egyik leghosszabb szakaszán

Soós Lajos 2023.11.13

Őszi alföldi „expedíciónk” utolsó napján az Alföldi Kéktúra talán leghosszabb egybefüggő szakaszát jártuk le Vaja és Kisvárda között, majd 22 km-en. Ebből alig 3,5 km volt, ami homokos szekérúton vezetett, a többi pedig aszfalt. Túloznék, ha azt mondanám, hogy sok kellemes és izgalmas inger ért útközben bennünket. Ennek megfelelően szinte űridőt trappoltunk, mert megállásra nem igen késztetett semmi. Persze így is megismertünk bűbájos nyírségi falvakat.

Soós Lajos 2023.10.31

Az idei Kéktúrázás Napja előtti pénteken amolyan prológ jelleggel beterveztünk egy ráhangolódó, bemelegítő túrát. Első körben Tiszakanyártól Cigándig gondoltuk, aztán módosult a cél Pácinig, de ez meg majdnem sok lett. A végén időhiányba is kerültünk, és alaposan ki is fáradtunk ettől a majd 25 km-től.

Soós Lajos 2023.09.12

Hazánk egyik legismertebb Mária-kegyhelye a külső-somogyi dombok ölelésében megbúvó Andocson található. Évente több búcsút, zarándoklatot tartanak a Szűzanya tiszteletére. Az andocsi Szűzanya legfőbb ismertetőjegye a több száz díszesebbnél díszesebb ruhája, melyekbe jeles napokon naponta, egyébként miden pénteken átöltöztetik a szakavatott kezek.

Soós Lajos 2023.08.17

Ha valaki azt mondja fél évvel ezelőtt, hogy augusztus második szombatján teljesítménytűrázunk, hát finoman szólva is furcsa pillantásokat vetek rá. Aztán ha azt is hozzáteszi, hogy Mezőföld közepén fogjuk rugdalni a port és homokot ingerszegény környezetben és több mint 30 fokban, minimum körberöhögöm, de lehet, hogy az illető szellemi képességeit is kétségbe vonom.

Soós Lajos 2023.07.26

Ritkán fordulunk elő teljesítménytúrákon, a ságvári túrákat most mégis bevállaltuk. Hiszen annyi jót hallottunk róla, mely túra 2021-ben az Év Teljesítménytúrája kitüntető címet is elnyerte. Mi óvatos duhajként a 30 fok körüli hőmérsékletben a 16 km-es távra neveztünk be, és bizony nem bántuk meg.

Soós Lajos 2023.07.06

Nem volt elég az előző két nap 35-36 fok melegéből, muszáj volt megjárnunk a poklok poklát. Az idei esztendő talán legforróbb napján vágtunk neki az Alföldi Kéktúra egyik nem túl sok árnyékot tartalmazó szakaszának. Meg is kaptuk jutalmunkat! A táv vége már nagyon szenvedős volt, de megcsináltuk!

Soós Lajos 2023.06.27

Legutóbb szűk nyolc hónapja tapostuk az Alföld ösvényeit az Országos Kékkörön, így épp ideje volt visszatérni. Mostani, háromnapos túránk során elhagyjuk a Duna-Tisza-közét, és átkelve a legmagyarabb folyón az Alsó-Tisza-vidéken barangolunk tovább, hogy aztán a végén a Körös-Maros-közéhez tartozó Nagymágocson érjünk célba.

Soós Lajos 2023.05.31

Most, hogy végeztünk a Közép-dunántúli Pirossal, régi adósságunk törlesztésébe kezdünk, és hazai vizekre evezünk. Folytatjuk a Szekszárdtól Siófokig tekergő Dél-dunántúli Piros túra teljesítését, amely során 320 km-t fogunk megtenni a piros sávon, s eközben több mint 5200 m szintemelkedést is le fogunk gyűrni.

Soós Lajos 2023.05.27

279 km gyaloglás után értük el legnagyobb folyamunkat és gázolhattunk bele a megáradt Duna vizébe Piszkénél. 15 túranappal előbb tettük meg az első lépéseket a Közép-dunátúli Piroson, a Cuha-völgyében. Azóta átszeltük a Bakony, a Vértes és a Gerecse legszebb részeit, bevettük a hegységek számtalan csúcsát, barangoltunk völgyeikben, merészkedtünk be barlangjaikba, sok-sok elhagyott bányát és kisvasutat érintettünk, szebbnél szebb cseresekben, tölgyesekben, bükkösökben és fenyvesekben csavarogtunk, csodás településeket érintettünk és rengeteg új információval lettünk gazdagabbak a Dunántúl középső részéről.

Soós Lajos 2023.04.06

Réges-régen, az idők kezdetén, a földtörténeti középkorban a Bakony területét borító tengerekben alakult ki a Hajag hatalmas mészkőtömbje, melynek klímája hazai szemmel zordnak jellemezhető, és még manapság is hatalmas, alig bolygatott erdőségek borítják. Az idők folyamán a hegy oldalában hazánkra egyáltalán nem jellemző tanyavilág alakult ki.

Soós Lajos 2023.02.22

A 2023-as farsangi időszak végefelé a magunk módján mi is igyekeztünk elűzni a telet egy könnyedebb túrával a Közép-Dunántúli Piroson. Igazi tél végi időjárásban lehetett részünk: volt csípős, dideregtető, erős szél, zápor, néhol még hófoltokat és befagyott tócsákat is felfedeztünk. De ugyanakkor volt szerencsénk melegen cirógató napsütéshez, rengeteg madártrillához, pár bimbódzó hóvirághoz, melyek már hamisítatlanul jelzik, hogy Tél tábornok az idén sem fog győzedelmeskedni Tavasz tündér fölött.

Soós Lajos 2023.02.09

Majd egy esztendő elteltével léptünk újból a Közép-dunántúli Pirosra, hogy folytassuk a túramozgalom bejárását. Ezúttal két fiatal őserő erősítette kicsiny csapatunkat, keresztfiunk és legkisebb gyermekünk is velünk tartott. A Vértes ismét megmutatta, hogy télen is érdemes ide ellátogatni, megtaláltuk a hegység egyik leghangulatosabb túraútvonalát.